• catte

Tradition i Sverige resp. England att hålla tal?

Jag och min m2b kunde inte igår komma överrens om när man under middagen skall hålla tal. Han är från England och jag från Sverige! Han menar att man inte alls håller tal under förrätt och varmrätt utan efteråt när man dricker kaffet (vi har ingen efterrätt utan det blir tårtan lite senare).

Jag menar att man måste sprida ut talen så att alla inte håller tal eftervarandra (typ 8 st tal) just bara när man dricker kaffet!

Han tycker att man "stör" måltiden genom att hålla tidiga tal och jag kan hålla med om att man kanske inte bör ha ett tal just precis när varmrätten serveras då den ska ätas varm, men utöver det så har jag inga problem med att lägga undan besticken under förrätten och lyssna på ett tal.

Någon som vet hur traditionen är både här och i england vad gällande tal?

• Svar på tråden Tradition i Sverige resp. England att hålla tal?
  • Miss Moi

Catte,

Svårt det där! Jag har jobbat med bröllop i England och de håller alltid sina tal efter middagen. Det kan vara lite trevligt att sitta och vila en stund innan dansen men om det är många tal kan det som du säger bli segt...

Jag gillar när talen är utspridda under middagen för det gör också middan lite mer avslappnad. Fast det får inte blir för mycket och ofta! Har varit på fest där man lagom hann få i sig ett par tuggor så var det dags för nästa tal. Maten blev kall innan man fick äta upp.

Fick även hålla tal på ett bröllop med nästan halva huvudrätten kvar på tallriken så den var lagom kall när jag var klar...

Jag tror några korta tal under middagen blir bra. Kanske lägga in dem mellan rätterna men även spara några till kaffet?

Vad mycket det blev... Hoppas det hjälper! ; o/

• tree

saken med engelska bröllop är att det finns bara 3 tal i totalt,bruds pappa, brudgummen och bestman... så det är lätt att ha alla tal efter maten... men det skulle inte funker på en svensk bröllop... det kan vara mer än 10 st tal, och då skulle det bli trågik att ha alla tal efter maten... kankse en 'compromise' med tal efter varje rätt... då stör man inte när man äter men det kommer inte att blir så trågig på slutet med så många tal när alla vill ha benstrek!

• tree

jag måste lägga till att jag är engleska hade tänkt att det var konstigt med så många tal under maten... men jag var på ett bröllop nu i vintern och det var mycket roligare än en engelska bröllop! jagg hoppas att många vill ge tal/spex på vårt bröllop! vi får se...

• Damen i röd hatt

Vi svenska älskar att hålla tal. I anglosaxiska länder är talen mycket få. Ett bröllop intnnehåller som treee skriver vanligen bara 3 tal. Och inga sånger, för det är huvudsakligen här i Skandinavien som vi har sånger till maten.

Vi svenskar älskar att hålla långa tal, 10-20-30 minuter är ingen ovanlighet. I England och USA anses de oftast oartigt att tala längre än 2-3 minuter.

• Miss Moi

Måste bara säga att det är bra mycket roligare med flera och kortare tal än lååååånga sega saker!

• tree

forutom spex har vi sagt till toastmasterna att gästerna tal borde vara max 3 minuter/st

• catte

Tack för era svar, detta kommer inte bli lätt att komma överens när, vem och hur länge alla ska få hålla tal... Tycker som ni andra säger att det blir mer avslappnat med nga korta tal då och då under hela middagen... kan bli TOKIG på att allt ska gå så korrekt och traditionsenligt till i England. Det är VÅR fest och VÅRAT bröllop! Men jag hoppas det löser sig...

• tree

jag ska gifta mig med en svensk man och vårt bröllop ska vart helt swinglish... vi har tagit delarna vi tycker om från båda sidor!...

men har bi inte 'chatted' förut inom en engelska bruder tråd?... kanske inte för länge sen... men välkommen tillbaka! www.brollopstorget.se/Forum-1-21/m2307439.html

•  Miss Cee

Kör på det svenska sättet, en bra toastmaster kommer att avväga det där galant så att ingen mat blir kall etc!!Det är ju det de är till för!!

I england/usa hålls ofta tal på middagen kvällen före bröllopet, alltså rehersaldinner.. I Sverige har vi många tal och att lägga alla dem efter middagen skulle döda festen totalt!

• PennyJenny

Att hålla tal medans folk äter är otrevligt oavsett vilken tradition man håller sig till. Tal under middagen är trevligt, så länge de ligger mellan servering av rätterna. När maten kommit på bordet ska toastmastern se till att folk ätit klart (bortsett från någon enstaka som verkar äta onädligt mycket saktar än alla andra) innan h*n presenterar nästa talare. Och se till att servisen inte bär ut någon mat medans ett tal pågår. Det är ju bland annat därför som man har en toastmaster. Kan ju vara värt att förtydliga för din blivande.

• catte

Grejen är att toastmastern är ju engelsk och är ju "inkörd" på det traditionella engelska sättet med att talen hålls mot slutet... Men i sverige är det ju mer vanligt att nära och kära även håller tal och då måste man ju börja tidigare med talen så alla ska hinna...

... och jag med en envis m2b kommer få det jobbigt att övertala honom att mixa eller tom köra det svenska sättet!

• PennyJenny

Vilken grupp kommer det vara mest av på bröllopet då? Är det mest engelsmän eller svenskar, vilken tradition kommer flest att vara vana med. Menar, är ni här i Sverige, merparten är svenska så blir det ju kanske konstigt. Eller tvärt om, det kan ju vara vägledande.

Du får väl ta upp en diskussion med din blivande och toastmastern och säga att nu är det två olika sätt att göra saker på och då gäller det att hitta bästa sättet att gör det på, skit i vem som får rätt. Om ni på förhand kan räkna ut att det blir många tal och det är mycket svenskar med som kommer vilja hålla tal under middagen, förklara det. Föreslå att hålla ett tal mellan varje rätt och de andra på slutet. Försök hitta en lösning för just er, inte få rätt.

• catte

Håller med dig att det inte är lätt, men det SKA lösa sig på något sätt! Faktiskt så är vi nästan rakt av hälften hälften! Ska väl tilläga kanske att svärisarna betalar nästan hela kalaset och kanske tycker att de har rätt att "tycka" de med.... dilemma!

Svar på tråden Tradition i Sverige resp. England att hålla tal?