Vad tycker du själv är snyggt och vad trivs du bäst i framför spegeln?
Det blev en uppsatts som du ser nedan?
Själv har jag sedan länge bestämt vilja ha jaquette. Själv tycket jag frack är otroligt konservativt trist - Inga utsvävningar här inte! Medan bruden kan välja klänning i väldigt många olika stilar?
Jag ser ut som en begravningsentreprenör i frack. Jaquettens utsvävande barock-stil passar mig mycket bättre. Med jaquette har du en möjlighet att variera färger på väst och plastrong med brudens klänning och bukett, det kan du inte med frack.
Jag hyr jaquette, väst, och byxa av jättefina fabrikatet Corneliani, och skjorta fabr. Stenströms hos Hans Alde i Stockholm. Köpte en plastrong som jag knyter själv-klart snyggast!
Jag tror det inte är helt ovanligt att bruden redan har tänkt sig hur du ska se ut - frack! Men själv får du inte påverka hennes val, eller..! Stå på dig i ditt val. Prioritera din klädsel lika mycket som brudens i jämlikhetens namn!
Har nu färska råd efter att ha grottat i djungeln bland etikett, råd, olika uthyrningsfirmor (Stockholm), priser, tyger etc, etc. Även vi brudgummar har en del att tänka på i sitt klädval.
Det där med att jaquette in kan användas efter kl 15 är helt ologiskt om gästerna ska ha ?kavaj?. Om kavaj gäller kan gästerna tillåtas ha halvljus kostym på sommaren om klädkoden inte är så formell. Så varför vara så himla formell själv?
Här kommer tips om kläder:
---Plastrongen:
Köp den för guds skull!
Och köp en som du knyter själv. Glöm den där färdigknutna fjuttiga platta fula Buttericks-plastrongen med spänne bak. Hur snyggt är det?
I hyrpaketen ingår alltid den färdigkknutna plastrongen, men varför hyra en sådan av syntet för ca 300 kr, när en egen av siden kostar ca 600 kr. Kan väl vara schysst att som brudgum ha NÅGOT klädesplagg kvar efter bröllopet? En plastrong kan du även använda i andra sammanhang.
Med en plastrong du knyter själv får du riktigt bra ?fluff? i knuten. Du knyter en enkel (Winsor) slipsknut (sök på nätet om du inte kan, kanske värt att lära sig till detta tillfälle?). Snurra om ändarna så att du får den långa delen framåt. I Stockholm hittade jag fina plastronger att knyta själv hos Götrich, Hans Alde, Erik Stenlund, Steens.
---Jaquetten:
Det absolut bästa tyget har jag hittat i fabrikaten Corneliani eller Cavalier, finns säker andra. Corneliani kan du hyra hos Hans Alde i Stockholm. Ett riktigt fint tunt ylletyg som i finaste kostymen. Och till samma hyrpris som jaquetter som är av det trista tyget (grovt, stelt, varmt, syntetblandning?) som finns bl a i fabrikatet Turo, fabrikatet som nästan alla hyrfirmor har.
---Västen:
T ex samma fabrikat som ovan (Corneliani) eller Cavalier. Välsydda, med bra tyg på ryggen som frampå. Corneliani kan du hyra på Hans Alde. Andra märken hos många hyrfirmor är billigt sydda och fult syntet-tyg i ryggen.
Jag frågade om köppriset på en väst hos en hyrfirma på Hornsgatan i Stockholm, innan jag visste vad fina västar var för något. Västen hade ingen speciell kvalitet, du hade hittat en bättre på H&M, minns ej märket. De gav mig ett pris på 1350 kr, avdraget 15 % för att den var begagnad. (jag såg prislappen innan de tog bort den - den var märkt ca 800 kr). Sedan kollade jag vad västar av bra fabrikat kostade på de bättre herrbutikerna?de kostade 1000 ? 2000 kr och sprillans nya!!! Snacka om att vissa hyrfirmorna försöker luras!
---Skjortan
Bästa hyrskjortan (frack-skjorta) jag hittat till vettigt pris är återigen hos Hans Alde i Stockholm. Stenström-skjorta av bomull. Hyrfirmorna har den trista Bosswell av syntet.
Köppriset för en Stenströms eller Cavalier är inte mycket mer än Bosswell.
---Kanske jag ska köpa min jaquette eller frack?
Jag varför inte? Kostar lika mycket som en brudklänning.
Varför har bruden förtur att köpa sina saker men du ska hyra??
Brudgummens bröllopskläder kan användas i andra sammanhang livet ut, men icke en bröllopsklänning?
--- Sammanfattning:
-Större variation om man klär sig i jaquette.
-Köp din egen plastrong som du knyter själv.
-Hans Alde i Stockhom hyr ut jättefina jaquettter av fabrikat Corneliani, till samma pris som tristare fabrikat hos hyrfirmorna. De flesta hyrfirmor har fabrikat Turo, inget roligt tyg.
-Om du tänker köpa hel eller delar av en kläduppsättning finns risk att hyrfirmor kommer lura på dig kläder utan kvalitet med otroliga överpriser.
Kör hårt!