Vad innebär ett värdpar?
Vad är ett värdpar på ett bröllop? Och vad gör de? Jag läser om det titt som tätt men fattar inte innebörden alls...
Vad är ett värdpar på ett bröllop? Och vad gör de? Jag läser om det titt som tätt men fattar inte innebörden alls...
puffar för den här tråden.... är värdpar samma sak som toastmaster förresten? Håller med TS att det är lite svårt att veta vad det innebär...
kolla detta;
www.brollopstorget.se/Festen/vardpar.php
;) Vår toastmaster och toastmadame ska hälsa alla välkommna och se till att allt flytter på under festen så vi ska inte ha något mer värpar än så ;)
Nej egentligen är värdpar och toastmaster två skilda saker. Fast på vårt bröllop hade vi enbart ett värdpar där enda delen jobbade som toastmaster också, för att inte blanda in för mycket folk!
Toastmastern håller koll på alla tal och håller kontakt med köket och brudparet och för brudparets talan.
Värdparet, i grund är de som betalar för bröllopet. Men nu för tiden har man ofta ett värdpar också som håller i kontakten med gästerna
Tror egentligen att toastmaster och värdpar är samma sak, men vi funderar på att ha både och. Ett par som är värdpar, hälsar välkomna till kyrkan och delar ut vigselprogram och såpbubblor. (Ordningssamma ordentliga människor som kan hjälpa till att styra upp bröllopet). På festen hälsar värdparet alla välkomna och presenterar toastmastern som kommer hålla igång festen. (Rolig, spontan person). Tyvärr har vi ingen på vårt bröllop som både är ordningssam, strukturerad, rolig och spontan. Därför får det bli både värdpar och toastmaster. Blir det lustigt?
Klart det inte blir lustigt, kör precis som ni vill så blir det bra
Annars brukar man kalla de som hälsar välkomna i kyrkan och delar ut vigselprogram och ris och sånt för kyrkomarskalkar.
Toastmaster presenterar talare, läser telegram och håller ordning på talordning etc.
Kyrkomarkalkar delar ut program i kyrkan, visar gäster var de ska sitta, delar ev ut ris etc.
Värdpar gör allt som du själv gör när du har fest. Dvs fixar praktiska saker, ser till att gäster har trevligt, håller kontakt med köket, löser kriser, visar var presentbordet är osv osv.
Toastmaster pratar men jobbar nästan endast under middagen.
Värdparet pratar inte speciellt mycket alls.
Läs mer här, här finns det väldigt utförligt:
www.vigselringen.com/hedersuppdrag.html
Ok, det känns som om man absolut VILL ha ett värdpar, men vem sjutton ska man fråga? Det kan ju innebära en hel del jobb gör dem, och på något sätt vill jag att mina gäster ska ta det lungt.
Min pappa är död och även min m2b's pappa så det känns inte som om det finns några givna kandidater. Svärmor är singel och min mamma lever med en man som jag inte vill ska vara en del av ett värdpar för mitt bröllop.
Samtidigt vill jag inte behöva "jobba" på min egen fest....
Vi har inget värdpar. Vi portionerar istället ut olika uppgifter på olika personer. Någon får vara den som håller koll på musiken, någon annan den som ser till att baren flyter på (vi kommer ha någon serveringspersonal som står där), osv. Så man måste inte ha något värdpar heller.
inte behöver du ha ett värdpar inte. Vi hade två "Toastar" vars ena tog hand om midagen, så den flöt, tal, visa presentbordet. Den andra tog hand om fest kvällen, kontakt med bandet och såg till att allt det flöt. Sen hade vi en Kyrkovärdinna som delade ur program i kyrkan, visade vart alla skulle sitta och så.. Det funkade super.:)
Upplever att desto mer som är inblandade desto mer "diff" i kommunikationen kan det bli.
Sen så fixar väll du/ni ganska mycket själv också va ;)
Vi har min syster och hennes man som värdpar. De kommer att ta hand om alla "kringarrangemang". De ska dela ut vigselprogram och ris vid vigseln, de tar hand om gästerna efter vigseln när vi försvinner ca 1 timme, de kommer också att hålla välkomsttal och arrangemanget på festen (de gör festprogrammet).
Vi har endast våra barn i brudföljet och inga föräldrar som "gör något" utöver att komma till bröllop och fest. Det är vår idé om värdparet (toastmaster får de väl döpas om till vid festen om man så vill).
Oavsett vad man väljer att kalla dem så bör man ha någon som kan fixa sådant som händer under kvällen.
Det är INTE roligt att springa runt i full brudklänning och försöka fixa saker som inte fungerar. det spelar ingen roll hur mkt du förberett innan för det kommer alltid saker!!
Vi har två par goda vänner som ska hjälpa oss med det praktiska under dagen. De är både toastmasters, värdar och allmänna hjälpredor :)
De kommer bl a att hälsa välkommen och dela ut vigselprogram i kyrkan, hålla i programmet under kvällen, agera toastmasters, ha kontakten med köket (jätteviktigt!), och allmänt styra upp saker och ting.
Vi kommer dessutom att ha varsin person som följer med oss under dagen. Tärna och bestman känns lite pretentiöst för oss, men nåt i den stilen.
Håller med miss Cee om att det viktiga inte är vad man kallar de som hjälper till. Det viktiga är att man har folk omkring sig som man litar på, så att man inte själv behöver fixa praktiska saker på bröllopsdagen.
När jag är toastmaster så håller jag bara i middagen, alltså kontakter med köket och driver kalaset genom att portionera ut talen i lagoma portioner. Jag brukar inte vara sånganförare. Och inte hålla på i kyrkan. Jag har inte sett mig själv som värdpar, utan det verkar vara brudens föräldrar som är det i formell mening.
Jag tycker att det är en märklig tradition att ha "värdpar" och Magdalena Ribbing håller med mig
"Det finns ingen etablerad tradition beträffande värd-värdpar för fester. Dessa numera inte så sällan förekommande värdparsrollerna är egentligen konstiga. Personligen förstår jag inte riktigt vad som avses. Om exempelvis vid ett bröllop brudparet självt är inbjudare och står för det så är de också värdpersoner. Man kan då förstå om de vill ha hjälp med praktiska saker så som att visa gästerna var garderoben är eller se till att de får en drink eller prata med någon som sitter ensam osv. Men det är normalt en uppgift som borde tillkomma några brudparets närstående, exempelvis föräldrar, syskon. Gäster ska inte tyngas med den sortens arbete.
Den som får frågan om att vara värd eller värdinna vid någon annan fest ska fråga vad inbjudaren förväntar sig av den som tillfrågas. Den personen måste våga säga nej om han eller hon påläggs uppgifter som gör honom eller henne till obetald arbetskraft. Många frågor har kommit från personer som ombetts vara "värdar" eller "värdinnor" särskilt vid bröllop och som fått ett jättejobb plus egna stora utgifter för allt möjligt, från att ordna musiken till att ta emot svar och ringa dyra telefonsamtal till gäster som inte svarat, och göra placering osv, så jag har anledning att varna för detta! Allt sådant är inbjudarens sak. Kanske är frågan om att vara "värdpar" något helt annat, kan man hoppas. Man måste alltså själv ta reda på vad som är förväntat, och säga nej om det är för mycket."
Traditionellt så är ju brudparet också gäster på sitt bröllop, då brudens föräldrar betalade och bjöd in till bröllopet. Föräldrarna var då givetvis värdar och skötte allt praktiskt och brudparet kunde bara slappa och ha trevligt, som det ska vara!
Men idag när många brudpar själva står för bröllopet så KAN de inte själva springa ut i köket eller ta hand om gästerna. Man kan inte vara värdpar och hedersgäster på samma gång utan att det ena får lida väldigt mycket.
Därför ber man några att överta ens värd/värdinneplikter åt en för dagen. Men det bästa är ju att inte lägga för stort ansvar på sina gäster om man kan låt abli.
Vi var själva det egentliga värdparet, men bad mina föräldrar med respektive att dela på värd/värdinne-uppegifterna under kvällen så att vi kunde få vara brudpar och inte slita för gästernas trevnad. FUngerade utmärkt. Had evi INTE haft värdpar som övertagit våra värdpars-uppgifter så hade jag inte fått se mycket av festen.