Crohns sjukdom
Hej! Finns det någon här som har som jag haft oturen att drabbas av den tråkiga sjukdomen Crohns? Har haft sjukdomen i ett år nu, men förstår mig inte riktigt på den. Någon som är / varit gravid och har sjukdomen?
Hej! Finns det någon här som har som jag haft oturen att drabbas av den tråkiga sjukdomen Crohns? Har haft sjukdomen i ett år nu, men förstår mig inte riktigt på den. Någon som är / varit gravid och har sjukdomen?
Hej! Jag har Ulcerös Colit som ju är en ganska likadan sjukdom som jag har förstått, fast den håller bara till i tjocktarmen, inte hela tarmen som Crohns. Jag blev sjuk -98 och för mig var det värst de första åren, sedan avtog skoven i styrka och jag lärde mig att börja ta medicin (cortison) så fort jag kände av några symptom... Men sjukdomarna uppför ju sig väldigt individuellt. Till mig sa läkaren att det är vanligt att sjukdomen håller sig lugn under en graviditet eftersom kroppen producerar mer cortison naturligt då, men efter förlossningen har jag hört läst många som har fått skov. Men det bästa är ju att prata med din läkare om det. På Familjeliv.se finns flera trådar om Crohns och Ulcerös Colit.
Tack för tipset!! Var inne och spanade på Familjeliv och där fanns ju massor av bra inlägg. Ja, jag har Crohns i tjocktarmen men nu antagligen även i tunntarmen. Ska göra en tunntarmspassage med sond om några veckor, tröttsamt med dessa mindre roliga undersökningar. Läkare som jag har pratat med har sagt att man lättare får missfall om man har sjukdomen och det känns ju onekligen oroväckande.
Vet inte om du redan varit inne på denna sajt men där kan du kanske hitta andra i samma sits som du? www.magotarm.se/attleva.html
Här är en annan bra sida med info, inget forum dock www.gastrolab.net/welcomes.htm.
Ja, håller med om att dedär undersökningarna är jobbiga... De första åren var det många och jag var så trött på dem. Men jag har nog haft lite tur ändå och sjukdomen har hållit sig ganska lugn, så nuförtiden gör jag bara kolonoskopier med några års mellanrum. Det värsta är att man aldrig vet hur sjukdomen utvecklar sig, om den kommer att komma tillbaka och så. Den försvinner aldrig helt. Att man lättare skulle få missfall har inte jag hört.
Vad gulliga ni är med massa tips. Ja, sjukdomen är skum, man kan liksom aldrig förutse hur den ska bete sig nästa dag typ. Sitter på jobbet mitt i natten nu och det verkar inte inte riktigt uppskatta