• seal

Dessertvin till mörk chokladtryffel?

Hej!
    Tips önskas!
    Vilket dessert,-starkvin kan vi ha till mörk chokladtryffel?

• Svar på tråden Dessertvin till mörk chokladtryffel?
  • Kirsto

Jag skulle nog välja ett portvin. Vilket portvin kan jag dock inte svara på.

• höst brud 08 (fd 07)

Sauternes skulle jag välja. Det är ett franskt dessertvin. Finns en lite billigare variant ockå som heter Cadillac.

Båda passar utmärkt till choklad och finns i flera prisklasser på systemet.

• margaux

Recioto della Valpolicella, Banyls eller Mas Amiel är oslagbart till choklad.
    Portvin kan också gå, gärna en LBV eller Ruby men de är lite väl alkoholstarka tycker jag.

• seal

Tack snälla ni!!
    Det här är ett område där jag är helt vilsen i pannkakan så det är underbart att få hjälp av er BT-are! Tack!

• stårbrud070728

Eller ett vin med muscat brukar passa till dessert

• DeeDee

Ingen expert men jag gillar portvin till chokladiga desserter och muscat till lite lättare typ pannacotta...

• summer bride

Sherry eller madeira passar bra ihop med mörk choklad. Annars tycker jag att en god kopp svart kaffe är bland det bästa till mörk choklad..
    Men - varför inte både och! Servera kaffe med sherry eller maderira som avec till tryffeln!

• seal

Tack, Nu börjar det bli svårt att välja...
    Det var ju en idé att ha ett par alternativ förstås...
    Några fler åsikter/tankar/tips?

• Lena+Mattias=sant

Nivole passar iaf med en god chokladkaka.

• ullis_dfs

Vill ni har något svenskt till så rekommenderar jag Grythyttan Vins dessertvin på skogshallon.... jättegott till mörk choklad

• zukigirl

ullis_dfs :
    ohhh... det lät ju vansinnigt gott! Får nog ta en tur till systemet så man får göra en liten provsmakning i helgen...

• DeeDee

Om du satsar på ett mer exklusivt dessertvin skall du nog tänka på att inte servera kaffe samtidigt. Det skall tydligen förta smaken vilket är lite synd.

• Damen i röd hatt

Utan tvivel föreslår jag Madeira!

Svar på tråden Dessertvin till mörk chokladtryffel?