• Brud 4 augusti

OT - Kostnad för p-stav??

Jag ska ta ut min nuvarande p-stav nu i juli och ska få satt in en ny, nu till min undran, vad kostar en p-stav? När jag satte in den var jag under 18 och fick därmed gratis preventivmedel men nu måste jag juh betala för den och vill gärna att ett hum om hur mycket det handlar om... Någon som vet?

• Svar på tråden OT - Kostnad för p-stav??
  • Ellte

Det är olika från kommun till kommun men nånstans runt 1000-1500:-

• Ellte

Även åldern för ungdomspris varierar mellan landstingen fö så bara för att du är över arton måste det inte kosta mer :)

• Brud 4 augusti

Tack Elte! men som sagt så var det helt gratis sist jag satte in ;) Nu är jag 21 så det är väl bara att ta fram plånboken nu

• PennyJenny

Priset för staven är väl ändå detsamma över hela landet med tanke på att den hämtar man ut på recept och sedan får insatt hos barnmorska/gynekolog. Det som kan skilja sig från landsting till landsting är om besöket hos dem kostar något.

P-staven ingår (gjorde i alla fall för ett årsedan) i högkostnadsskyddet så om du har andra mediciner på recept och har börjat beta av högkostnadstrappan så kan det bli billigare.

• jagärsåkär

jag har en koppar-spiral och den är gratis. Kostar inget att sätta in eller nånting, 100% gratis. Fick den insatt på mödravårdcentralen (gynekologiavdelningen) och jag tycker det funkar bra. Inga hormoner, ingen risk att man glömmer sätta in den, kostar ingenting. Mensen är lite längre bara (inte mkt) och man måste kolla den en gång per år. Annars inget strul alls, rekommenderar varmt!!

• jagärsåkär

Tilläggas bör att jag INTE har fött barn eller varit gravid. Det går jättebra med spiral ändå!

• rorrac

Hej!
    Jag har använt p-staven Implanon. Tyvärr så funkar inte rikgit hornomer på mig så nu använder jag mig av kopparspiral.
    Nu till saken i fråga. När jag köpte den senaste staven förra sommaren i tron om att jag skulle få sätta in den så kostade den 1100 kr på apoteket. Men pga min nya övervikt (pga staven) så fick jag inte sätta in den. Så om du vill så får du gärna köpa den av mig... maila mig på rorrac@hotmail.com om du är intresserad..

Anna

• A:s wife

men p-medel är väl subventionerade fram till man fyller 23? jag fick i alla fall billigare piller fram tills jag fyllde 23 förra sommaren, nu betalar jag fullpris. detta i stockholms län. kan väl variera förstås.

• Kryckan

Subventioneringen för olika preventivmedel skiljer sig mellan olika landsting. Har precis flyttat och här betalar jag 25 kronor för mitt preventivmedel medan jag tidigare fått betala 350 för samma grej. Det bästa är att kolla med sitt apotek eller med personen som skriver ut receptet helt enkelt.

• TEB

Jag har inte fött barn och dom satte in spiral åt mig pga inga andra preventivmedel har funkat på mig. men jag fick hormonspiral ..

Du kan ju rådfråga din gynikolog

• jocelyn

Alltså själva priset har du ju i den klickbara länken från FASS.
    Läkemedelspriset är detsamma i hela landet och är redan förmånsbelagt (för detta preparat). Vad som KAN skilja är hur vissa landsting subventionerar preventivmedel och vilka metoder/produkter man lägger in i förmånssystemet. En del har gratis piller, andra tar en symbolisk avgift osv.

Svar på tråden OT - Kostnad för p-stav??