• Söderliv

I valet och kvalet: Frack eller Jaquette

Jag och Söderbönan gifter oss nu i september, alltså börjar det bli hög tid att bestämma sig för klädseln. Som det ser ut nu kommer min älskade att ha en ivoryfärgad halterneckklänning. Så långt allt väl, hon vet vad hon vill ha för stil. Med mig är det värre.

Jag står och väger mellan Frack eller Jaquette. Frockcoat känns inte aktuellt alls, jag passar inte i det utan ser kortare ut då - något som expediten på bröllopskällan höll med om när jag provade. Återstår då Fracken eller Jaquetten.

Jaquetten har fördelen att man får ha en väst och plastron som livar upp lite - tänkte mig i såfall i guld/champagne eftersom det är våra färger. Däremot vet jag inte vad jag tycker om de randiga byxorna riktigt. De Jaquetter jag provade var dessutom gjorda i ett ganska trist material som kändes lite mer som uniformstyg till m60 uniformen- någon polyesterkvalitet liksom.

Fracken. Stiligast. Elegant. Men bara svart och vitt. Fördelen är att jag ser längre ut i den eftersom den är skuren på frackvis i midjan och framhäver benen/ höften. En annan fördel är att min Marskalk som är student då skulel kunan använda sim frack och slipper hyra en jaquette även han. Fracken är dessutom billigare såg jag.

Att Magdalena Ribbing säger att enligt etikettreglerna så får bruden ha en pampig brudklänning, men brudgummen sall ha samma dresscode som gästerna - i vårt fall Mörk Kostym - känns som jag inte vill gå med på. Kostym har jag till vardags när jag jobbar. Jag vill vara finare än så!

Så.. Hur skulle ni gjort? Frack eller Jaquette? Finns det några män här som har erfarenhet av plaggen och kan säga om det ena till.ex. är varmare än det andra? Man skall ju överleva middagen och festen också!

• Svar på tråden I valet och kvalet: Frack eller Jaquette
  • Miss Cykel

Eftersom man använder Jaquette på förmiddagsbröllop så kanske det kan avgöra?

Min m2b har också kostym på jobbet (banker), men vi gjorde så att vi syr upp en "finare" festkostym till honom, så han kommer följa Magdalena Ribbings råd! Hur viktigt det nu är i sammanhanget...

• Miss Cykel

Förresten, där vi sydde upp hans festkostym (Savile Row, London) så sa expediten att OM han väljer jaquette (engelskans morning suit) så borde han även ha köpt en kavaj till byxorna, så han kunde byta om efter kl 18 (då man inte bär jaquetten). Men, det beror ju hur mycket man vill följa etiketten såklart! :)

• Fru Enamorada

Nuförtiden är jaquette vanligt och accepterat även på eftermiddagen och kvällen...

• Trettondagsafton

Har personligen lite svårt att förstå Magdalena Ribbing i den delen, även jag har läst vad hon tycker.

För mig är det viktigare att brud och brudgum matchar varandra stilmässigt. Hon kan väl i och för sig ha rätt i att det är "fel" att ha en annan stil än gästerna, men i så fall borde väl detta gälla även oss brudar. Eftersom många har klänningar, håruppsättningar m.m. snäppet över kavaj alt. mörkkostym så tycker jag det är viktigare att brudgummen klär sig u nivå med detta! Om du dessutom har kostym till vardags tycker jag att frack eller jaquette är givet! Precis som din brud så vill du ju klä upp dig eller?

Att välja kavaj som klädsel för gästerna är ju dessutom ofta ett sätt att inte tvinga alla att hyra/köpa/låna något annat och varför ska det då hindra en brudgum som vill klä upp sig.

Även jag har förstått att jaquette är ett plagg endast för förmiddagsbröllop och om ni inte gifter er då tycker jag du ska låta bli. Att klä sig "fel" tycker jag på något sätt är värre ju "högre upp" på klädskalan man kommer.

Hennes resonemang om att marskalken ska ha kläder som övriga gäster har jag i så fall lättare att köpa - han är ju först och främst gäst, men å andra sidan ser det kanske bättre ut på bild

Även om min M2B inte har kostym varje dag skulle jag gärna se att han har frack. För mig är det den optimala klädseln för en brudgum.

• Raspberry

Sorry, ännu en brud som svarar å inte en brudgum....men jag hoppas det går bra ändå

Jag tycker absolut man kan skita i att bry sig om att M.R. inte tycker att brudgummen får ha en högre klädsel än gästerna. Som redan sagts så har väl killen lika stor rätt/anlednig/lust att klä upp sig som tjejen!!!

Däremot är jag lite mer tveksam till att marskalken också skall ha en högre kod än resten av gästerna. Det ser så klart fint ut i kyrkan. Men det kan bli lite konstigt under festen sen när han är den enda (förutom du då) som går om kring i frack/jaquette.

Men jag röstar i alla fall på frack. Det är sååååå snyggt! Och hur ofta får man tillfälle att se sin man i frack...eller hur ofta får du själv tillfälle att klä dig i det...

Fast jag är förstås lite jävig, eftersom vi kommer att ha det så som jag förordar

• Raspberry

helt ot men jag bara undrar. varför blir slut parenteser alltid till blinkande smileys här på BT??????

• Miss Cykel

Raspberry: Bra fråga, har själv råkat ut för det. Kan bli väldigt felaktigt i vissa sammanhang...

• Camille Claudel

Du ska välja det du tycker är snyggast! Och när det kommer till jaquetten, så har jag sett den på flera "sena" bröllop. Handen på hjärtat; hur många gifter sig egentligen på en förmiddag?? Lycka till!

• Fru Cinderella

Handen på hjärtat no2
    Hur många springer omkring i jaquetter på förmiddagarna ;)

(Är inte mycket för den där ribbing)

• Söderliv

Vi gifter oss för all del kl 13.00, så det räknas till förmiddagsbröllopen... Men.. Hmm... Vet inte. Att det skall vara så svårt!

Etikettreglerna kommer jag nog att hoppa över - kostym känns fel för mig - det skall vara festligare!

Jaquetten är fin - men jag vet inte riktigt om jag tycker att skärningen på den är så fördelaktig för mig som inte är sååå lång... Är alla Jaquetter i samma sorts tyg?

• Raspberry

miss cykel

Det är ett mysterium.

• Bettina.

Söderliv:

Ta det du känner att du vill ha!
    Min man hade frack, vilket han själv valde. Vi hade kavaj som klädsel för gästerna. Tycker ärligt talat att det är urlöjligt att man inte skulle få klä sig "finare" än sina gäster.
    Min man ville ha frack och självklart fick han ha det han ville på sin bröllopsdag, men det skulle aldrig falla oss in att tvinga gästerna att lägga massa pengar på att klä sig på samma nivå.
    Eftersom båda dina alternativ passar bra till din blivandes klänning så ta det du känner för och skulle trivas bäst i.

• Söderbröllop

När det gäller Magdalena Ribbing så tycker jag i detta fall att hon har fel. Om man är brudgum är det väl absolut okej att vara finare än gästerna! För vilka är hederspersoner på ett bröllop om inte brud och brudgum?

Å andra sidan är marskalken också en gäst, fast har ju en viktig och "fin" roll i sammanhanget, men visst kan han ha mörk kostym också.

Du ska trivas i det du har på dig, det är det viktigaste. Du måste känna dig snygg och stilig, det är DIN dag.

För övrigt var du jäkligt snygg i fracken, älskling.

• Bröllopstokiig

Vad tycker du själv är snyggt och vad trivs du bäst i framför spegeln?

Det blev en uppsatts som du ser nedan?

Själv har jag sedan länge bestämt vilja ha jaquette. Själv tycket jag frack är otroligt konservativt trist - Inga utsvävningar här inte! Medan bruden kan välja klänning i väldigt många olika stilar?
    Jag ser ut som en begravningsentreprenör i frack. Jaquettens utsvävande barock-stil passar mig mycket bättre. Med jaquette har du en möjlighet att variera färger på väst och plastrong med brudens klänning och bukett, det kan du inte med frack.

Jag hyr jaquette, väst, och byxa av jättefina fabrikatet Corneliani, och skjorta fabr. Stenströms hos Hans Alde i Stockholm. Köpte en plastrong som jag knyter själv-klart snyggast!

Jag tror det inte är helt ovanligt att bruden redan har tänkt sig hur du ska se ut - frack! Men själv får du inte påverka hennes val, eller..! Stå på dig i ditt val. Prioritera din klädsel lika mycket som brudens i jämlikhetens namn!

Har nu färska råd efter att ha grottat i djungeln bland etikett, råd, olika uthyrningsfirmor (Stockholm), priser, tyger etc, etc. Även vi brudgummar har en del att tänka på i sitt klädval.

Det där med att jaquette in kan användas efter kl 15 är helt ologiskt om gästerna ska ha ?kavaj?. Om kavaj gäller kan gästerna tillåtas ha halvljus kostym på sommaren om klädkoden inte är så formell. Så varför vara så himla formell själv?

Här kommer tips om kläder:

---Plastrongen:
    Köp den för guds skull!
    Och köp en som du knyter själv. Glöm den där färdigknutna fjuttiga platta fula Buttericks-plastrongen med spänne bak. Hur snyggt är det?
    I hyrpaketen ingår alltid den färdigkknutna plastrongen, men varför hyra en sådan av syntet för ca 300 kr, när en egen av siden kostar ca 600 kr. Kan väl vara schysst att som brudgum ha NÅGOT klädesplagg kvar efter bröllopet? En plastrong kan du även använda i andra sammanhang.
    Med en plastrong du knyter själv får du riktigt bra ?fluff? i knuten. Du knyter en enkel (Winsor) slipsknut (sök på nätet om du inte kan, kanske värt att lära sig till detta tillfälle?). Snurra om ändarna så att du får den långa delen framåt. I Stockholm hittade jag fina plastronger att knyta själv hos Götrich, Hans Alde, Erik Stenlund, Steens.

---Jaquetten:
    Det absolut bästa tyget har jag hittat i fabrikaten Corneliani eller Cavalier, finns säker andra. Corneliani kan du hyra hos Hans Alde i Stockholm. Ett riktigt fint tunt ylletyg som i finaste kostymen. Och till samma hyrpris som jaquetter som är av det trista tyget (grovt, stelt, varmt, syntetblandning?) som finns bl a i fabrikatet Turo, fabrikatet som nästan alla hyrfirmor har.

---Västen:
    T ex samma fabrikat som ovan (Corneliani) eller Cavalier. Välsydda, med bra tyg på ryggen som frampå. Corneliani kan du hyra på Hans Alde. Andra märken hos många hyrfirmor är billigt sydda och fult syntet-tyg i ryggen.
    Jag frågade om köppriset på en väst hos en hyrfirma på Hornsgatan i Stockholm, innan jag visste vad fina västar var för något. Västen hade ingen speciell kvalitet, du hade hittat en bättre på H&M, minns ej märket. De gav mig ett pris på 1350 kr, avdraget 15 % för att den var begagnad. (jag såg prislappen innan de tog bort den - den var märkt ca 800 kr). Sedan kollade jag vad västar av bra fabrikat kostade på de bättre herrbutikerna?de kostade 1000 ? 2000 kr och sprillans nya!!! Snacka om att vissa hyrfirmorna försöker luras!

---Skjortan
    Bästa hyrskjortan (frack-skjorta) jag hittat till vettigt pris är återigen hos Hans Alde i Stockholm. Stenström-skjorta av bomull. Hyrfirmorna har den trista Bosswell av syntet.
    Köppriset för en Stenströms eller Cavalier är inte mycket mer än Bosswell.

---Kanske jag ska köpa min jaquette eller frack?
    Jag varför inte? Kostar lika mycket som en brudklänning.
    Varför har bruden förtur att köpa sina saker men du ska hyra??
    Brudgummens bröllopskläder kan användas i andra sammanhang livet ut, men icke en bröllopsklänning?

--- Sammanfattning:
    -Större variation om man klär sig i jaquette.
    -Köp din egen plastrong som du knyter själv.
    -Hans Alde i Stockhom hyr ut jättefina jaquettter av fabrikat Corneliani, till samma pris som tristare fabrikat hos hyrfirmorna. De flesta hyrfirmor har fabrikat Turo, inget roligt tyg.
    -Om du tänker köpa hel eller delar av en kläduppsättning finns risk att hyrfirmor kommer lura på dig kläder utan kvalitet med otroliga överpriser.

Kör hårt!

• Trettondagsafton

Klädkillen!

Misstänker nästan att du jobbar åt Hans Alde, fast vet du vad - det bryr jag mig inte det minsta om - superkul att äntligen få läsa ett riktigt långt och informativt inlägg om mannens klädsel! Även om jag alltid drömt om att gifta mig med en man i frack - fast vem vet vi kanske kommer in till Hans Alde och köper en ny frackskjorta till bröllopet

• tree

var ligger hans alde i stockholm? kan inte hitta det på eniro! vad är priset att hyra jaquette därifrån?

• kittybrud

Enligt min mening är enda ettiketregeln på bröllop, och den ska följas stenhårt, att det är brudparet som bestämmer. Det är du och din blivande som spikar reglerna för ert bröllop, det är ju er dag. Så resonerar jag och min man2be.

• Lena+Mattias=sant

Jag tycker frack för det gör att mannen ser manligare ut. Min man såg iaf mycket smalare och emr bredaxlad ut i frack än i alla andra plagg han provade. Det matchade min cremevita ganska enkla klänning jättebra dessutom.

• klädkillen

Nej, jag jobbar inte för Hans Alde.
    Det råkade visa sig att där fanns i min mening de bästa sakerna för ungefär samma hyrpris som på andra ställen, ca 1900 kr för ett jaquette-paket.

Svar på tråden I valet och kvalet: Frack eller Jaquette