• zzam

Permanent hårborttagning

Jag har följande problem: Jag vill ha hårlösa armhålor, och mindre hår vid bikinilinjen än jag har naturligt. Jag vill helst lösa det en gång för alla men har för ljust hår för att det ska gå att använda laser. Visst finns det något sätt att göra det med el eller så? Eller nåt annat som fungerar på blondiner och inte behöver göras om hela tiden?

• Svar på tråden Permanent hårborttagning
  • pickolina

Minns inte vilket nu men det finns ju metoder som även fungerar på ljusare hår har jag för mig.. Googla på diatermi så får du fram en massa info om ämnet.

• pickolina

Oj, skrev fel.. Epilering menade jag.. Men du kan säkert hitta det via diatermi och sedan söka vidare oxå i och för sig.. :)

• zzam

Diatermi, är det en form av epilering eller något helt annat?

• pickolina

Ja precis, det är ev av dom epileringsmetoderna som finns.. Jag blandade ihop orden helt enkelt. Sorry.. :)

• Gosegrisen

Det finns en "ny sorts laser" som heter elos. Den använder sig inte enbart av ljus (som laser och ipl) utan även av radiofrekvens. Det gör att den kan ta även lite ljusare hår... Kommer från ett företag som heter Syneron. Bara att googla.

• Lisa1

Har skrivit massor med inlägg om detta tidigare. IPL heter tekniken, kan VERKLIGEN rekommendera det, helt superduper!! (om man nu har mörkare strån och ljus hud vill säga, metoden "tar inte" på blonda strån)

Kostar en slant men kan helt klart vara värt det. Observera att det tar några behandlingar att bli helt "klar", och även då kan det finnas enstaka strån kvar.

Se till att vända dig till en salong som kan de här grejerna...är ju ingen auktorisation som krävs för detta. En person från strålskyddsinstitutet liknade det i en tidningsartikel (publicerades för några veckor sedan) vid att vara icke-kirurg och ändå hålla i skalpellen... Har själv fått en mindre brännskada - som inte går bort - när jag blev felbehandlad av en klinik. Så kolla upp att det finns någon form av medicinsk kompetens på den klinik du ev. väljer. Måste inte vara läkare som utför (eg. är det ju ingen svår grej att utföra), men för ansvarsbiten om inte annat, eftersom apparaturen är så kraftfull är det ju inga leksaker direkt.

Summa sumarum - JA, det funkar. JA, det är värt det (på lång sikt). Och JA, det gör lite ont, men inte värre än att man kan hantera det. Och viktigast - se till att det finns någon form av medicinsk kompetens på kliniken - nöj dig inte med att en "hudterapeut" gör behandlingen. För vem tar hand om dig och tar ansvaret om ngt MOT FÖRMODAN skulle gå fel?

• Lisa1

Glömde att säga, det finns i IPL-verksamheten vissa försök som gjorts genom att för-pigmentera håret. Vet inte exakt vad de fått för resultat men har hört att det testats på rödhåriga bl.a. (som ju har väldigt ljusa strån på kroppen). Ring och fråga ngn av ellipse-klinikerna (tror de stavar "ellipse klinikken" på webbsidan då det är ett norskt ftg från böröjan). Hör med dem vilka resultat de fått från dessa pigmenteringsförsök, kan vara värt att höra sig för om inte annat.

• tattar-Emma

Hur är det med diatermi, fungerar det på icke-kolsvart hår? Är Depi-Flash en bra variant? Nån som har provat?

• c_t

Säger precis samma sak som Lisa1
    det är underbart att ta bort allt!!!

• Swing

Jag är (var, menar jag) verkligen inte särskilt hårig, men har alltid avskytt min svarta behåring, förutom på huvudet där jag är mellanblond. Har genom åren lagt ner mycket pengar på ett antal olika metoder, och den senaste, som jag verkligen vill rekommendera, är ELOS!

Svar på tråden Permanent hårborttagning