• blivande fru persson

paket-leken

Ska vara värdinna på min grannes bröllop om ett par veckor och tänkte att vi skulle hitta på lite roliga lekar.

Hörde någonstans om en " paket-lek" som gick ut på att man hade först ett stort paket som kvinnan med t ex djupaste uringninge skulle få. I det paketet finns ett annat paket till mannen med fulaste slipsen osv. osv. sista paketet är ju då givetvis till brudparet som kan få en minnssak eller något annat fint. Är det någon som har instruktionerna till denna lek, eller vet mer hur den går till, eller vilka som ska få paket.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden paket-leken
  • ninjan

hejsan!
    Vi lekte den leken på min syrras bröllop. Det gåt till så precis som du skrev :) Man paketerar in en liten present till brudparet och sen paketerar man paketet i flera paket.. ja, det lät väl invecklat, men alltså precis som du redan skrev :) Det är bara att själv hitta på vem som ska få paketen, huvudsaken är ju att brudparet får det sista. Vi hade paket till:
    - mannen med den snyggaste slipsen. När gästerna bestämt vem det var fick han öppna paketet och skulle då ge nästa paket till
    - kvinnan med den kortaste kjolen.
    - kvinnan med det längsta halsbandet
    - mannen med det lockigaste håret
    och tillsist
    - till det vackraste paret. Som självklart är brudparet :)

Så gjorde vi, hoppas du blev lite klokare av mitt råddiga inlägg!

• blivande fru persson

ninjan TACK!

• missZapon

Den här leken har jag hört tidigare om oxå, verkar rolig. Men vad hade ni i varje paket då?

• blivande fru persson

jag tror att det bara finns något i brudparets paket.... i de andra paketen ligger ju ett annat paket osv.....
    så när första personen öppnat sitt, ser hon/han bara ett till paket och läser vem som skall få nästa typ herren med fulaste slipsen.
    Låter lite snurrigt men samtidigt väldigt kul...!

• livet leker

Hejsan.
    Gjorde precis den lleken på min systers bröllop. Jag slog in allbumet från möhippan som jag hade gjort. Alla uppdrag + kort satte jag in i ett svart album + att man skrev lite kommentarer till bilderna. Blev jättebra. Slog sen in det i 5 olika papper. Så skrev jag ex Till den med finast slips osv. Till sist, Till den vakraste BRUDEN.
    Blev lite konstigt skrivet men j

• ninjan

Precis som blivande fru persson skriver så finns det bara en grej i brudparets paket. Alla andra paket innehåller ett nytt paket :D

• missZapon

Jaha, ja så kan man ju göra, kanske "räcker" med det. När jag har hört om leken tidigare har det legat en grej i varje paket och sedan ytterligare ett paket...

Alltså typ: Till killen med det rufsigaste håret - ligger det en kam i. Till tjejen med den djupaste urringningen - ligger det en sjal i osv. sen sista paketet ligger då presenten till brudparet i.

• jenso

ååå gud vad bra att du tog upp det här....jag har letat förtvivlat efter "reglerna" till denna lek men inte hittat förrän nu =)

Men är det ngn som har ngt förslag på vad man kan lägga i paketet till brudparet???

• ninjan

"vårt" brudpar fick en fin och enkel luten present. En bordsljusstake eller lykta eller vad man nu ska kalla det. Format som två hjärtan som satt ihop. Och så skulle det va ett värmeljus i vardera hjärta. Kan tillägga att det var ett vinterbröllop, kanske inte passar med en sån present till ett sommarbröllop. Eller vad vet jag :)

• ninjan

inte luten present. Liten, ska det förstås stå!

• blivande fru persson

Vi har tänkt att göra ett fotoalbum till brudparet med bilder från svensexan och möhippan och om någon vill skriva något fint till bruparet kan man göra detta i albumet.

• jenso

....ninjan & blivande fru persson

tack så jättemycket för era tips, men tyvärr så blev det inte särskillt många foton tagna på möhippan....=(

• jenso

hmm en undran/fråga....
    skulle man kunna lägga paketet bland bröllopsgåvorna och att dom då för första "uppdraget" och sen att det kommer tillbaka till dom och att man då har lagt i den riktiga bröllopspresenten och ngn mer liten gåva (eftersom dom önskat sig presentkort)??

• jenso

eller förstör man presentöppningen då??

• m2b08

Jag var på ett bröllop där det gick till på ett annat sätt. Ett par hade ett packet som gavs till brudparet. Brudparet packade upp det och under det bortrivna pappret så stod det på en lapp "till kvällens ljushuvud". Ljushuvudet fick då ta bort nästa lager av papper och då stod det att han skulle ansvara för att bröllopsparet fick ett luciatåg det året, sen gav han tillbaka paketet till brudparet som då rev bort nästa lager av papper. Då stod det "till den morgonpigge" så brudparet skickade det till den personen det passade in på. Den morgon pigge rev bort nästa lager av papper och där stor det "du ska bjuda brudparet på en frukost det kommande året"....och sen så fortsatte det så tills ca6-7 personer hade fått vars ett uppdrag att göra med brudparet det första året så de inte skulle bli ensama det första. Packetet slutade hos dom som hade givit det och då skulle de bjuda ut brudparet på middag.
    Tyckte det var en rätt kul lek och alla fick sig lite små skratt när det kom upp lite små roliga förklaringa tex "den som har bäst hålkänsla"

• ninjan

M2b-08
    vi hade nåt liknande på bröllopet jag var på, men det hörde inte till paket-leken. Brudgumens syster delade ut varsitt kort till alla gästerna, parvis..jag och minsambo fick ett kort tillsammans osv( vi var inte så många ) På kortet stod en månad, vi fick september. Och så stod en syssla som vi skulle göra för brudparet. Så i september ska vi sitta barnvakt så de får åka ut på tuman hand. Så hela detta år är det någon som ska göra något för dem varje månad. Oj, blev rörigt :)

Svar på tråden paket-leken