• Hemligt bröllop

Dubbelmarineras Fläskfile -frysa??

Hejsan

Har sett mumsiga recept här på BT på dubbelmarinerad fläskfile (eller oxfile) och tänkte bara höra om det går att förbereda innan och frysa .

Någon som har koll på det?
    Och ska man då frysa in efter första marinaden?

MVH
    Hemligt bröllop

• Svar på tråden Dubbelmarineras Fläskfile -frysa??
  • Fru vilda hilda

har du gott om tid så prova själv. har inte provat själv utan har lagat dom färdiga dagen innan och sen förvarat i folie i kylen. Läggs i marinad 2 samma dag dom ska ätas

• Hemligt bröllop

ja, har funderat om att testa men tänkte kolla om det var någon annan som redan visste :)

Men har dryga 2 veckor kvar till den stora dagen...

Och med tanke på att jag dagarna innan ska göra all maten (kall buffé) samt tårtan - och eftersom det är ett överaskningsbröllop kan jag ju inte be om hjälp
    Så är det toppen med allt som kan förberedas och göras nu veckorna innan

• Fru vilda hilda

beror på hur mycket file du ska göra. bryn dom i stekpanna och stek färdigt i ugnen i långpanna. Sen kan du frysa in dom och tina långsamt i kylskåp och därefter marinad 2, jag brukar låta dom ligga minst 4-5 timmar i andra marinaden.

• Fru vilda hilda

antar att dom ska serveras rumstempererade

• _elin_

hemligt bröllop- vilken tråd hitta du receptet i? letar just nu efter ett gott recept på marinerad kall fläskfilé. skulle gärna vilja ha receptet

:)

• rottizz

jag har provat att frysa in.. blir lite annorlunda konsistens eller vad man ska kalla det när de varit fryst. Smaken är dock densamma. Ska oxå göra maten själv, men har inte bestämt mig än om jag ska frysa in eller inte

• Fru någongång.

hur funkar det? om man lagar till den i en marinad först och sedan fryser den. och sedan tinar den och marinerar igen. Blir den inte väldigt kladdig då eller skall man laga till den igen? Kanske dum fråga men frågar man inte får man inga svar :)

//En som gillar fläskfile men väldigt dålig på att laga till den ;)

• Fru vilda hilda

lägg filen i marinad 1. därefter stekdom, låt kallna sen frys in . tina i kylskåp och därefter i marinad 2.

• Fru någongång.

Det förstod jag :) Men sedan efter marinad 2 vad skall man göra då? är den klar att äta då?

• Fru vilda hilda

när filen, som du skivat legat i marinad 2 4-5 timmar så lägg upp lite omlott på fat och slå lite marinad över köttet. vet inte ditt recept men jag har kapris och persilja med och det blir fint på köttet.

• Fru vilda hilda

glömde säga att det är klar att äta sen

• Hemligt bröllop

Elin

jag hittade recepten här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m2239743.html

Där finns ett par olika recept, själv har jag testat och ska använda detta receptet

2007-04-20 09:00 Akvavit

Här är ett recept på en supergod dubbelmarinerad fläskfilé, den är enkel och verkligen supergod! Kommer från Allt om mat, jag har bjudit på den flera gånger och den blir jättesaftig och god.
    Receptet är för 30 pers på buffé.

Ingredienser:
    ------------
    3 kilo fläskfilé
    6 msk smör

Marinad 1:
    2 liter vatten
    150 g salt, 1 1/4 dl fint eller 1 1/2 dl grovt
    10 kvistar rosmarin eller 3 msk torkad
    6 st skivade vitlöksklyftor
    2 tsk grovmald vitpeppar

Marinad 2:
    strimlat skal av 3 citroner
    4 dl olivolja
    4 msk finhackad färsk rosmarin eller 2 msk torkad
    1 st stor pressad vitlöksklyfta
    1 tsk grovmald vitpeppar

Så här gör du:
    --------------
    1. Sätt ugnen på 125°.
    2. Putsa filéerna fria från hinnor och fett. Bryn dem runt om i smör och lägg över dem i ugnssäkra formar. Stek dem tills innertemperaturen är 65?70°, 30?40 min.
    3. Gör under tiden marinad 1: Koka upp vatten, salt, rosmarin, vitlöksklyftor och peppar. Låt marinaden kallna.
    4. Lägg ner filéerna i marinaden och låt stå kallt ca 12 tim. Ta upp filéerna och häll bort marinaden.
    5. Marinad 2: Skär det gula av citronskalet i strimlor med zestejärn eller potatisskalare och kniv. Förväll skalstrimlorna 1/2 min och häll av vattnet.
    6. Blanda citronskalet med resten av ingredienserna till marinad 2.
    7. Skiva köttet ganska tunt och häll över marinad 2 några timmar före serveringen.

• Fru vilda hilda

låter gott.vore jag dej så marinerade jag gång 2 i dubbla plastpåsar som står i en bunke. marinaden kommer åt bättre då. ta lite färsk rosmarin,hackad, som du strör över filen när du lagt upp den, ev.också lite strimmlat citronskal.jag lagar mycket mat ur allt om mat och har alla årgångar som kommit ut(ärvda) men verkar ha missat detta. ska prova det framöver.

Svar på tråden Dubbelmarineras Fläskfile -frysa??