• November07

Budget och sånt

Hej!

Jag har precis varit projektledare på ett bröllop, och ska nu arrangera mitt eget, så tänkte jag skulle dela ett par tankar kring hur man sparar pengar kring bröllop (vi är ganska snåla, jag och min respektive, speciellt med saker som ingen bryr sig om...)

1. Gå igenom alla "måsten" på listan. Kring bröllop finns det många som vill tjäna pengar på att man vill ha allt. Behöver just du
    - Håruppsättning (ofta syns inte mycket under slöjan)
    - Smink - jag har passat på att boka gratissminkningar ett par gånger innan hos "tjusiga" ställen - det ger de ofta bort på typ NK, i förhoppning om att man ska köpa massa saker. Berätta för dem att du ska gifta dig så kan de ge dig massvis med tips. Ofta är sminkörerna på salongerna inte riktigt så duktiga som dem tror...
    - Transport - kostar ganska mycket, för något som kanske inte påverkar stämningen så himla mycket (hyr något kul på bröllopsresan i stället?)
    - Bröllopstårta - ofta blir den ett litet stökigt avbrott, då folk helst vill röra på sig, dansa, ta en drink. Hoppa över? (den brukar bli dyr!)
    - Smoking - kul men kanske inte något som alla män ändå är så bekväma i?

2. Alla brukar tipsa om att köpa alkoholen i Tyskland, men tänk på
    - Vin som är "lite bättre", dvs 70:- och över, är billigare i Sverige än i Tyskland (jo, faktiskt)
    - Champagne är alltid billigare på Systembolaget än Tyskland
    - Det finns en Italiensk mousserande för 96:- (Rotari) som är verkligt bra, helt jämförbar med riktig Champagne.
    - Allt man köper på Systembolaget går att lämna tillbaka (obrutna förpackningar). Om man handlar i Tyskland riskerar man att bli stående på fyra flaskor av något som ingen ville ha

3. Restauranger måste lägga sin marginal någonstans - antingen på maten, vinet eller lokalhyran. Om ni vill ha godare vin, försök göra upp om en "korkningsavgift" så att de inte lägger på mer för ett dyrt vin än för ett billigt.

Lite idéer...

• Svar på tråden Budget och sånt
  • Soofia

Hej...

alltid bra med idéer och tips...men en sak håller jag inte med dig. Rotari och riktig champagne går inte att jämföra...Rotari är god, absolut och det är helt klart en bra idée att bjuda på mousserande vin, men att säga att den kan jämföras med champagne är nog inte rätt, i alla fall inte för dem som har smakat på riktig champagne...då känns nog skillnaden en del.

För de flesta är ändå bröllopstårta en speciell ögonblick, och i så fall kan man ju också bjuda på en 2 rääters + tårta i stället för en tre rätters middag, det är också en idée.

Mvh,

• H&N

November07:

Det där om att vin som är lite dyrare är billigare i Sverige än i Tyskland stämmer inte. Vi köpte ett vin som vi skall ha på vårt bröllop det kostade 125:-/flaska i tyskland och 349:- på bolaget. Kolla upp det riktigt och jämför riktigt för det är billigare mkt billigare är själv i tyskland 2-3 gr per år och handlar bara vin som finns på bolaget och vi tjänar alltid pengar på det.

• Frullan

Jättebra tips!
    Visst kan man tjäna pengar på att handla alkohol i Tyskland. Men räknar man på resa (beror förståss på vart man bor), mm och tid och möjligheten att lämna tillbaka det som blir över så... Dessutom tror jag att många faktiskt kommer hem med "sämre" viner. (Förståss inte om man handlar kända märken och vet vad man gör...) Vi handlade allt på systemet och jag tror definitivt vi tjänade både pengar och framför allt kvalitet på det. Och vilken service vi fick!!!

• jocelyn

Superbra! Fyll på med fler tips ni som vet hur man spar och fixar!

Svar på tråden Budget och sånt