• Bröllopstokiig

Midsommarbröllop i ösregn

Jag var som jag nämnde i en annan tråd här tärna på ett bröllop på midsommarafton, när en god vän till mig gifte sig. Tyvärr ville inte vädret samarbeta alls utan det ösregnade och eftersom det var ett utomhusbröllop så kunde förutsättningarna ju varit bättre. Trots allt så blev det hela lyckat. Med förståen´de gäster, gott om improvisationsförmåga och lite hjälp från trevliga grannar så gick allt bra. Men vissa saker kom fram som det nog kan vara bra för andra som planerar för utomhusbröllop att höra om.

SMHI hade ju varnat i flera dagar för det kommande regnet så någon överaskning var det ju inte. Ändå hoppades brudparet in till det sista att de skulle ha fel, att vädret trots allt skulle bli bra. Det blev det nu inte. Redan på morgonen spöregnade det och det fortsatte hela dagen.

Tidigt på morgonen så började en massa gäster att ringa till brudparet för att höra om hur det skulle bli, bröllop eller inte. Brudparet och vi andra hade ett möte och de bestämde sig för att köra som planerat, fast med vissa ändringar. Det var lite jobbigt med alla som ringde men fördelen var åtmindstone att de som ringt fick besked om vad som gällde och uhr de skulle förbereda sig. En del som inte ringt kom till bröllopet och trodde att det måste ha flyttats inomhus p.g.a. regnet och de gästerna var m.a.o. inte alls förberedda för regn.

Här kommer råd nummer 1: Om ni bjuder till utomhusbröllop så skriv redan i inbjudan vad som gäller om det regnar! Köra på i regnet, flytta in i tält, flytta till annan plats, annat datum eller vad ni nu bestämt. Då vet gästerna vad som gäller, ni slipper massor av telefonsamtal och gästerna kommer att komma väl förberedda.

Man la om programmet: det var tänkt vigsel - middag - dans, men fick bli vigsel - dans utomhus - kvällsmat i stället. Man lyckades få låna en lokal av några grannar där man kunde duka upp mat. Detta var en maskinhall som grannarna snabbt rymde ut från skördetröska, höräfs och en massa annat. Det var ju ingen festlokal men med lite snabba ryck blev det riktigt bra.

Bruden hade tre (!) klänningar till det hela. Hon hade råkat få två klänningar genom att hon först köpte en flott, dekorerad klänning av balklänningsmodell men då fick hon gliringar från familjen som "Tror du att du är prinsessa ?", "Vem tror du att du är ? " o.s.v. Då köpte hon en mycket enklare, rak klänning i stället. Att hon hade två blev bra nu och hon lånade dessutom en från sin syster. På så vis hade hon en till vigseln (den raka), en till utomhusdansen (den första) och en till maten och den senare dansen. Genom att hon kunde byta om så slapp hon ju gå blöt hela tiden.

Vi hjälpte henne på morgonen att förbereda sig: massor av vattenfast hårspray för att hålla frisyren på plats, vattenfast mascara m.m. Vigseln hölls sedan på en vatten liten udde nere vid en sjö. Det hade varit helt fantastiskt om det varit fint väder men det var fint nu också. En person stod bakom prästen med ett paraply så han slapp att bli blöt. Brudparet och vi tärnor m.fl. fick klara oss i regnet men det var faktiskt inte så farligt. Det känns ju faktiskt bättre när man blir genomvåt än när man är lite halvblöt. Och vi hjälpte ju bruden att torka sig och klä om mellan de olika delarna.

De gäster som var förberedda hade paraplyer med sig, en del hade regnjackor över festkläderna och så. Det var ju dock en del som inte var förberedda, som jag nämnde ovan.

Råd 2: om ni planerar att köra bröllopet ute även om det regnar, välj rätt klänning! Den där enklar, raka blev som ett fastsmetat skinn på bruden när den blev våt. Inte alls bra, såg inte snyggt ut och gjorde det svårt för henne att röra sig. Den stora klänningen var det inga problem med: livet satt ju tight från brörjan och kjolen hölls ju ut av underkjolarna och höll formen även när den blev plaskvåt.

När man hade dans på ängen intill så blev det lerigt och lite besvärligt men alla hade trevligt ändå och efter en stund tänkte man inte på regnandet och leran, den fanns där liksom bara. Visst blev klänningen enormt smutsig och även gästerna fick ju sin del, men sådant får man tvätta efteråt.

Råd 3: Ska ni ha dans ute och det finns regnrisk, försök att skaffa fram någon slags golv! Skivor, trallar, vad som helst som gör att man inte river upp marken till lervälling...

Råd 4: Välj vettiga skor efter vädret. Höga smala klackar funkar INTE, man bara fastnar hela tiden...

Efter dansen på ängen bytte så bruden om igen och var alltså torr och fräsch till maten och den dans som fäljde senare. Allt funkade bra och som slutomdöme får jag säga att det var ett lyckat bröllop. Gästerna verkade också nöjda, det var ingen som klagade och alla verkade trivas och ta problemen med ro. Men som sagt ovan, det är nog bra om gästerna vet om vad som gäller i förväg.

Man hade ordnat med spelmän till dansen men de kunde inte hålla på så länge för de var rädda att instrumenten skulle bli förstörda. Sedan fick det bli inspelad musik. Ljudanläggningen skyddades med en presenning.

Råd 5: Skall ni ha usik så ordna regnskydd! Varken elektronik eller musikinstrument mår bra av vatten.

Ja det här blev ganska långt...får väl ta igen mig nu :)

• Svar på tråden Midsommarbröllop i ösregn
  • Karis Annelie

Bra tips! Jag ställer mej lite frågande till hur de inte kan ha tänkt på det innan, att skaffa regnskydd, golv att dansa på å allt sånt. verkar som de stoppat huvudena i sanden helt enkelt o det är ju adlrig bra!
    Tur alla hade trevligt, men om jag hade tagit på mej finaste stassen för att gå på bröllop så skulle jag ju inte vilja förstöra den i en lervälling...

• Maria

Jo de var väl lite överoptimistiska så att säga...de hoppades hela tiden att vädret bara SKULLE bli perfekt och ville väl liksom inte ens tänka tanken att det kunde bli tvärtom.

Nej jag tror nog inte kläderna blev förstörda även om de blev smutsiga. Jag hade ju en sidenlångklänning och den verkar helt ok nu när jag tvättat ur all leran. Värre då kanske med skorna, dans i lera är väl inte så bra för dem, får väl se när de torkat ordentligt...

• pasia - www.js070707.blogg.se

"Bruden hade tre (!) klänningar till det hela. Hon hade råkat få två klänningar genom att hon först köpte en flott, dekorerad klänning av balklänningsmodell men då fick hon gliringar från familjen som "Tror du att du är prinsessa ?", "Vem tror du att du är ? " "

gud vad elakt... Väldigt jobbigt med sådana personer som ska påpeka att man inte är värd något fint.

• Briljant

Oj, vilket bröllop! Vad roligt att det blev lyckat ändå trots regnet.

• Maria

"gud vad elakt... Väldigt jobbigt med sådana personer som ska påpeka att man inte är värd något fint. "

Jo jag hade blivit väldigt ledsen om jag fått någon sådan kommentar bara för att jag köpt en fin klänning när det var mitt bröllop. Som tur var verkade min väninna inte ta det lika allvarligt, men visst är det väldigt fult att komma med sådana kommentarer.

• Agouza

Ja vad säger man - svensk sommar. Det är sannolikt att det är 10 grader och regn. Skulle personligen aldrig planera för ett utomhusbröllop, regn är inte kul när man har finskor på.

• jagärsåkär

Oj då, vilken galen tillställning! Tur att det blev lyckat men det var lite väääl vågat tycker jag. Jag vet många i min släkt som skulle bli rätt sura över att få sina skor förstörda och dansa i lera. Jag tror många hade åkt hem helt enkelt...

Synd att man inte kan beställa bra väder...

• Maria

jagärsåkär, nej jag såg rakt ingen som blev sur eller snabbt försvann hemåt. Däremot var det en hel del gäster som hopppade över dansen i leran och gick direkt till maskinhallen där maten dukades upp och sedan stod där och väntade tills det var dags att äta. Maten blev ju förskjuten en hel del eftersom del 1 av dansen las emellan och även för att de som hjälpte till skulle hinna få det klart i den improviserade festlokalen.

Nej det så klart att det vore bekvämt om man kunde beställa fint väder...men vem skulle bestämma då ? En bonde kanske vill ha en massa regn till sina åkrar när andra vill ha solsken för sina aktiviteter!

Svar på tråden Midsommarbröllop i ösregn