• Hanna83

Ska man betala gästernas hotellrum?

Jag planerar vårt bröllop, som dröjer ett tag men det är alltid bra att planera. En sak jag funderar på är att vi kommer ha bröllopet där min mormor och morfar bor, en plats där jag nästan växt upp på. Min mamma och pappa har också gift sig i kyrkan vi ska gifta oss i därför känns det lite speciellt.

De flesta gästerna kommer därför få resa och övernatta. Ska man betala deras övernattning? Kommer ju bli otroligt dyrt för oss. Är bara orolig att ingen kommer på grund av att man måste bo på hotell och så...Hur har ni andra gjort? Om det hade vart jag hade jag inte haft något emot att betala för mig själv, men jag vet ju inte hur andra tänker...

• Svar på tråden Ska man betala gästernas hotellrum?
  • Goldensea

Vi tänkte bara betala för övernattning till värdparet. Inte för att vi inte tror att de kommer annars utan för att vi tycker det är en fin gest. De övriga gästerna räknar vi med kommer sova över men får betala själva.

• Hanna83

Okej. Ja jag har inte satt min in så mkt så jag vet inte vad som är brukligt så att säga. Men det var en bra ide!

• Kakan2007

Vi har festen på en ö där det oxå krävs övernattning och funderade oxå över detta i början. Men det blir väldiga pengar som sagt och som någon skrev här till mig kan gästerna se detta som en liten semester. Vi gifter oss om 3 veckor och alla gästerna har själva ordnat med boende. Alla kommer och ingen har klagat på detta,tvärtom så har de jag pratat med sagt att vi självklart inte ska stå för detta.

• Mrs. 170307

Nä, det tycker jag inte (om ni inte har en sjö att ösa ur).

Eftersom vi hade en hel del gäster från England, Tyskland,... hjälpte vi till att hitta hotell och så men betalade gjorde vi inte (utom för min mans pappa).

Vi hade också en del gäster med "liten plånbok" boende hemma hos oss men det rekommenderar jag inte.

• Lena+Mattias=sant

Nej det tycker jag inte men leta upp andra boendealternativ oxå som t ex vandrarhem så att folk slipper leta själva.

• Tizzeltazz

hmm vi kommer antagligen gifta oss i las vegas (valley of fire) och alla får stå för sina resekostnader... hoppas att de ser det som en spännande semestermöjlighet...

• Anna_Sol

Vi har två par som bor en bit bort och vi kommer inte b etala eventuell övernattning. Däremot kommer festen ligga typ vägg i vägg med ett hotell och vandrarhem så det kommer gå att sova över där om de vill det.

• PennyJenny

Nej, betala för det behöver man inte göra. Men det är juste att skicka ut inbjudningar i tid eller på annat sätt förvarna så man kan ta med det i beräkningarna om man inte har en så jättebra ekonomi.

Vi har bröllop på annan ort än där merparten av de inbjuda bor. Lokalen vi har innefattar oxå cirka 20 bäddar men det ligger liksom inbakat i priset på hela stället. Så vi tar ut en kostnad per rum och natt av de som nyttjar det. Vilket alla har tyckt är helt okej och de är glada att de sluppit leta hotellrum och så. Vi spred nyheten ett halvår innan själva bröllopet just för att folk skulle kunna planera och budgetera.

• kela81

nej...det tycker jag inte att man behöver göra..vi har en del långväga gäster som måste övernatta, och ingen har tackat nej pga. boedekostnader...
    däremot så är det en bra grej att ge förslag på boende! Både lite dyrare och billigare (hotell, vandrarhem, stugby, camping) så att gästerna slipper leta själva...
    Vi hadde många olika förslag men alla gäster har valt att bo på det lite dyrare hotellet....så jag tror att folk gärna lyxar till det lite när de har varit på bröllop

• jagärsåkär

Vi har också bröllop på avlägsen ort och i vårt fall måste vissa gäster betala både flygresa, transport 30mil och övernattning... Det blir en dyr historia så vi ska göra allt vi kan för att hålla gästernas kostnader nere.

Jag ska leta efter billiga alternativ för boende och kanske kan vi bjuda på övernattning eller åtminstone subventionera det. Och förhandla till oss bra priser för att vi bokar hela hotell osv. Om vi får tag på lite stugor och sånt kan det vara realistiskt att betala för...

Men ni kanske annars kan ta en annan del av gästernas kostnader? Tex hyra en buss så gästerna bara behöver betala övernattningen? Eller bjud på mat i alla dagar de är där? Det kommer vi göra, iaf grillning på fredagen, bröllop lör och brunch söndag.

Då "får" gästerna mkt för pengarna och kostnaderna sprids lite på dem o lite på oss.

• Tant Brud

Det behöver man absolut inte göra. Däremot är det ju trevligt att erbjuda olika alternativ och skriva om dem i inbjudan.
    Ibland kan man förboka x antal rum, och få lite rabatt. Då kan det stå i injudan att man ska säga att man tillhör "BrudparetXX" så får man betala lite mindre.

Jag tycker det är bra att se till att boendealternativen inte är för dyra, känns inte bra att "tvinga" gästerna till något dyrt.

Vi betalar faktiskt våra gästers rum, vilket jag inte alls tänkt. Anledningen är att det blev mycket, mycket billigare om vi hyrde hela stället och vi vill inte att gästerna ska betala oss. Dessutom blir det bara 75 kr/sängen!

• Zozo

Inget av de bröllop jag varit pa har haft fritt boende. Det brukar man fa sta för själv. Vi bjöd pa det pa vart bröllop (som krävde utlandsresor för de flesta) men det ingick liksom i hela paketet, eftersom vi hyr ett ställe för bröllopet där övernattning fanns, hela veckan. Däremot sa bad vi alla att delta med en slant till maten alla de dagar som inte var bröllopsdagen.

• 2007 augusti

Jag tycker nog att man ska se till att då välja en lokal med rum som ingår till billig penning. Och ev subventionera en del rum. Ni kan ju förhandla priser på rummen och sedan välja om ni vill lägga en slant emellan för att få ner priset en del.

Vi valde faktiskt bort vårt första hands alternativ till ort och lokal för att det skulle bli så mäckigt för alla andra att komma. ca 70 av våra gäster måste resa hur som helst eftersom familjer och vänner bor spridda över världen men vi tyckte det var lite fånigt att välja ett ställe där INGEN bodde...

• N&N

Vi gifte oss i helgen på en konferensanläggning några mil från Sthlm och ingen klagade över att få betala rummen själva. Alla såg det som en minisemester och att det var skönt att få komma bort från barnen och hemmet. Dagen efter åt alla brunch ihop och det var lyckat. Vi betalade rummen åt våra föräldrar, toastmaster/madame och tärna + bestman.

• tågjäntan

Vi bor i Göteborg och hade bröllopet där. En del fick resa hit för bröllopets skull. Vi betalade inte för de som valde att bo på hotell, men vi hjälpte några med billig logi. Dels min kusin med familj som fick bo billigt i en kyrka. Och sedan en annan kompis och hennes familj, som hade dålig ekomomi, frågade vi en kompis till oss, här i gbg, om de kunde bo hos honom och han fick ett symboliskt tack.
    Jag vet inte vad det finns för möjlgiheter där ni ska gifta er, men kanske ni har några kontakter, gympasal, gammalt kapell mm som de som har sämre ekonomi eller så kan bo i.

Svar på tråden Ska man betala gästernas hotellrum?