• spännande!!

fästa samman festhäftet?

man kunde tänkt sig för med det gjorde inte jag... inte denna gången heller!

Jag ska avsluta festhäftena och har vikt A4 på mitten så att det inte blir ett långsmalt utan "tjockt" häfte, trodde att jag skulle hitta en häftare som kunde nå in till mitten, men det gör jag inte.

Några förslag på hur jag kan sätta ihop det hela? Helst enkelt som inte tar för lång tid!

• Svar på tråden fästa samman festhäftet?
  • förhoppningsis

ta ett hålslag el liknande och gör 2 hål precis i kanten när de är vikta, så halva hålet hamnar utanför. tra igenom band i era färger. så gör vi, går fort och sitter jättebra

• Sandymon

Kanske om du försöker göra hål i pappren och binda med nåt fint snöre?

• A:s wife

Vi sydde våra festhäften med lite kraftigare tråd, och satte pärlor i trådändarna. jättefin och enkelt, men det tar lite tid...

• Limegrön

Jag har en lång häftare. Du kan hitta så´na i en välsorterad pappers/kontorshandel. Jag tror att jag köpte min på Svanströms eller akademibokhandeln, kommer inte ihåg... Men den var nog ganska dyr.
    Ett annat tips är att sy ihop häftet. Antingen gör du det för hand eller på maskin. Gör du det på maskin så måste du ändra både på trådspänning och stygnlängd. Rulla hjulet för hand, använd INTE trampan...
    Ett annat alternativ är att du binder en snodd runt ryggen, fast då sitter inte sidorna fast.

• Fru 28/7

förhoppningsis

Hur menar du med hålen? Jag ska ha snöre/organzaband runt vårat

• förhoppningsis

fru 28/7
    när häftet är vikt på det sättet du vill ha det så tar du antingen ett hålslag eller stans eller liknande "hålgörare"
    gör hål precis i vecket dvs ryggen på häftet.
    se till så att halva "hålgöraren" hamnar utanför pappret, på det sätter blir det ett runt och fint hål när häftet är uppslaget. sen trär du bandet genom de 2 hålen, och knyter ihop med en fin rosett eller fäster pärlor eller något i ändarna på utsidan.
    på det här rättet hålls sidorna ihop och inget kommer ramla loss...

Du kan välja att sätta hålen olika långt ifrån varandra beroende på hur mucket band du vill använda. ett par cm är dock minimum för stadga.

• Fru 28/7

Ja nu fattar jag! :D Det var ju smart! Tack för tipset!

• förhoppningsis

Så lite så
    lycka till!

• Skalaren

Vi hade samma format på våra festhäften som TS, dvs. ett dubbelvikt A4. Jag köpte guldfärgade korta "jungfruben" där toppen var i form av ett hjärta, på Akademibokhandeln. De är ganska små, så vi behövde göra mycket mindre hål, än vad det blir med vanligt hålslag. Vi köpte en tång som är till för att ta hål i bälten med från Överskottsbolaget. Den kan ju göra hål i varierande storlek, så det var bara att testa ut lagom storlek. Sen gjorde vi två hål i varje festhäfte och satte i hjärtklämmorna, belv faktiskt jättebra och var enkelt.

• förhoppningsis

köper man hålgörare kan man köpa i form av hjärtan, så blir det ett halvt hjärta å så viker man upp det så blir det helt

• Fru 28/7

förhoppningsis
    Vart hittar man såna hålslagare`? I typ bokaffärer?? För det vore ju fint!

• H&N

Skall du häfta det så vik ut häftapparaten tag en toalett rulle.

Lägg pappret på toaletrullen och häfta sen bara vikar man in klamrarna på insidan jätte lätt har gjort det många många gånger till olika festhäfte

• förhoppningsis

I alla pysselaffärer, panduto, matton osv var inne och kollade på dem igår

• _elin_

sy ihop på symaskin? har inte testat men borde funka...

• Fru 28/7

Jag har köpt en stans som bildar ett hjärta på Timaari. Tror det kommer bli jättebra. Ska fästa med organzaband, ev några pärlor på. :D

• Smultronsommar

Tips som jag faktiskt såg på FL!

Eagle Swing Arm Stapler 9628 - den ska går att vrida armen på.

Fanns även en länk där:
    www.briolekolar.se/webshop/se_guest/default.asp&WMFT=D&WPG=EPHomepageOnline&WP=204&WTID=175&WREC=85950&WKEY=[65534:85950]&WPBLL_StandardMenu=1

• Smultronsommar

hrmmm... Hela länken fick inte plats - men sök på Briolekolar.se så hittar du nog den.

Sen vet jag iofs inte om privatpersoner kan beställa därifrån.

Svar på tråden fästa samman festhäftet?