• Svar på tråden Moussetårta
  • cool_brud

Moussetårta gillar jag bäst och marängtårta. Jag tycker inte alls om marsipan och grädde, därför skulle jag vilja veta om det går att ha moussetårta.

• Lena+Mattias=sant

Vi hade moussetårta köpt från bageri. Den var jättebod, det gick dock åt lite mera än om det hade varit en princesstårta, det kan man tänka på

• snart fru steenson

Vi ska ha mousse tårta men hallon o mango smak, dom som gör tårtan lägger oxå i bitar av hallon o mango i moussen så det blir lite extra, jätte gott.

• snart fru steenson

Vår e lite annorlunda än dom du visar, vi har mousse, sockerkaka, mousse, sockerkaka, och vitt överdrag (som e av nått jag inte kommer på namnet på, men inte marsipan då jag inte tycker om det)O sen e den dekorerad med röda rosor som e gjorda av socker, eller nåt:)

• snart fru steenson

Nej , dom tårtorna ser inte för billiga ut dom ser jätte SMARRIGA ut;)

• cool_brud

MissiePink
    Moussetårtan såg jätte god ut, men hur man den?

• cool_brud

* hur gör man den? Jag skulle måsta hitta ett recept...

• cool_brud

Kanske det är vit chokladmousse?

• MrsPink

Cool_brud:
    Ja det var en annan femma .. vi har beställt vår tårta..

Men man kan nog göra såhär: först en valfri botten ställ in i frysen, ett lager mousse-in i frysen, ett lager mousse-in i frysen och sedan sista lagret mousse och frys igen. sedan samma dag eller kanske dagen innan läger man på sugarpaste eller vad man nu vill ha på...

• Lena+Mattias=sant

In i kylen brode räcka. Jag har ett gott recept på chokladmousse iaf

Lättgjord chokladmousse

174 g chokla
    110g chokladgodisbit
    4 äggulor
    3 msk socker
    1 krm salt
    4 dl vispgrädde

Smält chokalden och chokladgodisen i vattenbad. Rör till en jäm smet. Vispa ägg, socker och salt fluffigt. Blanda med chokladsmeten och låt svalna något. Vispa grädden styv. Rör ner lite av den i smeten och vänd sedan ner resten. Läg upp i portionsskålar. Ställ i kylskåp och låt stelna.

• Lena+Mattias=sant

Man kan ta all choklad av samma sort har mest gjort på ljus choklad

• september22

Om du ska använda moussen till tårta bör du ha ett recept med gelantin i, annars blir moussen oftast lite för lös.

• A:s wife

vi köpte jättebillig och supergod moussetårta från ica maxi till vårt bröllop! det var värt 17kr/biten för att slippa göra den själv...
    vi hade en med vit chokladmousse och en med hallonmousse, de var supergoda båda 2!

Svar på tråden Moussetårta