• Anna_Sol

Lera man kan måla på, men inte behöver bränna i ugn?

Jag vill ha vinröda hjärtan i handflatestorlek som dekoration på bordet vid vår bröllopsfest.

Tänkte att jag skulle göra den själv så blir det som jag vill, men finns det lera som man kan måla på men inte behöver bränna. Vill gärna kunna lacka dem så de blir glansiga också.

• Svar på tråden Lera man kan måla på, men inte behöver bränna i ugn?
  • Firestarter

Trolldeg kan man måla och lacka men jag vet inte om man behöver bränna de i en vanlig ugn eller om man bara låter dom torka!

Kanske värt att kolla upp. Blir ju billigt i allefall! :)

• Kakan -07

Jag gjorde precis sådana av den degen Firestarter länkar till. Hade dem i ugnen ca 1 timme för att de skulle hårdna. Sen målade jag dem med hobbyfärg. Blev väl helt okej, men inte så som jag tänkt mig, så jag slängde dem istället..!

• Lothis

Gjorde mina i saltdeg. Gick jättebra att måla med lackfärg ( bröt till den på färgaffären som jag ville ha. 1 - 3 timmar (beroende på storlek) dock i ugnen för att de inte ska spricka som lufttorkad saltdeg gör.
    Recept saltdeg;

1 dl vatten
    1 dl salt
    1 msk matolja
    2 dl vetemjöl

Jag tryckte ut mina med pepparkaksformar och sen knådade dem lite rundare hjärtliknande =). Jättefina!

• Linum

Det finns papperslera på Panduro som är väldigt mysig att arbeta med. Behöver inte brännas och går jättefint att måla på. Blir nästan helt slät när den torkar.

• Linum

Kolla på "Hobby Clay" och "Papperslera Silki". Båda är jättebra.

• Anna_Sol

Tack så mycket för tipsen!

Svar på tråden Lera man kan måla på, men inte behöver bränna i ugn?