• Jessica 28/6 -03

Foundation, nödvändigt mitt i sommaren???

Måste man ha foundation mitt i sommaren om man nu lyckats få lite fin färg redan? Är lite rädd att min tårar ska förstöra hela alltet om jag har foundation och puder. :(

Kanske kan man bara ha lite puder berett om man nu skulle börja blänka väldigt.

Hmmm, hjälp mig här, hur gör ni???

• Svar på tråden Foundation, nödvändigt mitt i sommaren???
  • Charlottsky

Foundation används inte för att ge färg utan för att ge en jämn och fin grund att bygga make-upen på.

En transparent puderfoundation brukar fungera sommartid. Det är foundation och puder i ett, transparent ger ingen färg utan bara en matt jämn finish.

• Julia B

Som Charlottsky skriver, foundation är till för att jämna ut. Man ska välja en nyans som är så lik ens egen hudfärg som möjligt (annars får man en ful kant mot käklinjen). Om du kommer att bli väldigt brun, vänta så länge som möjligt med att köpa foundation. Puder är ett måste för bilderna, ha lite på brudgummen också!

• Jessica 28/6 -03

Men, vad händer om man gråter hejvilt då?! :) Vilket jag DEFINITIVT kommer att göra... *skrattar* Blir mna inte randig som en zebra?? Ursäkta min okunnighet... *fniss*

• Medea

Foundation har du bara om du vill jämna ut färgen i ansiktet. Om du har fin hy och färg och dessutom inte använder foundation vanligtvis kan du definitivt skippa detta. Lite lätt puder kan, som du säger, vara bra för att få bort blänket.

Om du är lite ojämn i färgen (lite rödblommig) alt lite dålig hy kan du ta lite lite foundation (i samma färg som solbrännan) där du är ojämn - tex på näsan, hakan eller på kinderna, arbeta in det noggrant samt pudra på detta. På så sätt kommer huden se mer jämn ut än vanligt. Det kommer inte att rinna av eller bli randigt om du gråter, förutsatt att du har lite lite. Skaffa då en lite bättre foundation (läs Clinique, Lancome etc)

Lycka till!

• Jessica 28/6 -03

Tack tack för tipsen! Nu är jag nog lite klokare iaf! :)

• Pejgan

Framförallt tycker jag att sminket håller mycket mycket bättre om man har foundation under.

• 30 augusti

Tycker absolut att du ska ha foundation av
    något slag. Make-up blir mycket snyggare med en bas, solbränna eller ej. Clarins är ett märke som jag tycker har helt suveräna cremer, blir väldigt naturligt.

• vicki

Hej Jessika

När man lägger en bas på en bröllopsmake så är det extra viktigt att det ser naturligt ut, därför ska du ha en oljebaserad foundation. Därefter ska du "dutta" eller slå in pudret. På det viset får du inga zebraränder som du kan riskera att få när du kör puderbas.+ puder.
    När man väljer en foundation så ska den alltid gåton i ton med ens egna hudfärg (undantag kvällsmakeup). Du prövar lättast ut färgen på käken framför örat.
    Tänk även på att undvika make up med skimmer/glitter då detta kan reflekteras i kameran.

Lycka till

vicki
    makeup artist

Svar på tråden Foundation, nödvändigt mitt i sommaren???