Kan man verkligen byta bröllopspresenter?
Rent etikettsmässigt-är det ok att byta brölloppresenter? Om man tex får fem vattenkaraffer och fyra par ljusstakar eller rent av något man inte gillar.
Någon som har erfarenhet?
Rent etikettsmässigt-är det ok att byta brölloppresenter? Om man tex får fem vattenkaraffer och fyra par ljusstakar eller rent av något man inte gillar.
Någon som har erfarenhet?
Hmm, då krävs det ju att ni har kvitto. Kan ni med att be om kvittot så varför inte?
ja, varför ska man behöva ha 17 likadana grejer, bara för att man har fått dom i bröllopspresent?!
Jag rekommenderar önskelista där gästerna kan se vad som inhandlats och vad som är kvar. Det går lätt att göra på ens hemsida eller låta en affär sköta det eller låta föräldrar hålla i.
Som gäst (tycker jag) att en önskelista är guld värd!
Vi borde ha haft önskelista kan jag känna såhär i efterhand. På infobladet skrev vi att vi önskade oss bidrag till bröllopsresa men fler än vi trodde hade istället köpt fantasifulla (=gräsligt fula), onödiga*) saker, flera varianter av samma idé (men inte exakta dubbletter) och liknande.
Vi har inte riktigt mage att be om kvitto, och det har nu gått lite för lång tid sedan bröllopet för att det skulle kännas ärligt dessutom, och jag kan ångra att vi inte bad om kvitton direkt. Nu blir ju förrådet lite fullare istället för vissa saker kommer vi ALDRIG att ta fram. De får försvinna i nån flytt längre fram i tiden.
*) Med onödiga saker menar jag grejer man köper för att ge bort något, inte för att det finns ett behov, en önskan om eller ens en mening med grejen.
Men hur gör man. Vi har inga kvitton. Kan man försiktigt fråga sina vänner om kvittot?...Vill gärna hör hur ni andra gjort.
Säg som det är: vi har fått många karaffer, har ni möjligtvis kvittot kvar?
Som gäst på bröllop brukar jag faktiskt lägga kvittot i ett eget kuvert, med "kvitto" skrivet på utsidan. Det kan ju behövas av garantiskäl, byte, fel färg, olika smak etc.
Vårt värdpar hade vår önskelista och i inbjudan hänvisade vi till dem om man ville ha tips. När gästerna ringde sa värdparet att det kan vara så att flera personer fått samma tips så om gästerna vill kunde de lämna kvitto på presenterna i ett stängt kuvert med namn på givaren och datum när sista byte var möjligt. Superbra idé av värdparet tyckte vi! De hade visst lärt av sina egna misstag på sitt bröllop......
Detta funkar kanske bäst om alla ringer värdparet som våra gäster faktiskt gjorde eftersom det även var till värdparet man skulle osa.
Pudan
Vi hade önskelista och en person som var ansvarig för denna. Problemet är att nästan inga av våra gäster verkar ha tittat på önskelistan...Alla verkar ha velat tänka ut en egen originell present som sedan inte visade sig vara så originell
Det var en klok givare som medskickade ett i hoptejpat kvitto, men hans present var perfekt så den vill vi inte byta. Däremot de tre fina likadana Eva Solo vattenkarafferna och Orreforskaraffen och alla ljusstakarna...
Troll-P Jag önskar fler gjorde som du. vi kanske skulle gå ut med ett tips till alla här på BT om hur man bör göra som gäst. Jag ska fortsättningsvis alltid göra så när jag går på bröllop.
Har inte läst igenom tidigare inlägg, men måste bara berätta en sak.
Jag var på Åhlens ihöstas och kunde inte låtabli att tjuvlyssna på konversationen vid kassan.
Det var en tjej som gift sig och fått en kristallskål i present som hon absolut inte gillade. Hon hade inget kvitto men var helt säker på att skålen var köpt på åhlens då den var inslagen i deras papper. Expediten läxade upp den stackars tjejen (som var jättetrevlig) och sa att det gick minsann inte att få byta den. Efter en stund kom hennes man och la sig i diskussionen. Han sa att detta är absolut ingenting de vill ha och att han hellre slänger kristallskålen i golvet om de inte får byta mot något annat. Tyckte det var sååå bra gjort av honom. Då blev det fart på tanten i kassan som tillslut gav dem ett tillgodokvitto...
Vi fick saker vi inte ville ha så vi gick in på Duka och Åhlens och bad att få byta. Vi förklarade att det var bröllopspresenter och att vi inte hade några kvitton men bad så snällt vi bara kunde att få byta. På inte något av ställena var det några problem. Man brukar komma ganska långt med att be snällt. :)
Jag brukar inte ha några som helst problem att byta grejerna utan kvitto det går nästan i alla lägen.
I samband med att vi lämnade vår önskelista till både värdpar och toastpar, tillade vi också att de par som är osäkra på sin bröllopspresent gärna kan lägga kvittot i ett vitt kuvert och ge toastparet under bröllopsdagen.
Enkelt och smidigt, utan pinsamma moment.
Vi bytte en del av det vi fick på Duka. Inga problem alls.
Jag tror inte att det är några problem att byta till andra varor, däremot att få pengar istället är nog svårare.
Vi hade en önskelista men de va nästan inga av våra gäster som följde den så jag tror de kan kvitta i bland. Men vi bad om kvitto på de vi hade dubbelt av eller som vi inte gillade. Blir dom sura får dom bli de. Bättre att va ärlig än att de står längst inne i ett skåp.
Stå på er & byta de ni inte gillar.
Lycka Till :D