• mrs karlsson

Kalla såser...

Kan man göra dem dagen innan, utan att de blir förstörda ??

Tacksam för svar !!

• Svar på tråden Kalla såser...
  • MissPhoenix

varför inte? Om du förvarar dom kallt och tillslutet borde det väl inte vara något problem?

• FruÖlandstok

borde inte vara några problem alls, så tillvida dom inte innehåller någon grönsak eller så som tappar spänsten över natten..

brukar själv äta mkt kall sås å sedan också äta såsen dagen efter i lunchlåda och det är inga problem där..

• mrs karlsson

TS här:
    De såser jag tänkte på var tsatsiki och guacamole (kanske felstavat).

Såsen borde väl egentligen bara mogna lite, eller??

• burken

Tzatziki borde def funka. Men guacamole skulle jag nog inte göra. Du kan hälla i lite lime eller citron för att den inte skall tappa färg, men den ser inte alls god ut om den tappar färgen och det gör den fort.

• MissPhoenix

jag lägger alltid på några droppar citron på guacamolen för jag tycker att den blir grå och dassig direkt... Så oavsett om den ska stå eller äta direkt lägger jag på lite citron.

• mrs karlsson

Tack då vet jag, jag har aldrig sparat guacamole, det går åt på en gång...

• FruÖlandstok

Tzatsiki har jag sparat till dagen efter.. den går utmärkt att äta.. eventuellt kan den bli lite rinnig men det går att sila om den då.. men guacamole är inget att rekomendera att göra dagen innan..

Lycka till..

• mrs karlsson

Tack för all hjälp jag fick !!

• Marskatt

om man har en aning riven ingefära i sin guacamole så hjälper även det till att hålla den grön o fin. Nu senast gjorde jag med avocado, vitlök, lite grekisk yoghurt, riven ingefära, en aning citronsaft och så salt o lite peppar. Gick kanon o den var grön o fin dagen efter! Men då hade jag en kanonbra burk som verkligen höll tätt också.

• Limegrön

Guacamolen får alltid en grå hinna på toppen dagen efter, oavsett om man har citron eller inte. Men ha i citron i alla fall, för det hjälper resten av röran. Lägg plastfolie över skålen - så tätt du kan, direkt på ytan - pressa ut all luft. Precis innan servering, skrapar du av det tunna grå lagret. Brukar bli någon milimeter eller så... Resten är grönt och fräscht

• Lollo070707

Jag brukar alltid göra en fetaost dipp när vi grillar det blir kanongott! Bara att mixa fetaost med creme fraiche med stavmixer eller maskin och ev ha i lite svartpeppar, citron eller rödlök det är kanongott och håller lite bättre än tsatziki som jag tycker kan bli lite frän om man har i vitlöken dagen innan och guacamole som kan bli lite dassig i färgen.

• Limegrön

mmmm fetaostdip är gott

Svar på tråden Kalla såser...