• Äntligen dax!

Ost-&basilikahjärtan - förvaring?

Jaha, efter många om och men har jag då fallit - som flertalet andra här vad jag förstått - för idén med dessa ost-&basilikahjärtan som tilltugg till brudskålen... Har ju så förspänt så jag kunnat beställa vbtnost till både paj och dessa hjärtan till fint pris =)

Men... Vill ju såklat stå med minsta möjliga "matlagning" kvar till de sista dagarna, så jag har snott ihop hjärtana redan nu... (28:e är vårt datum)
    Tänkte att de skulle gå förvara i frysen precis som vilka "kakor" som helst... O nu när de står färdiga på bänken började jag fundera - går det???

Så, hjälp mig nu ni som vet, eller tror - hur förvarar jag dessa bäst till nästa helg? En bra burk bara i kyl, eller frysa in?!

• Svar på tråden Ost-&basilikahjärtan - förvaring?
  • Äntligen dax!

*puff* Help me =)

• Bruden blå

ost o basilikahjärtan??? recept tack ;)
    så kan jag provfrysa sedan om det blir några kvar, låter rysligt gott :D

• skrulla

oj jag vet inte :( risken är ju att dom blir mjuka ,men det kanskje går bra i kylskåpet!
    men jag vet inte ens va du har tilllagat :-O

• Äntligen dax!

*S* Nu sitter jag här o skrattar för mig själv...

Här kommer receptet - lägg märke till det sista som står där... *fniss*

100 gr kallt smör
    3 + ½ dl vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    4 dl riven västerbottenost
    1 kruka basilika, cirka 2 dl.

sätt ugnen på 200 grader. Mixa snabbt ost och basilika i matberedare. Tillsätt smör, mjöl och bakpulver och kör snabbt till en deg.

Kavla degen på mjölad bänk, till cirka 1 cm i tjockled. Stansa ut hjärtan med ett litet mätt. Lägg varefter på plåt med bakplåtspapper och grädda dem högt i ugnetn 10-12 min.

Låt svalna och förvara i tättslutande burkar eller i frysen.

Jag tror alltså jag kör in dem i frysen... Ha ha ha =D

Och om nån undrar så gjorde jag pepparkakshjärtestorlek, kändes lite stort först men jag tror det blir lagom som en liten "aptitretare" till brudskålen innan buffén... Fick ut 44 stycken.

• burken

I tidningen där receptet kommer ifrån står det att man kan förvara dem torrt i en burk.

• annis41

ok det första man blir blind på är ju ögonen *L*

• skrulla

ja va bra da:) att det löste sig :)

• Bruden blå

Ohh härligt, det måste jag prova, tackar tackar. återkom gärna med hur det gick med frysen då, för jag antar att du ställt in dom där nu ;)

• brud  nästa år

De ska jag absolut prova
    Hur många ska man göra tycker ni? Tror vi kommer vara ungefär 80 personer.

• tvillingmor

måste prova dessa..

• rottizz

Äntligen dax!

vilket bra recept!

Hur många blir det på en deg på ett ungefär???

• rottizz

det var inget... stod ju redan =)
    Men jag undrar ska de får färg, eller när vet man att de är klara?

• Äntligen dax!

rottizz - De får inte direkt nån färg... Tror jag hade dem inne tio minuter, elva kanske...

Hade två stora plåtar i plus en liten, o den lilla råkade jag ha i ett par minuter för länge så de fick färg - inte att rekommendera för de blev inte alls lika goda som de "lyckade"...

• Äntligen dax!

Bruden blå - Det gick bra i frysen... Jag tog ut en nu i em för att kolla hur den blev när den "tinade" - och det var ingen skillnade från nygjorda =)

• brud  nästa år

Hur många beräknar ni per gäst? 1? 2? 3? vi ska ha 80 gäster och undrar lite hur många man ska baka till dom?

• Bruden blå

Äntligen dax!

Ahhh trevligt, tack för att du återkom och berättade.

• Bröllopstokiig

vill bara tacka för ett toppen recept! Synd bara att de är så goda så man vill äta upp alla själv- NU! =)

• September mys

tack för tipset burken!

Svar på tråden Ost-&basilikahjärtan - förvaring?