• Äntligen dax!

Hur mycket mat?

Ska ju göra buffén själv till vår bröllopsmiddag... Och, för enkelhetens skull, har vi bestämt oss för att ha potatissallad och kokt färskpotatis till den...
    Men, har kört fast just på mängdberäkning av potatisen - hur mycket av varje tror ni behövs?!

Vi är 28 vuxna och 9 barn... Har räknat övrig portionering på 35 st "fulla portioner", då barnen inte äter så mkt oftast...

Ska man gå efter vad som står både här och där när det gäller portionering så ska typ 150 g räcka när det är buffé - men då skulle vi alltså klara oss på strax över fem kilo vardera???

(Låter så lite tycker jag. Men jag är känd för att laga mat åt ett helt kompani vid alla måltider - det vore ju synd om nån skulle behöva gå hungrig *S*)

• Svar på tråden Hur mycket mat?
  • Lena+Mattias=sant

Räkna med att folk äter 50% mer om det är två alternativ istället för tre så ta i lite extra, dessutom är potatis billig ;)

Jag brukar oxå laga till ett helt kompani ;)

• Joleen

Hmm, jag gör tvärtom. Vid buffé äter folk mindre än om de får maten serverad, gör därför mat till 75% av antalet gäster, det räcker.

Vi använder oss mycket av catering i mitt jobb och det är en regel utan undantag att folk äter mindre vid buffé, oftast är hälften kvar om man beställer till 100% av sällskapet.

• Lena+Mattias=sant

Oj spännande det är inte mina erfarenheter vid fester jag ordnat med buffe. Sen så vill man ju att alla gäster ska ha valfrihet och då blir dedt lite marginaler. Mycket av det går ju att frysa in och äta senare.

• Äntligen dax!

Hmm... Två helt skilda bud... *S*

Alltså, om man tänker logiskt så borde joleens resonemang stämma bättre, att folk äter mindre av varje sort vid buffé eftersom de då har fler sorter att äta av... :P

Lena+ Mattias... Tror absolut inte jag tänker lägga på så mkt som 50% extra?!!
    Men... Kom på att jag ju har kontakter inom hotell o kök - ska kolla med en tjej där som är duktig på sånt här om vad hon tror ang mina portioner... =)

• Joleen

T ex hade vi en buffé här när våra 60 studenter tog examen för en vecka sedan, det som tog slut var dessertost (en bit per man), biscotti (en per man). Pastasallad, marinerade grönsaker, bröd och skinka (parma och serrano) hade vi över så vi kunde äta det till lunch hela personalen i två dagar och sedan fick vi slänga resten. Denna gång hade vi beställt till alla som skulle äta.

• Lena+Mattias=sant

Jag menar inte 50% mer av varje rätt. Om man säger att man äter 200g totalt om man har en rätt att välja mellan så kan 300g vara rimlig om man har två, dvs 150g per rätt.

• Äntligen dax!

Lena+Mattias=sant - ha ha ha, okej då är jag med :)

• Damen i röd hatt

150 gram per portion låter alldeles uppåt väggarna. Det är för lite. Under en normal måltid äter män ca 550 gram och kvinnor ca 450 gram (bröd tillkommer och förstås dryckerna)

De där 150 grammen kommer nog från mängden kött som ingår i en måltid. Men sedan tillkommer ju olika slags kolhydrater.

Som flera redan påpekat så äter man vid buffé mindre än vid en normal middag. Så jag skulla räkna 35 personer x 500 gram mat = 17.5 kg mat, och sedan göra ett bufféavdrag på minst 25%, vilket totalt då skulle göra ca 13 kg mat + bröd och dryck. Du kommer få över mat, men det ser rikligt ut.

• Äntligen dax!

Damen i röd hatt -

Det är faktiskt bara mängden potatissallad resp kokt potatis jag är fundersam över... Hur mycket av dessa tror du kan gå åt på en buffé med både kött, kyckling, sallader, bröd och annat småplock till?!

Resterande, kött, kyckling, sallad, bröd osv - har jag redan planerat... Gissar att jag tagit i i överkant och kommer få mat över ja, men det är gott med rester *S*

• Damen i röd hatt

Om du har kött, sallader, annat småplock och bröd på buffén så skulle jag räkna 200 gram potatissallad och kokt potatis per person, alltså 100 gram vardera. Det kommer att bli över men eftersom potatis är billigt så är det ju ingen stor kostnad för det.

• Äntligen dax!

Damen i röd hatt

Låter rätt rimligt... Potatis är ingen stor kostad nej, så det är ingen fara om det blir över.

Svar på tråden Hur mycket mat?