• Snart gift  :)

Cerazette

Hej!
    Tänkte höra om det var någon därute som tar cerazette som p-piller och kan svara på några frågor...
    -Hur snabbt verkar pillret?
    - Måste man börja ta det på mensens första dag?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Cerazette
  • A:s wife

jag tar dom!
    tror att det är som med andra p-piller, om man tar dem på mensens första dag så ger de säket skydd från dag 1.
    kolla på www.fass.se och sök på cerazette. där finns bipackssedeln med all sån info.

• ~L8~

Din barnmorska vet nog. Fråga henne.

A:s wife- tog den första idag men det var inte mensens första dag... Suck på barnmorskan lät det typ som att man kan börja närsom helst...

• Joleen

Hej tjejer,

Vill bara komma med ett litet påpekande, Cerazette är ett minipiller, inte p-piller. Jag tycker att det funkar toppen, jag får ingen mens alls, inga humörsvängningar etc. Det man dock ska vara uppmärksam på är att eftersom minipiller bara innehåller gulkroppshormon, inget estradiol (konstgjort östrogen) så kan man få lite problem med torra och sköra slemhinnor. Jag får det men tål samtidigt inte estradiol så jag har en kompletterande medicin som jag tar vaginalt som heter Vagifem, i kombination funkar det super!

• itzy

Du kan börja vilken dag som helst.
    Börjar du på mensens första dag är du skyddad direkt, börjar du mitt i cykeln tar det 7 dagar innan du är säker.

• A:s wife

Snart gift :)
    ja det går att börja vilken dag som helst, men som itzy säger så är det inte säkert från första dagen då utan man måste använda typ kådis eller nåt i en vecka.

jag slipper också mens och humörsvängningar, det är jätteskönt! jag mår sååå mycket bättre med desa piller än med de andra sorter jag provat!

• itzy

Jag mådde rent ut sagt SKIT med Cerazette, men vet många som mår superbra med dem. Man får testa sig fram helt enkelt, hoppas det funkar för dig!

TACK! Underbart med alla goda råd och hjälp. KRAM på er! :)

• Lins

Cerazette funkade inte för mig heller.... Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv! Jag är glad att min sambo stod ut med mig under dessa månader som jag testade pillrena!

• _Ninna_

Jag äter cerazette och de har då funkat jättebra för mig.

Om man börjar att äta dom på mensens första dag så ger de fullt skydd från dag 1, annars ska man äta dom en vecka innan man kan räkna med att ha fullt skydd. Detta var informationen som min barnmorska gav till mig iaf.

Som någon påpekade så är detta ett minipiller och inte ett p-piller. Till mig (som är typ jordens mest skeptiska människa gentemot minipiller i och med att jag redan blivit gravid två gånger då jag ätit dessa UTAN att missa något piller eller lida av magsjuka!) sa bm att cerazette är ungefär som p-spruta i tablettform, så det är ändå väldigt säkert. Till skillnad från andra minipiller som i regel har en "fel-marginal" med ca. 4 timmar, så kan man glömma cerazette i upp till 12 timmar utan att det gör något.

Usch - nu låter jag som värsta reklambladet här *S*, men som jag skrev: det har funkat jättebra för mig så jag har liksom inget negativt att skriva om dom.

• Me82

Har käkat Cerazette i två år o har precis bestämt mig för att sluta... Det har funkat bra väldigt länge, mensen försvann med en gång o det ser jag som ett stort plus... Men nu har det kommit igång igen o är väldigt oregelbunden...suck... Sen tycker jag faktiskt att jag fått sämre hy sen jag började, någon som vet om det är en vanlig biverkning? Tänker iaf testa utan några månader o se om det blir någon skillnad...

• FruÖlandstok

Me82
    Hade liknande provlem själv.. mina funkade jättebra i ca 1,5år tills kroppen gick helt ur spin.. fick värk, torra ögon, konstant ömmande bröst.. mm mm.. å mensen som i början var kanon började helt plötsligt komma varannan vecka å sen humöret då..

Självklart fick jag höra att biverkningar var vanligast första året att sedan berodde det inte på pillerna.. Nu kopplade jag inte alla symptomen till pillerna.. men jag slutade iaf med cerazetten och då försvann i stort sett alla mina problem..

• 28/6 2008

För mig har det fungerat jätte bra och har tagit dem ganska länge... 5år. Är det någon som vet hur lätt det är att bli gravid när man slutar ta dem?

Svar på tråden Cerazette