Äktenskapsförord???
Med risk för att vara en riktig romantik-mördare vill jag fråga hur ni tänker om äktenskapsförord...
Jag har sparat ihop lite pengar genom HÅRT arbete. Det rör sig inte om några astronomiska summor, men ändå... Min blivande har inte några pengar eller andra tillgångar med sig in i äktenskapet alls, egentligen. När vi nu gifter oss om några veckor blir mina pengar "giftorätt", och därmed har maken rätt till 50% om äktenskapet upplöses (vilket jag ju hoppas att det aldrig någonsin kommer hända).
Jag tycker egentligen att det skulle kännas bäst att ha en äktenskapsförord, men samtidigt känns det extremt oromantiskt att begära det. Vi har pratat löst om det innan vi började planera för bröllopet, och blivande maken tyckte att det var okej om jag ville ha det så...
Men nu undrar jag: Hur vanligt är det med äktenskapsförord idag? Hur har ni löst det? Kan man skriva ett eget avtal och sen lämna in till tingsrätten eller är det bättre att anlita en jurist?
Vill verkligen inte gå och fundera på sånt här när jag är kär och lycklig och ska gifta mig med världens underbaraste man om några veckor... Vill inte tro att vårt äktenskap någonsin ska ha ett slut, men det är väl så alla tänker?? Och hur många bittra skilsmässor sker ändå??