• chiqitita

Är ni lättskrämda och hoppar lätt till?

Jag är chockad över att se hur lätt min mamma hoppar över ingenting. Hon vet att jag är hemma, men kommer jag runt hörnet så nog sjutton hoppar hon till som att det vore en inbrottstjuv! Visas något på tvn typ att någon dunsar i golvet i en film, så hoppar hon högt. Jag råkade tappa mina solglasögon i golvet framför henne så hon såg det hända. Men hon hoppade iallafall högt och sa hur rädd hon vart. Hennes nerver kan ju inte vara bra om hon är såhär??
    Jag blir orolig för hennes hjärta. Nu är hennes värden bra och blodtrycket är lågt.
    Men varför är man såhär lättskrämd??

• Svar på tråden Är ni lättskrämda och hoppar lätt till?
  • jocelyn

Det kan ju finnas massor med orsaker. En av de vanligare är att man börjat höra sämre och därför inte uppfattar att andra rör sig i huset.

Oro som gränsar till ångest kan uppkomma även senare i livet, ex.vis i samband med dålig fysisk hälsa eller då barnen flyttat. Om oron inte är övergående utan gnager och gnager och man oroas för "allt" så kan det vara GAD; generaliserat ångestsyndrom.

Om man råkat ut för något traumatiskt som t.ex. inbrott/rån/misshandel eller hot så kan man bli på helspänn och oroa sig så att fenomenet uppkommer.

I allvarliga fall kan det röra sig om PTSS/PTSD men denna diagnos hänger samman med mycket allvarliga trauman som svåra olyckor, våldtäkt, krig, tortyr, allvarlig misshandel eller långvariga hot.

Om din mamma mår dåligt bör hon undersökas av läkare och om det finns anledning att tro att hon kan lida av GAD eller PTSS/PTSD så bör psykiater kontaktas för utvärdering och diagnos.

Det finns hjälp att få så tveka inte att ta upp detta med din mamma och följ med henne till läkare.

• miffolina

Hon kanske är väldigt tankspridd? Jag är lättskrämd och hoppig mest för att jag alltid lever i min egen lilla värld...

• Lyckligt gift!

Jag är fullt frisk, inga traumatiska upplevelser att tala om..Men OJ va jag är lättskrämd!!! Jag vet att det är fullt av folk omkring mig t ex på jobbet men blir ändå rädd o hoppar till när någon kommer in på mitt rum. Eller likaså hemma där vi är 3 st...nog sjutton blir jag rädd:)

• chiqitita

Men då vet jag att det inte är något speciellt iallafall. Det är kanske så hon är bara....tack för era råd

• pickolina

Här har du en till som är lättskrämd.. Nu lider jag i och för sig av oro/ångest men min lättskrämdhet är absolut att jag är så totalt oförberedd. Troligtvis för att jag helt eller delvis är i min egen lilla värld, som någon nämnde.. Men det är absolut inget att oroa sig över.. :)

• Cousin

Förutsatt att man inte har nedsatt hörsel så att man av den anledningen blir plötsligt överaskad, så kan lättskrämdhet och även överkänslighet mot ljud bero på magnesiumbrist vilket förövrigt de flesta människor idag lider brist på.

Prova med ett magnesiumtillskott på 300-600mg/dag. (Mer än 500mg/dag kan ge diarré men då är det bara att minska dosen.)De mer lättupptagliga bindningsformerna är Mg glycinat, Mg aspartat, Mg malanat, Mg citrat eller ett aminosyrebundet Mg.

:)

Svar på tråden Är ni lättskrämda och hoppar lätt till?