• Coolio

Är vi för unga?

Jag och min pojkvän behöver råd från dom som är förlovade/gifta.. Han vet inte om att jag skriver detta men jag är orolig.. Jag och min pojkvän har pratat om att förlova oss ett tag.. vi har velat fram och tillbaka två gånger det är tredje gången vi är tillsammans, det är mest han som varit den som velat men han säger att det är för att han är rädd för han adrig haft så starka känslor för någon förut.. men nu så vill vi förlova oss.. vi älskar varandra och vi har ett bra förhållande och vi har utvecklats under våra "bravader" vi haft, eller vad man ska kalla det.. det har gjort så vi har lärt känna varandra på andra sidor än de där "gulliga"..
    jag har varit förlovad en gång förut men då var man så kallad ung och dum (15år) första pojkvännen jag hade.. men jag har nu med min nuvarande pojkvän är otroligt, jag älskar honom mer än livet.. och vi har drömmar ihop men som vi tar det lugnt med, men det är just förlovningen vi vill göra nu.. Han är 19 år och jag 18, är det för tidigt för oss???

tacksam för alla svar..

• Svar på tråden Är vi för unga?
  • jocelyn

Är du över 18 bestämmer du ju en hel del själv, till exempel om du vill ingå äktenskap. Vill du förlova dig så gör det, tvekar du så vänta!

Det är jättefint att du älskar din pojkvän så mycket men "mer än livet"? Det låter ju som om du i princip skulle göra en romeo & julia.
    Hoppas du sätter livet framför kärleken iaf!

• Elisabet hjärta Christian

Även om det känns som den mest naturliga saken i hela världen att ni ska vara tillsammans om 5/10/50 år framöver, så skulle jag ändå vänta några år till.

Ni är inte "färdigväxta", ni ska uppleva så mycket till innan dess. så ta det lite lugnt, ni älskar ju varandra i alla fall oavsettt ringar eller inte...

Jag säger inte att jag tror att det inte ska vara ni, jag har själv bevis på att man kan träffa kärleken i unga år. Min blivande man var 20 när vi träffades och jag var 18. Nu är vi 27 och 25 och gifter oss om 13 dagar.

• Lucia05

Ja, jag tycker det är lite för tidigt. Njut av livet, och vänta lite med förlovningen.

• Hästsson

Och varför skulle man inte kunna "njuta av livet" och vara förlovade samtidigt?

Om ni ska förlova er eller ej beror väl helt på vad en förlovning innebär för er. Vissa menar ju att gifta sig inom kort och lova varandra evig trohet, andra ser det mer som en gest utåt att "vi ser på vårt förhållande som mycket seriöst". Hur det än är så ser jag inget hinder att förlova sig om det känns rätt och riktigt för er båda! (En förlovning är på inga sätt juridiskt bindande och skulle man ångra sig kan man ju alltid bryta förlovningen, det är ju inte värre än så...)

Mina föräldrar förlovade sig första gången vid 15 (var nog inte många som tog den på allvar), sen en mer "seriös" förlovning vid dryga 20. De är fortfarande gifta och lyckliga nu 35 år senare!

• anne på grönkulla

Det är klart man kan njuta av livet och vara förlovad samtidigt. Det som kan vara svårt är att njuta av livet om man oroa sig för om man tagit rätt beslut. Är det "dags" att t ex förlova sig så känns det rätt och man oroar sig inte så mycket för det (för att det ska vara fel, för sin ålder, för sin relation, etc).

Känns det rätt så gör det! Känns det osäkert så vänta - ni förlorar inget på det heller - det är ingen kapplöpning.

• Coolio

Tack så mycket för alla svar =) jag har funderat på detta länge men nu har jag låtit ödet bestämma eftersom jag tror på ödet.. jag har lagt ett bud på tradera, vinner jag budet ska vi förlova oss om inte så förlovar vi oss inte.. och självklart är det förllovningsringar i potten =) Tack ännu en gång !!

• MKD

Hmm, känner er inte, så jag kan nog inte ge så mkt råd.. beror ju helt på personerna i fråga. Mina föräldrar GIFTE sig när hon var 19,5 år o pappa 22!! Men de är så otroligt lyckliga och har det helt underbart nu 24år senare :) Så det kanske inte är för tidigt ;) bara man inte stressar in i ngt, som sagt, man är ju inte jättegammal vid 18,19, men man kan nog fatta bra beslut ändå.

Lycka till!!

• Lena+Mattias=sant

Eftersom du funderar på om det är för tidigt är det nog det. När du inte tvekar längre, förlova er.

• burken

Lena+Mattias=sant : Kloka ord!!

Visst kan man tro på ödet. Skillnadeb jab vara hur man tolkar ödet.

Mitt råd är dock att gå på magkänslan! Det är den enda sanna känslan, iallafall för mig.

• **stella**

Man ska alltid älska sig själv mest.

Svar på tråden Är vi för unga?