• mammen

Ni nygifta med nya efternamn

Hur sjutton lär man sig att skriva sitt nya efternamn? Jag har övat och övat och övat, men jag får inte till det. Den stora dagen närmar sig med stormsteg och jag har ingen aning om hur jag ska hinna lära mig att skriva mitt nya efternamn...

Har ni/kommer ni att vänta ett tag med att beställa nytt körkort tills ni fått kläm på att skriva dte nya efternamnet eller låter ni det bli som det blir?

Jag har ju skrivit mitt namn på samma sätt i nära 15 år och det är ju jättesvårt att lära om.

• Svar på tråden Ni nygifta med nya efternamn
  • Tizzeltazz

hihi mitt nya efternamn är rent ut sagt konstigt och jag får det inte att se naturligt ut... men jag har ju iofs ett år på mig :)
    svårt att byta från ett -sson namn till ett med 'z' och grejor i :D

• mammen

Mitt nuvarande efternamn är jättelätt att skriva. Alla bokstäver flyter ihop och ser naturligt ut. Men mitt nya går inte att skriva utan att lyfta pennan flera gånger. Helt hopplös bokstavskombination.

Ändå har jag övat lite i smyg i perioder under det gångna året.

Du som har Z bör nog öva rejält...

• Tizzeltazz

vill skriva ut namnet så du får se hopplösheten men allt ät ju hemligt än så länge... ;)

det dumma namnet går bara inte att skriva ihop...fast mitt nuvarande har reducerats till första fyra bokstäverna och en släng :D
    skriver mitt namn mycket i jobbet så måste kunna det sen...

övning ger färdighet? värst är ju att man försöker pejla snyggaste stilen och så medans ens nuvarande har utvecklats i så många år...

• jocelyn

När min styvmamma gifte sig med min pappa fick hon vårat släktnamn och hon hade massor med A4-block där hon hade övat den nya namnteckningen... *fniss*

När vi skulle flytta några år senare hittade vi dom där blocken...det var typ 20 stycken! Så ja, övning ger nog färdighet :D

• Mrs. 170307

Får inte heller till mitt nya namn så att det ser snyggt ut så jag skriver bara de första 3 bokstäverna och sedan hänger jag på resten som en svans. Alltså 3 bokstäver som övergår i en lite vågig linje, om någon förstår.

• Lena+Mattias=sant

När jag beställde pass och antionellt id-kort skrev jag min nya namnteckning för andra gången...

Jag bytte från Persson till SVensson så inget jättesteg.

• Jämtlandstaus

Sv i början tycker jag är svårt faktiskt. jag byter från något som är smidigare till Sv i början. men det är ju mitt släktnamn så jag är väl ganska nöjd ändå

• Lena+Mattias=sant

Jag skriver S:et för sig och sen binder ihop resten.

• Lilla Li

Du menar alltså en signatur? Jag skriver mitt nya såhär: först ett stort A sedan ett stort M nån centimeter därifrån. Sedan drar jag några vågiga streck mellan och förbi så att det ser lagom slarvigt ut. Lätt lätt. Gör så med mitt nuvarande efternamn också så enda skillnaden är att jag nu får skriva M istället för G.

• Sanna81

Har inte ens tänkt på att jag borde öva mitt nya namn... Men det har du ju rätt i, måste ju ha fått till ett namnteckning innan jag skaffar ett nytt id-kort. Mitt nya blir totalt annorlunda.

• Tizzeltazz

...kanske borde göra som m2b...?
    ett stort T och sen en gigantisk typ liggande spiral efter... :D

Svar på tråden Ni nygifta med nya efternamn