• Freja

Grön sparris

Inhandlade grön sparris på glasflaska idag (igår) för en speciell grej imorgon (idag). Berättar mer senare om det finns någon nyfiken, kan avslöja att det är bröllopsrelaterat i alla fall. :)

Det var säkert tio år sedan jag serverades sparris och då var den gul/vit. Den gick i alla fall att snaska på direkt från burken.

Hur ligger det till med grön sparris? Måste man koka den eller går den att äta kall utan tillredning?

/Frågande Freja, vilsen i grönsaksdjungeln :)

• Svar på tråden Grön sparris
  • Johanna = en lat kock

Grön sparris är godast när den är kokt "al dente" alltså med lite tuggmotstånd kvar... Och det går FORT! överkokt är den inte alls lika god!
    Jag brukar alltid koka den i vatten som är ganska rejält salt och med lite socker...
    Glöm inte skära av de nedersta centimetrarna!

//Johanna

• Freja

Johanna: jag visste väl att jag kunde lita på dig, thanx! :)

Men den behöver inte vara rykande varm va? Går att äta kall?
    Tack för det där med att skära bort de nedersta delarna, hade jag ingen aaaning om.

/Freja :)

• marian

Jag tycker om att steka grön sparris i ugnen med lite vitlökssmör. Mmm...
    Men jag måste nog säga att det är godast att äta varmt.

• Jj?

Konserverad sparris går att äta precis som den är. Färsk sparris måste tillagas.

Är det lika stor skillnad mellan konserverad och färsk grön sparris som det är med vit sparris?

/J

• Johanna = en lat kock

Freja: den kan ätas varm eller kall

Jj: Jo, det är nog nästan ännu större skillnad på grön sparris, men den frysta är faktiskt helt OK!

//Johanna

Svar på tråden Grön sparris