• Fröken_U

När ge gästgåva?

Vi tänkte ha en liten gästgåva i form av en lyxig chokladpralin inuti en vacker ask.
    Helst skulle vi vilja ha dem stå på bordet när gästen sätter sig vid sin plats, men det kanske blir lite konstigt eftersom före maten blir det mingel med champagne och snittar, sedan sätter man sig för att äta middag.
    Blir det inte lite konstigt då att få en chokladbit emellan?

Tanken är ju att det ska vara som en liten godbit till kaffet, blir för tungt med både efterrätt och bröllopstårta tycker vi.
    Så kan man göra några fina etiketter kanske och helt enkelt skriva "Till kaffet" och fästa på asken eller blir det också bara konstigt?

Skriv förslag, allt jag kommer på just nu känns bara overkill... :)

• Svar på tråden När ge gästgåva?
  • MhjärtaJ

Gästgåvan brukar man lägga fram på bordet direkt. Är ju ingen som direkt slukar den innan maten

• MhjärtaJ

Läste lite mer noggrannt...Ska ni både ha kaffe efter maten och kaffe till tårtan? Inte direkt det du undrade men jag tänker att det kan bli lite för bra....? (Vi hade en enkel dessert med mousserande till och sedan kaffe och tårta)

• Fröken_U

MhjärtaJ

Eh, det hade jag inte ens tänkt på, hahaha... Mousserande känns mycket mer lättsamt, så det får bli det istället.
    Vad föreslår du som aloholfritt alternativ? Saft? ;)

• MhjärtaJ

Haha, ja saft e ju gott Vi hade vanlig cider till dem som inte drack alkohol
    Var personalen på systembolaget som rekommenderade oss att ha mousserande till desserten istället för dessertvin...

• mian73

Vi kommer också att ha mousserande vin till efterrätten. Jag har flera vänner som inte gillar "surt vitt vin" som de kallar det så jag tänkte bjuda på Asti cinzano till våran efterrätt (vit chokladpannacotta med hallonkompott).
    Sen tar vi kaffe med avec till tårtan lite senare.

• Feline07

På de bröllop jag har varit utomlands, ger de favors (gästgåvor) när gästerna gå hem. Jag hade oxo först tänkt ha de stående på bordet men funderar nu mer och mer på att dela ut gåvorna när gästerna åker hem

• PennyJenny

Fast folk åker ju så ofta från festen vid olika tillfällen. Och det kan ibland vara svårt att hinna fånga alla innan de försvinner.

Om det är en chokladpralin och ni vill ha den i asken så skulle jag rekommendera att låta den ligga på tallriken och ha en lite etikett på som du föreslår.

• Fröken_U

PennyJenny

Ja, jag tror jag gör som jag tänkte från början - att fästa en liten etikett på asken. Den tillhör ju en del av dekorationen och jag behöver ju inte skriva "Till kaffet" utan kanske bara "En liten godbit efter maten" eller nåt.

• Fröken_U

Tack för alla svar!! :)

Svar på tråden När ge gästgåva?