• nz-brud

Äktenskapsförord???

Med risk för att vara en riktig romantik-mördare vill jag fråga hur ni tänker om äktenskapsförord...

Jag har sparat ihop lite pengar genom HÅRT arbete. Det rör sig inte om några astronomiska summor, men ändå... Min blivande har inte några pengar eller andra tillgångar med sig in i äktenskapet alls, egentligen. När vi nu gifter oss om några veckor blir mina pengar "giftorätt", och därmed har maken rätt till 50% om äktenskapet upplöses (vilket jag ju hoppas att det aldrig någonsin kommer hända).

Jag tycker egentligen att det skulle kännas bäst att ha en äktenskapsförord, men samtidigt känns det extremt oromantiskt att begära det. Vi har pratat löst om det innan vi började planera för bröllopet, och blivande maken tyckte att det var okej om jag ville ha det så...

Men nu undrar jag: Hur vanligt är det med äktenskapsförord idag? Hur har ni löst det? Kan man skriva ett eget avtal och sen lämna in till tingsrätten eller är det bättre att anlita en jurist?

Vill verkligen inte gå och fundera på sånt här när jag är kär och lycklig och ska gifta mig med världens underbaraste man om några veckor... Vill inte tro att vårt äktenskap någonsin ska ha ett slut, men det är väl så alla tänker?? Och hur många bittra skilsmässor sker ändå??

• Svar på tråden Äktenskapsförord???
  • kentfantast

Finns det inte nån sån där service där man kan få gratis juridiska råd, typ 5 min bara, där man kan fråga lite om sånt. Som nån slags jour... Tycker jag har sett det nånstans...

Rent spontant tycker jag att det är okej med såna förord. Efter att ha läst lite juridik själv (dock ej så ingående att jag kan svara på dina frågor) tycker jag att man ska vara noga om att vakta ryggen... så att säga...

• Groomzillas blivande ;)

Vi har gjort det. Vi vände oss till Juristbyrån www.juristbyran.com och träffade deras jurist som i lugn och ro gick igenom alla detaljerna (även tog upp sånt som vi inte hade tänkt på). Visst är det extremt oromantiskt men jag tycker att det är bara att bita i det sura äpplet och göra det, och har ni redan pratat om det så borde det inte vara så stort problem att ta upp det med din blivande igen. Har en kompis som går igenom en extremt jobbig (ugly!!) separation och ser varför sådana avtal behövs...

• nz-brud

Ja, ni har nog rätt. Och jag vet ju att han kommer tycka att det är okej... Jag får ta tag i det i kväll helt enkelt... Har också haft en del jobbiga separationer bland mina vänner, så jag vet ju hur det kan bli...

• gunsandroses

Jag tycker absolut att du ska ta det med en jurist. Mest så att det inte finns några hål att krypa igenom senare.

Vi kommer att ha äktenskapsförord - till min nackdel.

PS. Om vi nu pratar pengar och framtid: bli inte snuvad på din pension genom att vara den som tar mycket mer föräldrar-ledighet.

• anne på grönkulla

Fråga juristen på banken eller eventuellt via facket - båda brukar vara prisvärt. Ska man göra det är det viktigt att man gör det rätt och reglerar det man vill och tror att man reglerar.

• Lady o Lufsen

Bra initiativ!
    Ta det med en jurist!

• tindra!

Vi ska skriva äktenskapsförord, det har vi pratat om länge och det känns helt naturligt. Jag vet att många tycker att det är som att förutsätta att man ska skilja sig men så tycker jag inte alls.
    Just nu är det jag som har en del pengar men min sambo jobbar på och det händer rätt mycket där. Grejen
    är att vi sett så många både släkt och vänner som blivit osams pga pengar, så det känns naturligt att skriva ett förord, hur det egentligen går till är något som framtiden får utvisa.

• jocelyn

Vi ska definitivt ha äktenskapsförord! Det är inte oromantiskt att vilja skapa en trygghet som gör att man kan slippa extra grälande/släktstrider osv.

• Wicks

fast är det inte fel att behålla de peenga rman ta r med in om man sedan ska splitta på de man samlar tillsamans? om den ena försörjer den andreunser äktenskapet tex, är det då inte denna som borde få penngarna? *spån

• fru i september

Groomzillas blivande ;) :
    Hur mycket fick ni betala för detta??

Svar på tråden Äktenskapsförord???