• chiqitita

Vad gör man åt gikt i en fot??

Ni har varit så himla hjälpsamma med mina andra hälsofrågor så nu gör jag ett nytt försök. Min pappa får nämligen helt plötsligt ont i bara ena foten så han knappt kan gå på den. Mamma tror det är gikt. Han har inte gått till doktorn än då han skyller på att hon är på semester och istället tar han kanske en värktablett. Men jag undrar vad för slags medicin man kan ta som hjälper mer och vad det här beror på?

• Svar på tråden Vad gör man åt gikt i en fot??
  • f.d. Svart brud

(Min far har också gikt)

Om din pappa har gikt, så måste han gå till en läkare och behandlas för det. Det är inget han ska dras med. Om får diagnosen gikt av en läkare, får han medicin ( t ex tenormin) som han nog kommer att få ta livet ut, men då kommer han i princip att vara helt besvärsfri efter några veckor.

Här är lite info om sjukdomen
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

• Pollyanna14

Det låter kanske märkligt men han kan prova att äta svarta körsbär. Jag hittade detta råd på internät för några år sedan efter att ha plågats med gikt och biverkningar av olika mediciner i flera år. Jag märkte förbättring efter ett par dagar och efter en vecka var helt symptomfri.
    När jag får en ny attack äter jag körsbär (färska eller konserverade - spelar ingen roll) och blir bättre direkt. Om det inte går att kpa bär kan man oftast hitta saft (riktig saft gjord på pressade bär - inte bara med körsbärssmak). Det funkar också om man dricker det på ett tidigt stadium.

• cissig

en bekant till pappa med gikt vet jag hade en ¨lång lista på vad man inte skulle äta om man hade gikt. han är helt besvärsfri utan mediciner. kommer inte ihåg hela men det ingick öl och leverpastej bl.a.

Svar på tråden Vad gör man åt gikt i en fot??