Någon som har tips på bra psalmer?
Hej!!
Jag sitter nu här och måste bestämma två psalmer till vårt bröllop den 28/7, någon som har några bra tips?
Hej!!
Jag sitter nu här och måste bestämma två psalmer till vårt bröllop den 28/7, någon som har några bra tips?
Jag satt med det för någon timma sedan och fick krupp... Sjöng mig igenom hela psalmboken för att hitta något bra och kom fram till följande (som jag tycker är fina):
297 Härlig är jorden
21 Måne och sol, vatten och vind
791 Du vet väl om att du är värdefull
411 Gud har omsorg om vårt släkte
289 Guds kärlek är som stranden och som gräset
84 Vi lyfter våra hjärtan
Vi har ett höstbröllop, så det finns inga sommarpsalmer med, annars går ju de bra att använda.
Har varit på väldigt många vigslar vid det här laget och en vanlig miss är att man väljer psalmer med en fin text men som är relativt okända, som ingen riktigt känner till. Bland de som närvarar vid vigsel har man kanske 2-3 personer som hört psalmen innan plus 2-3 personer som kan notläsning, inkl. organistens spel. Då kan det lätt kännas lite pinsamt, inte minst för övriga gäster, att behöva "humma" sig igenom en psalm som ingen riktigt kan ;). Så jag skulle gå på någon av de vigselpsalmer som är lite mer kända alt. de som är skrivna enligt "ny text till gammal melodi", t.ex. några vigselpsalmer vars melodier är hämtade från våra mest kända svenska sommarpsalmer. Ett tips på en "allroundpsalm" vid sommarbröllop är annars "I denna ljuva sommartid". Lite uttjatad kanske, men de flesta känner nog garanterat igen den.
Psalmer brukar ju inte vara så svårsjungna och efter en vers kan oftast besökarna sjunga psalmen i fråga. Vi har hela kyrkan full av både körsångare och musiker, så för oss blir det inget problem.
Vi kommer att ta psalmer vi tycker är fina och som inte är omskrivningar av vanliga psalmer.
Linum, bra psalmtips för icke-sommarbröllop :). Är ju inte alla tider på året som man kan sjunga om "nu smeker vindens ljumma fläkt, de fagra blomsterängar". Blir l i t e knepigt om det är februari och töväder utanför ;).
201 En vanlig gronskas ar ju ocksa fin och vanlig pa sommarbrollop.
Vi har valt 200 - I denna ljuva sommartid (ska gifta mig i Tyskland: psalmen ar tysk fran borjan och den finns ocksa oversatt till engelska)
Sedan ska vi ha Guds kärlek är som stranden och som gräset (passar bra da den ar oversatt fran svenska till tyska och ar vanlig i Tyskland).
Melodin till Guds kärlek är som stranden och som gräset kan ni lyssna till har: (klicka pa notbladet)
www.gesangbuch-online.de/show_song.php
Slutligen ska vi ha Pass it on (engelsk psalm som finns oversatt till tyska). Vad jag vet finns det ingen svensk version av denna psalm, men ratta mig garna om jag har fel. Isafall skulle jag garna vilja veta vad den heter pa svenska...
www.freehandmusic.com/ProductDetail.aspx
Jag har aldrig hört någon svensk version på Pass it on. Har precis sjungit igenom hela psalmboken från pärm till pärm.
Den var fin!
Om man vill ha en melodi som folk känner till, så har jag ett tips. Psalm 903 i nya psalmbokstillägget, "Psalmer i 2000-talet". Den sjungs på melodin "Din klara sol", som jag tror att många kan. Såhär är texten:
Text: Sven Hillert
1. Jag tror att Gud är kärleken
som var och är och blir
den kraft som föder skapelsen
den källa som ger liv
2. Jag tror att Gud är kärleken
som bor i människan
som lever i förälskelsen
och drar oss till varann.
3. Jag tror att Gud är kärleken
som ger oss hopp och mod
som stöder oss i vardagen
och för oss tätt ihop.
4. Jag tror att Gud är kärleken
till kvinna eller man
som ger oss mänskor tryggheten
att leva med varann.
5. Jag tror att Gud är kärleken
i löftet som vi ger
som drömmer sig mot framtiden
och tror på det som sker.
6. Jag tror att Gud är kärleken
som gör vår närhet sann
som skänker oss välsignelsen
att vi får ha varann.
Har kan du lyssna pa melodierna till flera olika vigselpsalmer:
www.svenskakyrkanboras.com/www/live/dokumentmallar/Standard.aspx
Denna är superfin och melodin kan garanterat de flesta!
På bröllopsdagen ber vi"
Text: Christina Lövenstam
Musik: Svensk Folkvisa (1693)
(Texten sjungs till samma melodi som psalm 199, "Den blomstertid nu kommer".)
1.
På bröllopsdagen ber vi
till dig som kärlek är.
Du lever mitt ibland oss
i glädjen nu och här.
Vi prisar dig som skapar
och känner allt som sker.
Förnyare av livet,
till dig, vår Gud, vi ber.
2.
Om kärlek som får djupna,
förlåta och förstå,
om kärlek genom dagar
då mörkret skall förgå,
om goda, ljusa dagar
då lyckan vänligt ler,
om trohet i vår kärlek,
3.
Om kärlek och gemenskap
som rymd och frihet bär,
om möjlighet att växa
till dem vi innerst är,
om hem där barn och vänner
oss band i livet ger,
om glädjen i vår kärlek,
4.
Om kärlek stark som döden
och liv som föder liv,
om aktning för varandra
och nya perspektiv,
om ömhet från ditt hjärta
som allt med kärlek ser,
om godhet i vår kärlek,
vi ska ha mr bean psalmen psalm 23
...nu fattar jag ingenting... Vad då mr bean? Är det psalm 23, Tack, gode Gud, för allt som finns, du menar?
precis.
mr bean sjunger den i ett avsnitt.
Tack så mycket för en del bra tips, i denna ljuva sommartid är jätte fin så den blir det, bara en kvar att välja då...