Dessertvin till mörk chokladtryffel?
Hej!
Tips önskas!
Vilket dessert,-starkvin kan vi ha till mörk chokladtryffel?
Hej!
Tips önskas!
Vilket dessert,-starkvin kan vi ha till mörk chokladtryffel?
Jag skulle nog välja ett portvin. Vilket portvin kan jag dock inte svara på.
Sauternes skulle jag välja. Det är ett franskt dessertvin. Finns en lite billigare variant ockå som heter Cadillac.
Båda passar utmärkt till choklad och finns i flera prisklasser på systemet.
Recioto della Valpolicella, Banyls eller Mas Amiel är oslagbart till choklad.
Portvin kan också gå, gärna en LBV eller Ruby men de är lite väl alkoholstarka tycker jag.
Tack snälla ni!!
Det här är ett område där jag är helt vilsen i pannkakan så det är underbart att få hjälp av er BT-are! Tack!
Eller ett vin med muscat brukar passa till dessert
Ingen expert men jag gillar portvin till chokladiga desserter och muscat till lite lättare typ pannacotta...
Sherry eller madeira passar bra ihop med mörk choklad. Annars tycker jag att en god kopp svart kaffe är bland det bästa till mörk choklad..
Men - varför inte både och! Servera kaffe med sherry eller maderira som avec till tryffeln!
Tack, Nu börjar det bli svårt att välja...
Det var ju en idé att ha ett par alternativ förstås...
Några fler åsikter/tankar/tips?
Nivole passar iaf med en god chokladkaka.
Vill ni har något svenskt till så rekommenderar jag Grythyttan Vins dessertvin på skogshallon.... jättegott till mörk choklad
ullis_dfs :
ohhh... det lät ju vansinnigt gott! Får nog ta en tur till systemet så man får göra en liten provsmakning i helgen...
Om du satsar på ett mer exklusivt dessertvin skall du nog tänka på att inte servera kaffe samtidigt. Det skall tydligen förta smaken vilket är lite synd.
Utan tvivel föreslår jag Madeira!