• Bruden med stort B

Är det dumt att fria när man är med vänner?

Jag skall ev. fria till min älskling på midsommarafton då han även fyller år.
    Vi är ett gäng som alltid spelar golftävling på förmiddagen och jag funderar på att fria till honom på 18:e hålet.
    Är det dumt att fria när man inte är ensamma utan men några av sina nära vänner?
    Jag vet att han kommer att svara ja så jag tror inte jag gör bort mig på det.

• Svar på tråden Är det dumt att fria när man är med vänner?
  • novali

Jag tycker att det är lite roligt att fria när man är tillsammans med vänner. Jag skulle uppskatta om min sambo gjorde det när våra vänner var med. (Vi förlovade oss dock i ensamhet och det var underbart!) Man gör ju precis som man själv känner.
    Lycka till!

• Joleen

Hmm, det beror på hur ni är som personer tycker jag. Jag hade inte gillat det för jag tycker att det är något mycket privat, samtidigt kan jag förstå tjusningen med att dela den stunden med vänner!

• luscious

Jag hade tyckt att det vore underbart!

1. Vi får dela det underbara minnet med våra vänner!
    2. En lite gest om att han är öppen nog att visa sina känslor inför andra...

Du känner din sambo, hur skulle han reagera? Jag säger: Kör på!

• Marlean

Bara om du är 120% säker på att han säger ja.

• Therése

Beror på hur ni är som sagt - jag hade inte gjort det, eller velat att min pojkvän skulle göra det. Tycker en sådan sak är alldeles för privat för att delas med andra!

• Skalaren

Jag hade inte uppskattat det varken, varken att bli friad till eller att vara vittne. Men det beror ju på hur man är som person och hur era vänner är som personer. Finns kanske risk för att det blir lite besvärande. Ibland kan det bli aningen besvärande att bli vittne till allt för starka känsloyttringar mellan andra människor.

• Zozo

Jag hade nog ocksa föredragit att vara själv med honom.. men det gar kanske att ordna sa med.. Att ni avlägsnar er pa nagot sätt??

• Fea

Jag hade inte velat ha med andra, mest för att det signalerar att man inte har så mycket val. Det är svårt att säga nej med andra bredvid. Även om man vill säga ja tycker jag att det är symboliskt viktigt att man inte blir utsatt för något grupptryck eller så.

Men mest handlar det ju om vad han tycker. Tror du att han skulle bli glad och stolt eller mest besvärad av de andras närvaro?

Smit iväg en liten stund, lura honom att han måste hjälpa dig att leta efter en boll. Eller dra er efter när ni promenerar. Så kan du fråga, och när han har sagt ja kan ni gå bort till de andra och berätta.

• joda

skulle inte heller uppskatta det, men jag är ju ganska 'blyg' också.. :)

• Marlean

Ni kan väl göra det innan så ni kan fira med vännerna efter?

• Fjällräv

Att fria inför "vittnen" är att utsätta både sig själv, sin partner och vittnena på ett onödigt sätt. Även om man är så säker så säker på att det här ska bli som en hollywoodfilm så KAN det vara så att den som får frieriet känner sig obekväm, eller tveksam, kanske vill tänka på saken, tycker det är för tidigt osv.

Jag har varit med som "vittne" till två frierier. I båda fall hade jag önskat att den friande hade tagit det i enrum med sin partner. I första fallet blev kvinnan som erbjöds en ring vid sittande bord jättearg (det var för tidigt i relationen, och hon kände sig pinsamt exponerad inför mig) i andra fallet utbröt en diskussion på några minuter innan kvinnan bestämde sig för att acceptera anbudet. Även det borde hon - och jag! - sluppit vara med om i ett offentligt sammanhang.

• kentfantast

Själv hade jag kunnat ta att bli friad till in public, men min man däremot... han har lite svårt med det här att visa känslor... Det hade inte blivit särskilt lyckat... även om han varit säker på att han ville.

• maria1xx

Min blivande gick ner på knä under fyrverkerierna på nyarsafton och alla våra vänner var dår som vittnen.
    Det roliga va att dom kunde fotografera och filma i denna stund.
    Hur kul som helst.

• Cornelia-07

Jag hade inte gillat det, men gärna träffa vännerna direkt efteråt. Kan ni hamna lite avsides när du gör det? Vad modg du är som vågar fria i alla fall!

• tulpanflickan

när vi var utomlands förra året med ett kompisgäng friade en av våra kompisar till sin tjej. alla grät sen drack vi champange och åt jordgubbar

• Limegrön

Jag skulle nog tycka att det var besvärligt. Det känns så privat. Men som tidigare sagts i denna tråd - det beror på hur NI är som personer. Och om du är säker på att få ja.

• Bruden med stort B

Jag själv hade inte haft emot det. Tycker det är väldigt kul att kunna fira det med dem man tycker om.Jag hade nämligen tänkt att göra en flagga där det står .... vill du gifta dig med mig/... på artonde hålet och sen skulle vi fira med Champange när alla spelat klart.
    Men det kanske är bäst att kolla av läget lite vad han tycker. Får komma på något bra sätt att fråga hur han skulle vilja att ett frieri gick till väga.

• FruÖlandstok

Jag skulle tycka det var skitskoj Ingen av jag å sambon är så känslosamma eller romantiska så för mig hade ett frier bland vänner varit massa trevligare än ett frieri på egen hand.. DÅ hade det blir mer.. Vill du gifta dig? Okej typ Då hade vi kunnat få lite känslo-back-up från vänner.. ;) Vi förlovade oss inför våra vänner vid tolvslaget runt nyår.. men det var ju bestämt innan så det kom ju inte som nån överraskning..

Å som vän kan jag säga att om nån friade i min närhet så skulle jag bara bli stolt å glad över att få vara med om ett sådant ögonblick..

Det där mde flaggan är ju kanon! Kör på det å lycka till (Nu blev det lite långt kanske men men.. )

Svar på tråden Är det dumt att fria när man är med vänner?