• ekengren

kläder för bestman

Jag ska vara bestman åt en god vän på ett bröllop i början av hösten. Har inte varit det tidigare så jag är rätt grön på området.

Är det ett absolut krav att bestman har smoking om brudgummen har det?

Och en etikettsfråga: Om brudgummen vill att jag ska ha smoking och jag behöver hyra en, är det då orimligt att brudparet står för kostnaden?

• Svar på tråden kläder för bestman
  •  Miss Cee

Etikettsmässigt så ska marskalken INTE ha samma kläder som brudgummen, utan samma kläder som övriga gäster. Dvs om övriga gäster har kostym och brudgummen ändå väljer frack så ska marskalken _egentligen_ ändå ha kostym.

Men, de flesta brudpar ser på film och vill därför inte vara de enda med utmärkande klädsel. Så det är egentligen vanligare att marskalken har samma klädsel som brudgummen, även om det eg är "fel".

Oavsett så ligger det på dig att bekosta din egen klädsel, även om de kräver frack. Tärna/marskalk ses som ett hedersuppdrag och man betalar själv sin klädsel.

• succubusan

"Det anses som en ära att bli vald till bestman, och bestman betalar därför oftast själv sin egen klädsel och tillbehör denna dag. Om det däremot krävs lite mer speciella kläder kan man komma överens med brudparet om utgifterna. Bestman bär nämligen oftast likadana kläder som brudgummen."

Vi betalar för plastrong, ficknäsduk och väst. Kavaj och byxor hade dom redan i "rätt" färg och stil så det löste sig fort. vi hade inte betalt för det annars.

vi betalar tärnornas handskar och klänningar.

•  Miss Cee

Ja, en "Bestman" i ordets rätta bemärkelse, dvs utomlands där man HAR bestman, har samma klädsel som brudgummen.

I Sverige heter det marskalk, om man inte kör med hela "pappa överlämnar bruden", och då är det svensk etikett som gäller.
    :)

• succubusan

"Det anses som en ära att bli vald till marskalk, och marskalken betalar därför oftast sin egen klädsel och tillbehör denna dag. Om det däremot krävs lite mer speciella kläder kan man komma överens med brudparet om utgifterna. Marskalken bär nämligen oftast likadana kläder som brudgummen."

Det är vad det står på denna websida, men what the heck, man gör ju som man vill, är olika från brudpar till brudpar.

• Raspberry

Tyvärr tycker jag att det verkar som att den information som står på BT inte alltid blir rätt, i alla fall om man är ute efter formell etikett.

Sen att marskalk eller best man ofta har likadana kläder som brudgummen, stämmer nog precis som miss Cee skriver.

Dessutom tycker jag också att man inte alltid måste följa etiketten om man inte vill.

Men, däremot tycker jag nog att om bestman/marskalk på ett svenskt bröllop inte skall ha samma klädnivå som övriga gäster borde detta vara någonting som man kanske kan komma överens om i samråd med honom. Så att inte brudparet "tvingar" någon att klä ut sig...(om nu marskalken/bestman känner så)

Vad gäller kostnaden....så är det ju inte traditionellt så i Sverige att brudparet förväntas att stå för marskalkens eller tärnans kläder. Så det är väl inte någonting som är det vanligaste men däremot är det väl nåt du kan fråga/prata med brudparet om?

•  Miss Cee

Tyvärr har BT många gånger info som är baserap på vad som är "vanligast" och inte vad som är korrekt. Det finns massor av fel i deras info, liksom i många bröllopstidningar.

trist med dålig faktakoll..

• tree

ekengren
    vår bestman ska ha samma som m2b... så det är klart att vi ska betala. vi har också köpt tärnor klänningar.

Jag rekomenderar att du fråga brudgumman vad han har tänkt du skulle har på sig och därefter kan du diskutera vem betala om de blir nåt special som du måste hyra... you don't get if you don't ask!

Svar på tråden kläder för bestman