• MIM

    Pressa brudbuketten?

    Hej allihopa!
    Jag undrar om man kan pressa sin budbukett för att få den som en tavla och hänga den på väggen. Det gjorde min mamma på 70-talet och den är fortfarande jättefin och sitter över föräldrarnas säng.

    Jag har sett de "nya" konserveringarna och de är ju snygga, men håller de så länge? Jag har också hört av kompisar att de tröttnat på brudbuketts-kupan på väggen.

    Finns det någon som fortfarande pressar buketter och ramar in???

    skulle vara super tacksam för svar!

    /MIM

  • Svar på tråden Pressa brudbuketten?
  • Kärran

    Det här skulle jag också vara intresserad av att få veta. Det har inte dykt upp någon som vet hur man gör?

  • Lina 14/2 -04

    Hejsan MIM och Kärran.

    Jag har sett en annons i en tidning om just pressade och inramade brudbuketter, kan bara inte komma på var. (suck, minnet ni vet). Det jag kommer ihåg är att det var en florist som annonserade, så prova med att fråga runt hos de florister som finns där ni bor så kanske de kan hjälpa er. Lycka till!

    Kram Lina

  • Elin i Sunnyvale

    Hej!
    Jag pressade min brudbukett själv eftersom jag inte hittade något proffs som ville göra det åt mig. Alla sa att det inte blev bra och "kunden blir aldrig nöjd". Men det fick bära eller brista! Jag la varje blomma för sig mellan några lager hushålls papper på en hård träskiva. Sen la jag en till träskiva ovanpå och sen rejäla tyngder på det. (Jag tog en kista full med linne.) Blommor med hård "botten", som rosor till exempel, kan man behöva göra ett snitt i för att de skall bli snygga och ha en chans att torka. Tänk på att inte lägga alla blommor så att de blir pressade från sidan. Det är snyggare om man ser dem "uppifrån". Det tar lång tid för blommorna att torka, särskilt om det är "tjocka" blommor. Du kan få byta ut hushållspappret så att inte blommorna blir missfärgade. När väl allt var torrt tog jag de snyggaste (ca. hälften blev misslyckat) och arrangerade dem på ett vackert handgjort papper som jag köpt. Det går inte att pressa in detta under glas, det blir för tjockt, men jag hade istället genomskinlig plast (med "tejp" baksida) som jag la över hela arrangemanget (kräver medhjälpare). Sen sitter allt fast på pappret! Det som är bra med pappersbakdel är att pappret andas så att inte blommorna möglar om de inte skulle vara helt torra. Jag klippte till lite runtom och satte sen allt i en ram med baksida men utan glas. Det bleknar nog med tiden så jag håller det borta från direkt solljus. Ännu är det lika vackert, tre och ett halvt år efter bröllopet!
    Lycka till!

  • MIM

    Jag tror att den som gjorde min mammas bukett på 70-talet plockade sönder alla blommorna och pressade alla bladen för sig och sedan satte ihop allt igen. Men det kanske funkar att ha blommorna mer hela också. mamma hade för sig att de pratat om någon sand eller så som de torkade i efter pressningen. Och det är väl samma metod som man använder när man torkar hela blommor för montering i ram med "bubbla".

    Om någon känner till någon som gör detta proffessionellt skulle jag bli jätteglad för ett tips.

    kramar MIM

  • MIM

    Flyttar upp ifall någon har kommit på något mer om pressade buketter....

  • ichm

    Vet inget om pressade buketter men jag torkade min och det blev jättefint.
    Jag hade rosor (röda och champagne), hortensia, riddarsporre, prärieklocka, något mellanting mellan rävsvans och ormbunke samt murgröna. Rosorna blev aningen mörkare än de var från början men det spelar ingen roll.
    Buketten står nu i ett fint lerkrus, köpt på bröllopsresan :)

Svar på tråden Pressa brudbuketten?