• hösttoastmaster

Kostnad??

Hur mycket brukar en möhippa gå på? Vad är rimligt att låta var och en betala? Hur mycket räknar man att en frukostpicknic eller lunchpicknic kan kosta? Kläder för den blivande bruden att ha under dagen, typ "klänning", tiara, slöja, vad går sånt på?

Många frågor!! Men kanske är det någon som nyss planerat eller planerar en möhippa som kan svaret på nån eller några av mina funderingar! Vore jättebra. Tack.

• Svar på tråden Kostnad??
  • hösttoastmaster

Är det ingen som vågar sig på en gissning? Vore supersnällt!!! ca 500 kr per person, om man då räknar att man äter ute för 200 (som då alltså ingår...), funkar det?

• sskbambi

När jag var med på möhippa spenderade jag nog över 1000 kr sammanlagt under hela dagen (inkl. middag på kvällen och dricka ute...)

• hösttoastmaster

För jag tänkte om folk måste ta sig till en annan stad, med tex tåg, då blir ju helgen rätt dyr...

• Hoffsan

Den möhippan jag var på nu gick på ca 800 kr per person och då gjorde vi detta:

*frukost(bullar, tårta, jordgubbar o bubbel)
    *3 timmar på utmaningarnas hus(typ som fångarna på fortet)samt käka baguette och drack lite vin.
    *Åkte till en brandstation där pappa jobbat och så fick hon åka i korgen i stegbilen med ögonbindel(vi sa att hon skulle få hoppa bungy jump hehe)sen dushade vi, bastade och gjorde oss fina.
    *mat på restaurang
    *drink på en pub
    *nattklubb
    (kläder, tiara mm skrapade vi ihopa hemifrån)

• bröllops häxan

Hej du. Jag tycker det beror helt och hållet vad ni ska göra och hur många som tänker närvara. Är det fler så blir det lite lättare att få ihop en hyfsad summa och det blir automatiskt lite billigare per person. Å andra sidan så kan man göra den gemytlig och mysig med få deltagare och det behöver inte kosta allt för mycket. Jag tror att du kanske ska räkna på ett minimum på 300kr. Mindre än det är nog svårt att göra nå´t "vettigt" för. Även en mysig picknick kostar och den blivande bruden ska ju inte betalla ett smack. Taket för mig är nog 1000kr men det finns de som utan tvekan kan lägga ut det dubbla och de som tycker att även 1000kr är på tok för mycket. Du får göra en koll på de som ska komma, är det många studenter eller ensamstående kanske man ska lägga sig inte allt för högt. Om det är folk med god ekonomi så kan det ju bli mer.

Lycka till :)

• bröllops häxan

Tycker 500kr låter som ett bra alternativ.

• hösttoastmaster

Tack för hjälpen. Jag tänkte om man skrev att det blev 300kr / person + egen mat på restaurang på kvällen, så lät det ju inte så mycket. Får räkna på om 300kr räcker för dagen... blir kanske runt 7-9 personer.
    Vad kan lunchpicknick kosta???

• bröllops häxan

Då har ni 2100kr-2700kr. En lyx picknick med vin på dagen kan ni få för 1500kr. (två bag in box ca 400kr :) resten mat) Då är det 600-1200 kr kvar. Det är 85-130kr per pers kvar. Inte så mycket om ni alla ska göra en aktivitet. Men om ni planerar en aktivitet bara för bruden så räcker det ju. Typ spela in en singel eller dyligt. :)

• hösttoastmaster

Ja, det blir till att fundera och räkna. Det är ju trist att behöva snåla en sån dag. Bättre om det kanske blir över, så man kan lyxa lite o kankse få var sin drink på restaurangen...

• Elisabet hjärta Christian

varför inte laga mat hemma istället, då sparar ni in pengar på dden biten..

• Bröllopstokiig

gällande picknikkorg så går det emsta ju att gör ahemma istället för att köpa färdigt, blir billigare och varför skulle det bli sämre? *tipsar*

vad vill ni ha för övriga aktiviteter?

• Plura

Som sagt beror ju helt på vad ni gör tycker dock att 300 låter väldigt billigt ifall ni skall göra någon aktivitet (ink bjuda bruden på allt) Man får tänka att man förhoppningsvis bara har en möhippa frö denna vän. Lycka till

• bröllops häxan

Gör så här då. Ha en kidnappning och efterföljande aktivitet (go kart, singel inspelning, balångflyg, tja..vad som hälst. :D Dra sedan hem till nå´n som bor nära stan för midag och förfest. Fixa nå´n som kan sminka bruden fint och profsigt.(finns många som gör hembesök) och dra sedan på kariokikväll med drinkar och sång :D Det behöver inte bli så dyrt *L*

• hösttoastmaster

TACK för alla tips. Vi tänkte låta henne spela in cd, 1000kr, och sen lite uppdrag på stan (nästan gratis) och sen restaurang på kvällen (200kr för henne och ca 200kr för var o än). Sen är det som sagt frukost o lunch. (vågar ej skriva ut alla detaljer OM hon läser). Sen bir det ju alltid kostnad för kläder till henne och album efteråt osv.

Svar på tråden Kostnad??