• Fummeltassbruden

Behöver massor med tips

Hallå alla brudar!
    Jag behöver tips. Jag vill så gärna ha ett utomhusbröllop och behöver då hyra bord och stolar och även partytält. Har kollat runt lite och sett att priserna är jätehöga. Vår budget är väldigt begränsad så vi vill komma undan så billigt som möjligt. Det vi vill lägga pengarna på är maten och spriten....
    tacksam för tips. Vi ska gifta oss i stockholmstrakten nästa sommar.

• Svar på tråden Behöver massor med tips
  • jessie2007

vi har resonerat på samma sätt, bollade fram och tillbaks och kom fram till att det bästa är att ha en "symbolisk" kuvertavgift, vi har tagit 300 för vuxna och 100 för barn mellan 8-18 år - OSA datumet gick ut i torsdags och det är ingen av de 80 pers. som har klagat på det. vår formulering i inbjudan var "vi önskar oss ingenting förutom att du är med och firar vårt bröllop tillsammans med oss - därför ber vi dig att betala en symbolisk kuvertavgift" och längre ner stod belopp och bankkonto nr.

Vi kommer deffinitivt inte att gå med plus och det var inte det som var meningen, vi bor trångt och vill inte ha några prylar överhuvudtaget - och bidrag till bröllopsresa kan ge gästerna ångest över hur mycket man ska lägga för att inte verka snål

En annan sak är ju att ha betalbar, ett par kompisar hade det och gick faktiskt med plus

• Sassalove

finns ett ställe på västberga allé ( karusell plan) som heter Franz (nånting) som säljer och hyr ut massa olika typer av tält.

• Becoming mrs F

Vi vill inte heller spendera en massa pengar på festen och har haft tur med föräldrar som bidrar med pengar. Trots detta har vi försökt hålla kostnaderna nere. Några budgettips: Om ni bor i Stockholm så kan jag tipsa om Legumès vid Zinkensdamm. Det är en vegetarisk restaurang med medelhavsmat. Dom tar 60 kr per person för catering (inkl moms)!! Och då får ni välja fritt bland massor med rätter som t.ex hoummus, falafel, lasagne, soltorkade tomater och olika sallader. Vi hyr tält som rymmer 60 personer + buffébord från Rentatent. Med stolar och bord så kostar det 8000 kr. Då levererar dom tältet, men vi sätter upp det själva. Det bästa med tält är förstås att festen kan pågå hur sent som helst! Ni kan piffa upp tältet med ljusslingor, björkris och kanske ha facklor utanför. Hoppas ni hittar en bra lösning!

• tvillingmor

Kolla om de går att hyra bord och stolar från nån kvarterslokal eller bygdegård...

• Zozo

Var gifter du dig? Hemma runt mina trakter kan man ofta lana bord o stolar fran bygdegard/församlingshem/möllestugor etc Har du inte nagon som känner nagon som känner nagon...?

• jagärsåkär

Tält går att få tag på billigt. Att köpa är ofta mkt billigare än att hyra. Och kommunen lånar tydligen ut tält? (kolla upp det, har fått tips från en på BT om det)

Bord o stolar går också att få ihop. Låna av vänner o grannar kanske? Bara man planerar i förväg så funkar det ju.

Mat kan ni laga själva (be vänner/ familj) och alkohol kan ni köpa utomlands. Då håller man kostnaderna nere.

Svar på tråden Behöver massor med tips