• beckafisk

Hur många servitriser behövs?

Hej allihopa!
    Vi ska ha förrätt och sedan buffé på vårt bröllop. Ca 100 personer till middagen. Hur många servitriser behövs tror ni? tre eller kanske fyra? Någon som har erfarenhet?
    tack för hjälpen!

• Svar på tråden Hur många servitriser behövs?
  • Anonym

har hört att en erfaren servitris klarar 16-17 stycken så ni lär nog behöva fler än 4 iaf!

• serendipity

Jag tycker att det beror lite på vad de ska göra. Ska de bara fylla på buffen och sen ta ut tallrikarna så räcker det nog med 4 pers.

• Kärleken

Vi kommer att ha som ni buffé och gästerna kommer att sitta vid bord med 10st runt varje bord. Vi kommer att vara ca:100st till buffén. Cateringen som hjälper oss med maten kommer även att servera. Så det kommer att vara en kock, och 3st servitörer och en diskare. De kommer bara att servera första glaset sedan så får gästerna ta själva. Vi kommer att ha ett alkoholfritt bröllop. Kan bli så att det räcker med 2 servitörter det beror på hur många som kommer. Lycka till!

• Therése

Vår cateringfirma har rekommenderat 4 st för oss, 80 personer och 3-rättersmiddag (till buffé skulle det nog ha räckt med 2 st). För er gissar jag 3-4 st är lagom om ni har buffé!

• Cecilia2

Tack för tipsen! De behövde jag även om jag inte startade tråden.

Samma situation som trådstartaren och hade räknat med 4 hjälpredor. Skönt att höra att vi tänker rätt.

• Martina28/6-03

Min moster som har cateringfirma säger att man ska ha 1 servitris på var tionde gäst. Till 80 pers behövs alltså 8 servitriser. Men jag tror inte att man behöver lika många till en buffé...

/Martina

• Anonym

3-4 servis räcker bra. En på 10 är väldigt lyxigt och sällan man har. Om dom är vana att jobba ihop och är proffs räcker 3. Bättre en dyrare proffs än flera glada ammatörer. En proffs ser vad man ska göra och tänker själv, att vara servitris är ett yrke med mycket kunskap. Mer än vad dom flesta tror. Bra om en är chef.

• Julia B

Det beror på vad de ska göra. Vi hade 3 st (1 erfaren, 2 oerfarna) till ca 60 gäster och det behövdes i alla fall i början eftersom de serverade brudskål och la upp förrätten samtidigt.

Sedan serverade de snaps, plockade av förrätten, dukade fram buffén och skötte den, ställde fram dricka på borden, plockade bort buffén och tallrikar, dukade fram tårta och kaffe, plockade av allt när vi ätit klart, städade och diskade. 2 stannade och skötte baren, men det hade räckt med en när middagen var undanstökad (baren öppnades under tiden).

Alltså, det beror helt på hur mycket de ska göra, om arbetsuppgifterna överlappar varandra och hur erfarna de är. Jag har varit på fester med 3-rättersmiddag för 80 personer med allt från 3-6 servitriser.

Jag skulle tippa på att 4 räcker om ni har buffé. Jag håller också helt med Anonym ovan, erfaren personal ger dig mycket mer valuta för pengarna. Hur man serverar en stor middag är inte så självklart, man måste ha erfarenhet för att se vad som behöver göras. Slipper man basa runt folk som annars blir sittande sparar man tid, och era pengar.

• cine

Hej!
    Jag har pratat med våran kock och hans ena servitris. Vi är ca 100 gäster och ska också ha buffe. vid varje bord har vi värdar som ansvarar för drickan. Vi vid honnörsbordet ska bli serverade hela tiden med maten och då räknar dom med att de behöver vara tre servitriser och en kock.

• Cazandra

Vår kock har sagt till oss att han vill ha åtminstone 1 servitris på 15 personer, och vi ska ha servering hela tiden. Sen så kommer vi fråga vänner som ska servera så att fler får chansen att vara med på bröllopet, och de flesta har inte jättemycket erfarenhet av det.

• Pumpkin

Det är lugnt! Vi har ca 120 gäster, men lokalen var så bra planerad så att catering firmas sa att vi utan vidare klarar oss med 4 servitörer. Och ni har 20 pers mindre än oss, så 4 räcker helt säkert. Fast lite beror det ju på lokalen också...

• Tess 13/9 2003

Svar från en fd servitris kommer här! 100 personer som äter buffé kräver ungefär 4 servitriser, fast det kan ta lite tid att få undan alla tallrikar och sånt. Jag skulle nog, för att vara på den säkra sidan, ta 5 stycken som serverade. Åtminstone om de är någorlunda erfarna. Om de inte är det behövs någon/några till.

Minns en gång när jag och en tjej till serverade 60 personer. Det tog en bra stund innan alla glas, tallrikar, bestick m.m. Så var inte dumsnåla, ta hellre i i överkant än underkant. Annars riskerar ni att få vänta ett tag innan maten är undanplockad.

Svar på tråden Hur många servitriser behövs?