• Mrs 2007

Beta-blockerare!!

Är det någon här på BT som använt beta-blockerare för att hålla nerverna lugna?

Min sambo har fått nys om dessa tabletter men jag undrar om det är någon som vet något mer om dem......

• Svar på tråden Beta-blockerare!!
  • Becoming mrs F

Jag tror inte att det är någon god idé att ta receptbelagd medicin om man inte är sjuk. Servera din man en stor whiskey innan vigseln så ordnar det sig nog .

• alexaa

hej

betalockerare är vanligt för att lugna nerverna.. men såklart inget man ska ta utan ordination från läkare!! denna medicin används mest för att sänka högt blodtryck så tar man de utan läkares råd så kan man ju då drabbas av alldeles för lågt blodtryck.. så rådfråga absolut läkare först!!

• jocelyn

Det är många som äter mindre doser betablockerare i samband med oro/nervositet framförallt om man har diagnosen social fobi.

Rekommenderar att du talar med läkare om detta och utvärderar behovet av ett sådant läkemedel.

Medicinen håller inte "nerverna lugna" utan hindrar hjärtrusningar, rodnande, darr på handen och liknande symptom. De sänker även blodtrycket till viss del. Mätning av blodtrycket innan behandlingen påbörjas är påkallat.

De doser man använder sig av i behandling av social fobi/ social ångest är mycket små. I större doser används dessa medel vid hjärtinfarkter för att mildra infarkten samt förhindra hjärtdöd.

• Mrs 2007

Hej!
    Tack så hemskt mycket för era svar. Läste upp era svar för min sambo..... och nu är diskussionen över!!!

Tack tack!

Svar på tråden Beta-blockerare!!