• Bobbo

Italiensk buffé - innehåll

Hej,

Vi ska ha Italiensk buffé på vårt bröllop, och har fått en offert.

Varm kycklingfilé fylld m basilika och salami
    Rosmarinmarinerad fläskfilé
    Pastasallad m grönsaker, parmesanost, soltorkade tomater och örtdressing
    Pesto
    Parmaskinka med galiamelon
    Tomat- och mozzarellasallad med färsk basilika
    Balsammarinerade paprikor med fetaost och oliver
    Vitlöksmarinerade oliver
    Foccaccia
    Gorgonzola- och västerbottensost

Det är beräknat 785 g totalt per person, pris 215:- per person.

Jag funderar på om det känns för futtigt, för få rätter? Vad tycker ni? Och verkar priset vettigt?

Vi kommer att ha bröllopstårta som efterrätt. Det blir liksom ingen förrätt heller, vilket känns lite konstigt. Har ni förslag på något enkelt att börja med?

Hälsn Bobbo

• Svar på tråden Italiensk buffé - innehåll
  • Hestia

Hej!
    Vi funderar lite löst pa att ha den italienska buffé som var restaurang erbjuder, här är den, den kanske kan hjälpa dig nagot?

ITALIENSK BUFFÉ

Ägghalva med ansjovisröra
    Tomatsallad med färsk basilika och mozzarella ost
    Två sorters pastasallad ( räkor, vegetarisk )
    Rökt Italiensk skinka ( prosciutto )
    Rödlöks & fetaost paj
    Kryddiga kycklingklubbor
    Parmesangratinerad potatisgratäng
    Svarta oliver och marinerade grönsaker
    Gorgonzola med druvor & Grissini
    Italienskt bröd
    Tiramisu

Pris: 185 kr

• Nynnar

Jag tycker att båda bufféerna låter bra. Man tycker alltid vid buffe att det låter futtigt, men sedan är man proppmätt ändå!

• Ellte

Åh jösses vad jag blev hungrig... Låter supergott och inte alls för lite tycker jag. Det enda jag kan tänka mig är om de lägger till någon brödsort ifallifallifall nån är superhungrig eftersom foccaccia kan vara rätt "flötigt". En vanlig grönsallad är ju inte heller fel...
    Om ni gärna vill ha nån enkel förrätt så varför inte melon & parmaskinka? *funderar lite* Eller kanske nån liten toast med mozzarella (fast det är ju jobbigare eftersom den är bäst varm). En liten "italiensk sallad" med lök, gurka och skinka skuret i tärningar och ihopblandat med nån cremefraichedressing ... i ett endiveblad kanske...

*flumflum*

• Anonym

Jag tycker inte riktigigt att det passar med buffé på ett bröllop, men var och en får väl bestämma själv. Kanske passar det för er? När ajg tänker på italiensk mat, så tänker jag i första hand på pasta och pitsa. Kan ni inte lägga in det på ngot sätt? (Och då räknar jag inte pastasallad riktigt som pasta.)

• Rakel

Åhhh.. det bästa italienska jag vet är en dessert....

TIRAMISÚ! Synd att ni inte ska ha dessert
    men rekommenderar til annan gång!

*flummar ikapp med Ellte*

• italia

Jag tycker nar det galler buffè sa ar det valdigt dyrt och det lonar sig att forbereda en del sjal speciellt nar det ar italiensk buffe som ar sa latt mat att tillaga och relativt billig.....
    Varm kycklingfilé fylld m basilika och salami
    Rosmarinmarinerad fläskfilé
    Pastasallad m grönsaker, parmesanost, soltorkade tomater och örtdressing
    Pesto ( pastasalad lonar sig att gora sjalv.....)
    Parmaskinka med galiamelon ( kop parmaskinka skar melonen i skivor och dekorera fint)
    Tomat- och mozzarellasallad med färsk basilika (skar mozzarella o tomat i skivor droppa over lite olja i sista stund o dekorera med basilika...)
    Balsammarinerade paprikor med fetaost och oliver ( grilla paprikor i ugnen marinara i balsamvinager..)
    Vitlöksmarinerade oliver
    Foccaccia
    Gorgonzola- och västerbottensost
    Gor du en del sjalv kan du komplettera med en storre ostbricka och kexs...dessutom kanske vitloksmarinerade potatisklyftor och som tilltugg innan kan man gora minipizzor med soltorkadetomater, alt oliver o tomat alt. anjovis, alt paprika....

• Koala

Bobbo! Mums, jag blev också hungrig! Båda bufférna verkar smarriga och jag är säker på att det räcker. Min svägerska hade italiensk buffé på hennes 30-årsfest och det var mycket lyckat. De fick dessutom MASSOR av mat över, så det skall du inte oroa dig om, speciellt då det är proffs som har beräknat hur mycket som behövs. Som
    Nynnar skrev så brukar man nästan bli mättare av en buffé då man gärna "tar lite till av det där goda"...

Lycka till!

• Koala

Oj, läste lite fort - du frågade ju om antalet rätter var OK, inte om mängd - jag tycker att det räcker gott och väl - varmt, pasta, vegetariskt och lite smått & gott inkl. den obligatoriska peston och caprese + bröd...tiramisu hade ju varit pricken över i:et, men ni skall ju ha bröllopstårta sedan istället ...tyvärr vet jag inget om priserna, men jag hade tyckt att priset är rimligt...

• Johanna = en lat kock

Det låter Jättebra!

Men om jag ska komma med råd och åsikter så låter det mycket med nästan 800g mat per person eftersom man som huvudrätt brukar räkna med 400g/skalle (ev plus bröd)

om jag hade planerat maten hade jag nog lagt till en eller ett par ostsorter, som mellanrätt, samt något mer bröd och kanske en tapenade (brukar vara superpopulärt)

sen är det rätt trevligt med en förrätt som står på plats när gästen sätter sig så att det inte blir spring direkt...

//Johanna

Svar på tråden Italiensk buffé - innehåll