• Dannne

ska man köpa ringar i förväg?

Jag undrar lite, när jag kommer förlova mig med min flickvän ska det ske oförberett, dvs hon ska inte veta om det i förväg. Men jag undrar hur man ska göra med ringar, känns trist att själv välja ut ringar innan förlovningen, men jag kan ju inte göra det tillsammans med henne utan att avslöja att jag tänker fria. Så jag undrar vad ni tycker om att fria utan att ge henne en ring och sedan välja ut ringar efteråt tillsammans. Om man nu gör så, ska man ge något annat "bevis" på att förlovningen har ägt rum?

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden ska man köpa ringar i förväg?
  • Misery

vi köpte ringar nån dag efter.

• Briljant

Du kanske kan fria med en ros, så kan ni gå och välja ut ringar dagen därpå.

• Carrrie

Tycker det är bäst att välja ringarna tillsammans efter du friat. Hon vill nog själv vara med och välja-det ville jag. En ros till frieriet som Briljant skrev är en superbra idé.
    Ibland kan man få låna en ring hos guldsmeden/affären som man kan använda vid frieriet om man seedan köper ringarna därifrån.

• Z_Mia

Min sambo frågade mig i söndags, vi valde ringar igår och förlovar oss den 7/7.

• MrsFellerA

När min sambo friade hade han fått låna två visningsringar på guldsmeden. Dem är ju inte äkta, men det funkade super som symbol! Sen var vi inne tillsammans dagen efter och beställda ringar som vi båda ville ha, som vi fick typ 2 dagar efter, graverade och färdiga.

• Bessie

Jag tycker det verkar mysigt att du vill överraska henne!
    Att titta på ringar ihop innan funkar ju då inte, och som de andra skrivit så känns det nog bästa att välja ut ringarna ihop - ni ska ju ha dem länge Dessutom är det ganska mysigt att titta på ringar ihop
    Du verkar själva vara inne på att kanske ge något annat, och det tycker jag var en bra idé. Ge henne något vackert som minne från just frieriet! Kanske ett litet hjärta att hänga i ett halsband?
    Eller, som jag sett som tips från andra här inne förut; köp en ploj-ring för en femma från en godisautomat som symbol.
    Det kanske beror på hur ni är; passar en gullig leksaksring eller ett vackert mer 'seröst' smycke?
    Ytterligare ett alternativ är att låna hem ett ringmått, se t ex www.vigselring.nu/. Man kan tom få dem graviserade med något romantiskt...
    Själv fick jag ett par små örhängen i vitguld vid fireriet och så valde vi ringar tillsammans. Det tyckte jag var mysigt. Och alltid när jag har örhängena på mig så kommer vi båda ihåg frieriet Om det hade varit något lite större hade det varit mysigt med en gravering i - kanske datum eller ett kärlekscitat?
    Om du tittar runt här på forumet så finns många fina berättelser och tips på hur man kan göra!
    Lycka till!

• Jens90

Jag och min flickvän valde ut ringarna som vi tyckte bäst om, provade de och beställde de.

Hon vet dock inte om när ringarna kommer hem för det får hon inte reda på. Så jag ska överraska henne när hon minst anar det, dock vet hon att vi kommer förlovas snart, men inte när!!

Jag har tänkt 070707.

• Dannne

Att ge henne en ros låter bra, för hon älskar nämligen röda rosor. Men det låter också bra som andra säger att ge nånting som gör att hon alltid kan minnas frieriet. Jag har ju ett tag kvar så jag hinner nog komma på något bra, tack för alla svaren!

Men det verkar ju iallafall vara bäst att välja ut ringarna efteråt, hade nog inte velat välja ut dom själv innan även om hon hade gillat dom, känns trevligare att ha bestämt tillsammans.

• croftan

Ja, det är absolut bäst att välja ringar tillsammans. Men andra förslag på vad man kan ge när man friar är något som är viktigt för dig eller henne eller båda, eller något som passar frieriet.

När min fästman friade till mig var vi på läger och hade "skördefest", han var klädd i blå overall och keps med öronvärmare. Ringen hade han lagt i locket på en snusdosa och där hade det t.ex. passat lika bra med en mutter eller nåt.

Annars kan man göra en ögla på en tråd och lägga i en ringask och fria med och sen får hon följa tråden runt i huset för att i slutet hitta något fint eller kul.

Har man nån betydelsefull släktings gamla ring kan man använda den, då kan man t.ex. smälta ner den och göra vigselring av när det beger sig.

Men vad du än gör blir det säkert hur bra som helst! Lycka till!

• spännande!!

en kollega fick en dödskallering vid deras förlovning! Juste med en dödskallering när man sitter i seriösa möten ;)

annars finns det ju billiga silverringar som man kan ha så länge.

Svar på tråden ska man köpa ringar i förväg?