• evita

Dekorera moussetårta - HUR?

Vi har beställd tårtor med vitchokladmousse och hallonfyllning - supergoda, inga problem där.
    Men konditorn säger att man inte kan dekorera en moussetårta med marsipanrosor - de smälter och "svettas" av chokladen! Hon föreslog bär, men det känns lite tråkigt på ett bröllop.
    Någon som har erfarenhet av detta? Tänker mig riktiga blommor, men hur gör man? Kan man smälta choklad och göra hjärta - eller "svettas" de med?
    Vad tror ni, och ni som haft moussetårtor, hur har ni gjort??

• Svar på tråden Dekorera moussetårta - HUR?
  • Lena+Mattias=sant

Våra mousstårtor var inslagna i vit choklad och ovanpå det marsipanrosor.

• Moltas

Vår konditor vill sätta dit marsipanrosor. Det brukar han.

• mrztigger

man kan pensla rosornas lite med smält margarin. då smälter nte marsipanen

• PennyJenny

Fast tätt med bär över hela tårtan som man sedan har lite gele på så en blir glansig och fin, det är ju supergott och fint.

• evita

Margarin, intressant!
    Konditorn vill inte lägga choklad utanpå säger hon, vet inte varför.

Puffar upp, någon som har någon mer idé?

• mrztigger

man kan göra massa dekoratiner i SP och MMF. de smälter inte och är ätbara om man vill...

vad hade de tänkt ha på din tårta då? konditoritorn alltså.. på henne låter det som om inget får vara på tårtan

• evita

Mizztigger - vad är SP och MMF?
    Nej, enligt henne kunde vi bara ha bär eller riktiga blommor, och ville vi ha riktiga blommor måste vi själva köpa dem och komma in med dem till henne. Därför tänkte jag att det var bättre att dekorera själva...

• tvillingmor

Vi har chokladmoussetårtor till vårt bröllop och runt dessa ska de vara chokladgaller och uppepå ska de vara några vita rosor, chokladspiraler och färska bär. Blir superfint!

• evita

Tvillingmor - "riktiga" rosor alltså? Chokladspiraler lät intressant, vad är det? Funderade på att själv försöka smälta choklad och göra chokladhjärtan...

• mrztigger

ok...
    SP är Sugarpaste och MMF är gjort på machmallows. de är perfekta för mousser och dyl. jag skall ha SP över mina moussetårtor, och så är det hela tårtan som skall täckas..

men har hon lämnat förslag på vad hon kan smycka med och visat hur hon har gjort bröllopstårtorna innan?

• tvillingmor

Jepp, riktiga vita rosor.. Och chokladspiralerna är långa, utdragna och vackra som konditorn gör.. Blir jättefint . Har ingen bild på den... så svårt att förklara hur de ser ut..

• evita

Problemet är att vi ska gifta oss i Sthlm och jag är inte där nu så jag måste fixa allt på telefon...

Så både SP och MMF är något man täcker tårtan med för att kunna dekorera den?

Jo, har sett bilder på hur hon dekorerar med bär, men jag tycker itne det är så festligt för ett bröllop kanske...

• tvillingmor

Evita
    ---
    Hade hon portfolio du fick titta i? Fick du provsmaka något?

Utav dina inlägg sett, tycker jag att din konditor inte är serviceminded och tillmötesgående....

• jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

Konstigt:?.Vi hade marsipan roor på vår moussetårta.Det gick alldeles utmärkt;)

• tvillingmor

Sugarpaste är som marsipan kan man säga..... fast tål mer och är mer lättjobbad.

• evita

Tvillingmor - nja, alltså, det är på Ica Maxi som vi har beställt tårtan och de kanske inte är så där jätteservice minded, men har sett bilder och provsmaka. Är jättenöjd med smaken, det är inte det, utan det är just det att hon menar att det enda man kan göra är att dekorera med bär eller riktiga blommor...
    Men om man lägger på marsipan/SP dekorationerna precis innan tårtan skall serveras hinner de kanske inte smälta så mycket?

• mrztigger

de bör inte hinna smälta på så kort tid nej.. sen är det inte det att dom smälter och rinner ut, de svettas mer och kan se mindre aptitliga ut men det är juh inget som förstör tårtan vad jag vet...

Svar på tråden Dekorera moussetårta - HUR?