• liebfraumilch

vagiatorier mot svamp

Jag skulle vilja diskutera dessa receptfria läkemedel mot svamp i underlivet. Jag tänker främst på pevaryl. Hur farliga är dessa? Bipacksedeln säger inte mycket men jag har hört att de gör slemhinnorna sköra och kan vara en bidragande orsak till utvecklande av bla vestibulit.
    När jag får svampinfektion försöker jag numera gå till till gyn och få tabletter utskrivna för oral behandling. Är oral behandling att föredra? Det är ju så mycket enklare att bara köpa en ask pevaryl som dessutom ger lindring på stört än att behöva boka gyntid och vänta och betala och klia ihjäl sig innan besvären försvinner. Så tjejer, jag mottager alla åsikter beträffande vagiatorer mycket tacksamt!

• Svar på tråden vagiatorier mot svamp
  • cissig

Jag har blivit helt emot receptfria produkter efter allt neg man hört om dom. Jag har haft mkt svamp och i början lät jag det gå över av sig själv, men det innebär ju ngn veckas lidande så nu äter jag diflucan ist när det behövs. Vet att det inte är värdlens bästa heller, men det känns iaf snällt mot slemhinnorna som mår bra av det.

• zorrogirl

Jag skulle inte rekommendera pevaryl eller ngt annat receptfritt. Mkt bättre om du får en gynekolog att skriva ut några diflucan som du kan ta när du behöver det!

• liebfraumilch

När man är gravid kan man få fosterskador av tabletter som sporanox och flukonazol.

• pickolina

Dom recpetfria medlen är helt OK om man skulle råka ut för svamp någon gång.. Om man däremot har återkommande problem så kan dom göra mer skada än nytta, tyvärr.

Nu har jag gudskelov aldrig fått klåda när jag haft svamp men det kanske finns skonsammare medel som du kan anv för att underlätta innan den orala medicinen verkar ordentligt? Jag brukar själv få sveda och värk och då smörjer jag med vitt vaselin, en vit tub som säljs på apoteket. Det botar ju inte men lindrar besvären.. Men som sagt, just klåda vet jag inte.

Själv brukar jag annars alltid märka när problemen är på gång, både om jag börjar få obalans eller svamp och då brukar jag genast börja smörja med vitt vaselin och i 99% av fallen så försvinner problemen innan det blommar ut ordentligt.

Men sånt är ju så individuellt så jag kan ju bara säga att det fungerar för MIG...

Det var förresten min gyn som rådde mig att börja med vitt vaselin eftersom jag hade så torra och känsliga slemhinnor, vilket gjorde att jag for som en jojo fram och tillbaka till gyn med besvär av obalans och svamp. Men sedan dess har jag i princip aldrig besvär... :)

• sahlena

Hur funkar det med dom där tamopngerna mot svamp.. nån som testat??

• pickolina

Om du tänker på Ellen så är det ingen "tampong mot svamp". Det är en tampong som hjälper till att hålla bakteriafloran i underlivet i balans, vilket i och för sig i sin tur kan hjälpa till att undvika problem som obalans i underlivet eller svamp..

Jag tycker att den är jätte bra. Men som sagt, den hjälper enbart till genom att tillföra goda bakterier till underlivet och är ingen kur/medicin eller liknande.

• sahlena

ja det var den jag tänkte på... ops! ja då vet jag.

• pickolina

sahlena - Men det är ändå en väldigt bra produkt. Många kvinnor får problem i underlivet just pga förändringar i bakteriefloran. Detta sker ofta i samband med mens. Med regelbundet användande av ellen så kan man hjälpa kroppen att hålla rätt balans och på så sätt minska risken för att problem ska uppstå.

Svar på tråden vagiatorier mot svamp