• Smultronsommar

Göra hål i öron?

Undrar om någon har koll på håltagning för öron?

Hur lång tid tar det att läka (för en vuxen person)?
    Hur hjälper man öronen att läka under tiden?
    Hur är det med dusch och bad under tiden hålen läker?

Har inte så mycket koll som ni märker... Försökt hitta lite info på nätet men inte lyckats riktigt så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Göra hål i öron?
  • ProudWoman

tips: gå till en piercare, undvik att göra med pistol, kanyl är mycket skonsammare

• Samach

Ja, gå till en piercare, lite dyrare men bättre. Läker snabbt i örsnibbarna, några veckor tills du kan ha vanliga hängen. Inga problem med dusch i alla fall. Tvättar med tvållösning bara om ens alls förutom vid dusch då. Kolla på nätet, finns tusen tips!

• jagärsåkär

Efter du tagit hål i öronen måste du ha samma örhängen i 6 veckor och vrida dem lite då o då så att skinnet inte växer fast (mysigt)

Du måste vara ganska noga med alsolsprit i början för att undvika infektioner. Men det gör inte särskilt ont att varken ta hål eller senare... Kör på! Det är såååå kul att ha örhängen ju. Jag tog hål i öronen med lillsyrran när jag var 11 år och kommer ihåg allt fortfarande. Oj vad nervösa vi var men det var ju en rolig grej också.

• ProudWoman

läste att den ovan tipsade om alsolsprit, nej nej nej... det torkar ut för mycket och kan skapa ful ärrvävnad... piercaren kan tipsa dig om bra rengöring, men enklast är ren saltlösning, rengör och desinfekterar

• Anneleigh

Jag har skjutit alla mina hål (8 st) med pistol hos frisör, funkar jättebra. har gått raka vägen hem och bytt ut allihopa direkt och har aldrig haft några problem alls.
    Men dom rekomenderar att dom ska sitta 4 veckor och man ska def inte använda alsolsprit.
    Min näsaär piercad hos en riktig piercare och han gav rådet att tvätta med havssalt. vilket jag gjorde i 2 veckor, har inte haft problem med dne läkningen heller.
    jag tror att läktiden varierar och att man känner själv när man kan byta ut örhängena.

• itzy

Har flera hål i öronen, både gjorda med pistol och med kanyl. Tycker inte det var någon skillnad i läkningen, kan däremot tycka att det kändes smidigare att ta med pistolen... men det är ju en smaksak. Har också hört att kanyl ska vara "bättre", men tror att det främst gäller navel, ögonbryn osv, där hålet inte ska vara spikrakt igenom.

Asolsprit?!?!
    Jag har aldrig tvättat med annat än vatten och möjligtvis tvål och har aldrig haft en infektion i något av mina 5 öronhål under de 5-13 år jag haft dem (tagna vid olika tillfällen menar jag förstås)

• rocketqueen

Pierca hålet istället för att använda pistol som kan krossa vävnaden och öka risken för ärrvävnad. Pistolsmyckena har heller inte utrymme för svullnad som blir efter håltagning, och hygienen är i allmänhet inte den bästa hos frisörer och dylikt.

Använd absolut inte alsolsprit eller klorhexidin, det torkar ut alldeles för mycket och hjälper huden att bilda ärrvävnad. Snurra heller inte onödigt mycket på smycket, huden kommer knappast att växa fast och bilda någon slags symbios med smycket... Dusch och badkar går bra, men bada inte i havet eller på badhus. Ta gärna vitamin- och mineraltillskott, undvik alkohol för bästa läkning. Hur lång tid det läker beror på var du tar hålet. Brosket tar längre tid.

• Smultronsommar

Tack för alla bra svar!

Tänkte (tror jag... ...om jag vågar... )ta vanliga hål i örsnibben.

Nu har jag lite mer kött på benen och ska ta mig en rejäl funderare. Som någon sagt tidigare - det är ju så kul med örhängen! Använder idag clips men har ett par som gör fruktansvärt ont i örsnibbarna efter ett par timmar.

Ni som har - har sett flera större kejdor typ Kapp Ahl mfl som mer och mer skrivit ut att deras örhängen är nickelfria, någon som testat att det stämmer?

• itzy

I Sverige genomgår smycken nickel-kontroller. Nickelfritt behöver inte betyda nickelfritt, men dom håller det sig inom de tillåtna värdena. Till sånna smycken kan du räkna Kappahl, HM, Lindex osv...
    Även om halten nickel är ok så man man ju vara känslig. När jag var liten kunde jag bara använda äkta guld och silver, men idag kan jag använda allt. Det är ju bara att prova, hålen bör dock vara ordentligt läkta innan du börjar mixtra med något du inte vet om du tål. Det är ju inte värre än att det kan börja klia och då får du ta bort dem snabbt så slipper du annat jobbigt!

• Draken81

Ska du använda örhängen tycker jag absolut du ska använda sånt som är nickelfritt på riktigt, t ex titan eller guld. Även om du inte har nickelallergi kan du utveckla det.

Jag tog mina hål i öronen när jag var liten och min mamma var jättenoga med att jag bara använde silver- eller guldörhängen.
    I tonåren köpte jag vanliga billiga örhängen, typ såna som finns på H&M och utvecklade snart nickelallergi som blev värre och värre med åren, trots att jag slutade med örhängen direkt när jag reagerat på dem.
    Nu kan jag inte ens använda silversmycken, och inte heller klockor, skärp och liknande som kommer i kontakt med huden. Min hål i öronen kan jag inte använda alls eftersom de fått så mycket inflammationer tidigare.

Så, även om man inte har någon allergi bör man hålla sig till "riktiga" smycken.

Svar på tråden Göra hål i öron?