• LECT

Vad kostar det att få klänning uppsydd?

Vad har ni fått betala för att få er klänning sydd från grunden av en sömmerska? Exkl materiel! Alltså bara för själva arbetet? Hur "avancerad" var klänningen? Hur lång tid tog det?

• Svar på tråden Vad kostar det att få klänning uppsydd?
  • Joleen

Hur långt är ett snöre?

Bor i Göteborg och frågade två nyutbildade tjejer som nyss startat en ateljé, 6000 kr för jobbet exklusiva material sa dem. Nu har jag kommit i kontakt med en huvudlärare på en mode/design-utnildning som har en ateljé vid sidan om, hon tar ca 3000 kr för jobbet. Tilläggas bör att klänningen som jag visade som exempel för de första tjejerna var enklare än den som läraren ska sy upp åt mig.

• Klurifax

Min skräddare tar 250:-/timmen för jobbet och hon är prisvärd. Andra jag hörde med tog 350-600:-/timmen. Att sy en brudklänning tar för en erfaren skräddare/sömmerska upp till 20 timmar beroende på hur avancerad den är. Det är en sammanfattning av de besked jag fått när jag kollat runt (i Skåne).

• LECT

Ja, det är klart det beror på var ateljen ligger, hur erfaren sömmerskan är, vad det är för klänning osv osv...
    Men jag är nyfiken på vad andra har lagt ut på det för jag står precis i startgroparna för att hitta sömmerska för att få min klänning uppsydd från grunden och har ingen aning om jag ska tycka att det är dyrt eller billigt, om jag ska dra åt mig öronen eller vad jag ska fråga efter.
    Bor i Sundsvall så lokalhyror mm är ju billigare här vilket borde få ner timpriset. De jag har talat med tar en klumpsumma beroende på modell på klänningen. Men det som förvånade mig är att det är så otrolig spridning på priserna! En som verkade i rätt "normalt läge" tog minst 2500kr eller mer. En annan som tidigare haft ateljé i Sthlm tar ca 5000kr! En tredje hade ett TAK på 800kr!!! Alla _tre_ är omtalade och välanvända av allt från privatpersoner till teaterensemblar...

• LECT

Någon annan som fått sin klänning uppsydd?

• gamlatanten

Jag har hört 6000-7000 + material både i Stockholm och i en mindre stad i södra Sverige. (Ganska intressant att priset var det samma!) Men priset är ju som sagt relaterat till hur mycket jobb spm ska läggas ner - dubblerar man tyget, dvs. lägger ett lager tyg under (siden)tyget och dessutom syr foder+korsett eller är det en "vanlig" fodrad klänning dvs två lager istället för 4. Jag har förstått att skillnaden mellan 3000/4000 för en aftonklänning och 6000/7000 för en brudklänning beror bla på just den skillanden. Sen sa en sömmerska en intressant sak - ju enklare modell desto svårare är det att dölja "fel" - dvs en enklare modell kräver ännu mer noggranhet. Det tänker man ju inte på om man inte själv syr...man tror ju lätt att den enklare modellen ska vara billigare! Hoppas att det är till hjälp!

• Nataluskan

Jag håller på att få min uppsydd och inkl material ca5000kr.
    Vi har sagt att OM det skulle dra över så inte mer än 5500kr...
    Men det är olika såklart hur avancerad den är..

• Fröken_U

Jag är själv sömmerska i en lite större stad. Jag tar 350:- timmen, och beräknar väl ofta att en klänning tar 12-17 timmar.
    Jag erbjuder mina kunder tyg från leverantör där det dyraste sidentyget ligger på 150:-/m och det beräknas väl gå åt 4 m till en brudklänning, självklart beroende på modell, släp och brudens storlek.

• Fröken_U

Ofta blir det billigare om du tar med ett eget mönster eftersom mönstermakeriet är det som tar tid.

www.simplicity.com har kanonbra mönster (enligt mig) är prisvärda och suverän att ha och göra med!

Svar på tråden Vad kostar det att få klänning uppsydd?