• Bed of roses

Förlovningsringar & Vigselringar-kan ni hjälpa mig att reda ut vad som gäller?

Min sambo och jag har förlovat oss och tänker gifta oss nästa sommar. Men jag har inte riktigt fått grepp om vad som gäller med ringarna när man förlovat sig innan.
    När man ska köpa vigselringar och redan har förlovningsringar, är det bara kvinnan som ska ha en till ring då?Eller kan även mannen ha en till ring?

• Svar på tråden Förlovningsringar & Vigselringar-kan ni hjälpa mig att reda ut vad som gäller?
  • Joleen

Det är upp till var och en. Det vanligaste är att det bara är kvinnan som får en vigselring men det blir allt vanligare att mannen också har det. Min m2b ska ha vigselring.

• Tittij

Det vanligaste är att bara kvinnan får en ny ring. Man graverar in vigseldatum i mannens förlovningsring, så den kommer att ha två graverade datum. Kvinnans nya ring och mannens förlovningsring lämnas till prästen vid vigseln, så att båda trär på den andra en ring.

Idag så är det dock ganska många som väljer att även köpa en ring yttelrigare till mannen oxå. Man får göra som man vill helt enkelt :)

• tree

hej!
    det är brukar bara kvinnan som får en ring till men det blir mer vanligt för man att få en till också... det är en smak sak...

det är en bra ide att försöka tänka på vad du vill har för vigselring när du köpa förlovningsringen så att du hittar ringar som passar tillsammans... det finns många här på BT som har blivit tvingad att göra om deras förlovningsringer så att de passar med den vigselringen de vill ha

• Bed of roses

Okej, tack för hjälpen!

Svar på tråden Förlovningsringar & Vigselringar-kan ni hjälpa mig att reda ut vad som gäller?