• snart Jockes fru...

OT! Nån som provat att göra Amarettomarinerade jordgubbar?

Hallå där ni matintresserade eller bara småsugna
    Jag har kommit över ett recept på Amarettomarinerade jordgubbar som man serverar tillsammans med hemmagjord creamcheesglass. Nån som testat nåt liknande? Gott?
    Tänkte bjuda på det på midsommar, men hinner inte provlaga...
    Aldrig vågat marinera jordgubbar förut, med risk att förstöra dom...

• Svar på tråden OT! Nån som provat att göra Amarettomarinerade jordgubbar?
  • MrsFellerA

Det låter gott! Har flamberat jordgubbar och det blir gott. Kommer dock inte ihåg vilken alkohol vi använde oss av då, men vi serverade det med vaniljglass. Mumsigt!

• snart Jockes fru...

Hmm...det lät spännande. Vi kanske ska utbyta recept?
    Kommer dock spendera midsommar på sjön så i detta fallet blir det lite svårt

• PennyJenny

Har inte marinerat med just amaretto, men gjorde senast i söndags en sockerlag med vanligstång och grand marinier som jag slog över jordgubbar, nektariner, blå vindruvor och biggaråer. Supergott.

Jag slängde först bara ner Grand mariniern i sockerlagen och smakade av men det var för spritigt så jag lät det koka en stund till och då rundades smaken av. Nu vet jag inte hur receptet ser ut, men om man marienerar dem direkt i amaretton kanske de får en väldigt sprit smak. Men om det är någon lag som kokas eller så är jag övertygad om att det blir supergott. Man förstår inte jordgubbarna så inte.

• snart Jockes fru...

PennyJenny-tack för tipset...kommer inte ihåg om lagen ska kokas, men ska ha det i bakhuvet. Tänkte provsmaka med innan jag häller över den....

• MrsFellerA

snart Jockes fru...
    Ja...det kanske är lite väl vågat att börja med flambering på en båt . Men att marinera i Amaretto tycker jag låter gott iaf. Amaretto = gott, jordgubbar = gott. Vad kan bli fel?!?!

• snart Jockes fru...

MrsFellerA
    Ja, det borde ju bli kalasbra...har faktiskt inte druckit Amaretto, men dricker gladeligen andra alkoholhaltiga drycker och likör med nöt- och gräddsmak låter som en höjdare...

• Bakelse

Har haft vaniljvodka marinerade jordgubbar till glass. JÄTTEGOTT!!!

• snart Jockes fru...

Bakelse
    Kokade du nån lag eller hällde du bara över vodka?
    Vaniljvodka är för övrigt en favorit...

• Bakelse

Ingen sockerlag. Däremot hade jag i lite socker (1 msk/cl vodka) i marinaden.

• Bakelse

Ja gåt amarettomarinerade jordgubbar igår. Vaniljvodka var mycket godare

• påsk

Bakelse:
    Det låter väldans gott med vaniljvodkamarinerade gubbar! Men f'låt en dum fråga, men hur mycket vodka tar man? (Om man ska göra till två pers.)

• snart Jockes fru...

Bakelse:
    Hmmm....skit oxå...
    Vad fick du till de amarettomarinerade jordgubbarna?
    Vet du om det bara var amaretto eller om det var en lag med socker och vatten med?
    Fan, vad rådvill jag blev nu...
    har köpt amaretto enbart för detta, går säkert åt ändå, tror dock min vanlijvodka är slut och hinner inte på bolaget nåt mer...tror jag får chansa ändå...
    men ska definitivt prova sen med vodkan...

• Bakelse

Påsk
    Ett par centiliter per liter skivade jordgubbar räcker och så vänder man om i jordgubbarna lite då och då.

Snart Jockes Fru
    Man kan ta vanlig vodka med vaniljsocker också alternativt lägga en vaniljstång i lite vodka innan man marinerar jordgubbarna
    Vi fick glass och chokladkaka till Det var också gott, men jag gillade vodkamarinerat bättre

• påsk

BAakelse:
    Blev väldans gott!

• Bakelse

Påsk!
    Va roligt!! Vilket av de två alternativen blev det till sist??

• påsk

Gjorde vaniljvodkamarinerade. Till det hade vi en klick vispgrädde. Smaskens!

• Bakelse

hahahaha, slurp skulle det stå, inte urp...

• snart Jockes fru...

Till alla er som intresserade sig för mina stackars jorgubbar, kan jag berätta att det blev superbra! Jag gjorde en sockerlag först och sen rörde i Amaretto, limesaft och limeskal. Riktigt gott, inte alls "spritigt" som jag trodde innan. Och OH MY GOD, vilken god glass det blev...

Svar på tråden OT! Nån som provat att göra Amarettomarinerade jordgubbar?