• jenx

Tilltuggs hjälp

Om tre veckor så ska vi ha en fest med våra vänner där överaskningen är att vi förlovat oss på förmiddagen. Ingen avancerad fest, sitta i grupp och äta och dricka typ. Men vi skulle vilja ha något småplock att bjuda på som omväxling till salta chips. Eftersom vi är borta och förlovar oss större delen av dagen så får det inte ta lång tid och helst gå att förbereda dagen innan. Tänkt oss något i stil med tandpetarmat

• Svar på tråden Tilltuggs hjälp
  • J_J

Snittar är kanon, man kan variera smaker i all oändlighet. Allt du behöver är okryddat tunnbröd, nån god röra och en vass kniv :)
    Min personliga favorit är cr fr, rökt lax, röd lök och röd/svart kaviar. Vanlig ost/skinka funkar alltid också.
    Det bästa med snittar är att det bara är bra om de får stå och gotta till sig över natten.

Vill du inte göra själv kan du höra med Ica, de gjorde sånt tidigare iaf för en billig peng.

• jenx

Låter jättegott och enklet. Tack så mycket. Någon med fler ideer

• Limegrön

4 jättelätta saker som smakar kanon

1. Gör en tacokryddad färs i förväg.
    Lägg ut nachochips på en plåt. Lägg på köttfärsen och toppa med ost. In i ugnen! Låt gästerna själva klicka på lite gräddfil eller guacamole (eller gör det själv innan servering)

2. Ta ett mjukt tunnbröd och bred på färskost. Strössla över hackad jalapeño. Rulla ihop och skär rulltårts-bitar och stick i en tandpetare.

3. Köp färdiga crustader (sån´a där små formar man kan äta) och fyll med creme fraiche, kaviar och räkor eller avocado och räkor.

4. Gör en chevreröra (chevre + creme fraiche + salt + peppar) dagen innan och rulla in i gravad lax. I med en tandpetare.

• Becoming mrs F

Jag har ett toppentips på tilltugg! Kalva ut smördeg tills den är ca 1,5 ggr större. Bred på Tapenade = svart olivröra, i ett ganska tunt lager. Rulla ihop till en rulle och slanta upp i skivor som är ca 0,5 cm tjocka. Grädda tills de blir lagom bruna. Det bästa är att det går att göra iordning rullarna och frysa in dem tills det är dags. Supergottt och enkelt!

• Hoffsan

Melonbitar och fetaosttärningar på en tandpetare blev väldigt uppskattat hos mig.

• Hoffsan

Alltså inte var för sig...

• Vonkan75

Jag har ett recept på snittar som jag tycker är super gott:

Ta tunnbröd, stryk på lite smör eller philadelpia ost, naturel.

Stryck sedan på ett tunnt lager wasabi (det är jätte starkt sedan lägger du på röktlax. Rulla och skär i lagom stora bitar.

Super gott!!

• G:s_jänta

Becoming mrs F: ska de serveras varma, smördegstapenaderullarna, eller går det att ha dem rumstempererade?

• Becoming mrs F

Dom går att äta varma eller rumstempererade. Lika gott!

Svar på tråden Tilltuggs hjälp