• FruÖlandstok

tips på tårta som kan göras i förväg/frysas

Är det någon som har något bra recept på nån tårta man kan göra i förväg, gärna frysa å sen bara tina upp under dagen/innan servering.

Vi har funderat lite på vit choklad-kladdkaka men kom fram till att vi inte har så många andra idéer, har googlat lite men det är svårt å provbaka allt så jag tänkte höra om det finns någon som råkar ha något favorittips på något gott..

Det behöver alltså inte vara en regelrätt bröllopstårta! Bara den är någon typ av tårta..

• Svar på tråden tips på tårta som kan göras i förväg/frysas
  • A:s wife

mousse-tårta är enkelt och jättegott!
    jag gjorde en vit choklad- och passionsmoussetårta när ett par kompisar gifte sej.
    recept på vit chokladmousse finns det gott om på internet. passionsmoussen gjorde jag så att jag köpte färdig förpackning med passionsmousse-pulver och sen blandade jag i riktigta passionsfruktkärnor i. så gjorde jag tårtan i 2 lager (fryste in mellan så det stelnade ordentligt innaan jag la på nästa lager). busenkelt och funkar perfekt att frysa!! ta fram dom ett par timmar innan servering så hinner de tina.

• FruÖlandstok

åå det låter ju urgott.. klurade själv på nått med vit choklad då sambon älskar det.. passionfrukt låter ju inte helt fel..

var det vanlig tårtbotten emellan då? och hur gjorde du med topping å sånt?

• Akvavit

De här ser goda ut, har inte testat själv..
    www.alltommat.se/recept/view.xml
    www.alltommat.se/recept/view.xml
    www.guldkorn.com/default0.asp&varpresenturl=&varpresentqs=&redir=1&from=&bhcp=1

Sen fanns det en bunt i en gammal Allt om mat som jag har provat, supergoda...men de verkar inte finnas i deras receptregister på nätet...

• FruÖlandstok

Å tack för länkarna.. ska kolla igenom det lite.. men jag funderar på en sak.. när det står frys minst 2-3 timmar.. det måste ju innebärar att man kan ha dom i frysen några dar innan? för man vill ju inte direkt stå på bröllopsdagen å baka tårtor

• A:s wife

Ölandstok
    jasg använde ingen tårtbotten utan hade bara moussen i en rynd form med löstagbara kanter. men det går nog att ha botten också om man vill det
    jag dekorerade med sugarpaste (ett tårtdekoreringmaterial som är nästan som marsipan, fast det "smälter" inte av grädde på samma sätt).

• Akvavit

Ölandstok ,
    Absolut, visst kan du göra dem flera dagar innan, flera veckor om du vill.... fördelen med frysta tårtor :)

• Annis1976

www.tasteline.se finns en jättegod tårta med vit chokladmousse och choklad-mandelmassebotten. Gjorde den i går till en födelsedag för att testa och den var helt suverän. Bra när man kan göra innan och frysa in också!!!

• lindah1980

När mina barn döptes hade jag en tårta gjord med sockerkaksbotten, exotisk konserverad frukt fr. delmonte, passions mousse, och vitchokladcream i mellan ovanpå hade jag sugarpaste. Super god och gick jättebra att frysa. Tog ungefär 1h för den och tina och fetersom det var frukt och annat gott och inte grädde så gjorde det inget om den inte var genomtinad utan det var bara gott.

Svar på tråden tips på tårta som kan göras i förväg/frysas