• Mrs H (fd 4:e Maj)

Oonskade brollops presenter

Vad gor ni med oonskade brollops presenter (de riktigt hemska)? Jag vill salja pa ebay eller skanka sakerna till andrahands men min man har forbjudit mig. Saken ar att han ocksa tycker att de ar hemska men sager att det ar fel av gora oss av med dem. Vi har redan mer prylar an vad vi behover och jag har sa svart for saker som inte kommer till andvandning.

Tro inte att jag ar irriterad, sur eller otacksam over presenterna - det viktigaste var att gasterna hade kul pa brollopet, presenterna ar bara en bonus.

• Svar på tråden Oonskade brollops presenter
  • thalia82

har en känsla av att jag kommer att hamna i samma situation. :P

måste du ha de tråkiga sakerna framme? Annars kan de alltid ligga nerpackade i en låda i förrådet.
    (mina vänner gifte sig förra året, och fick ett par saker som de tyckte var riktigt hemska. Dessa kommer dock att "försvinna" i en flytt...)

Nej, de kommer att gommas under en sang, pa vinden eller langst bak i garderoben. Planen ar att de kommer att forsvinna pa ett 'mysteriskt' satt, har bara sa svart att vanta...

• Nisson

Sakerna kan väl vara kul minnen även om de ligger i en låda och man inte vill ha dem framme. När man någon gång öppnar den där lådan kommer man ju alla gånger att minnas just de gästerna (och förhoppningsvis tycker man fortfarande om dem!).

Jag skulle nog behålla sakerna även om jag inte gillade dem och även om jag skulle förvara dem nedpackade.

Nisson
    Tyvarr ar det 3 sakerna jag bara in kan med ganska stora - 1 stor tavla, 1 vagg klacka med pendyl och en annan vagg klocka...

Problemet ar att vi varken har kallare eller vind.

• jagärsåkär

Struligt det där! Jag hade nog gjort mig av med grejerna... Såna väggklockor o sånt kan ma säkert få bra pengar för också?

Men nu är jag inte speciellt sentimental. Jag gav några snygga tröjor till m2b men det var "helt fel färg" enligt honom. Det vågade han inte säga, utan jag märkte bara att tröjorna aldrig användes. Till slut frågade jag om han inte gillade dem. Då sa han som det var. Och jag har gett dem vidare till mina bröder! M2b har inte sagt nåt... Tror han är glad att de eländiga (svindyra) sakerna är borta! Och mina bröder blev glada

jagärsåkär
    Samma har! Ar inte heller sa sentimental utan tycker att det ar viktigaste ar att saker och ting kommer till anvanding och ger darfor garna till andrahands.

Har en 're-gifting' karton dar jag lagger presenter etc som ar helt ok men inte riktigt min stil eller kommer att komma till anvanding for att sen ge bort till angon annan. 'Re-giftar' dock aldrig nagot pga lathet eller snalhet.

• TheBride

Är det fler än jag som har en gengångarpresent?

Först fick vi en Steltonkanna i rostfritt stål. Vi behöver ingen termoskanna och vill inte ha någon. Den bytte vi. Några veckor senare kom et vänpar med inflyttningspresent. Denna gången en röd Stelton termoskanna. Gissa om det var svårt att hålla masken. Den gav vi bort till en kompis på trettiårsdagen som har allt rött i sitt kök. Tror hon blev glad - och sa till henne att det absolut var helt okej att byta den om det var något annat till köket hon hade mer användning för.
    Nu dök min mamma upp med en grön..

• anne på grönkulla
    Hysteriskt kul!

Nja, vi har en del saker som ligger, som vi fått men inte använder men som vi fått av såna som vi skulle ha svårt att förklara för om vi inte hade dem... För varann kan vi ju förklara om en present blir fel eller så, men för svärföräldrarna är det svårare (särskilt när de planerat sönernas bröllopspresenter sen 70-talet...)
  • anne på grönkulla

Men för att svara på frågan - försök diskutera varför ni inte skulle kunna ge eller sälja dem vidare! Vart ska ni då göra av dem? Vill maken bara spara så måste han väl ha en plan för var o hur?

TheBride
    Alskar sjalv Stelton men maste halla med om att det ar mysko. Kanner de varandra och vill retas?

anne på grönkulla
    Han tycker att det ar fruktansvart otacksamt att de gort nagot man fatt. Det man inte anvander/gillar ska laggas undan men far absolut inte goras av med. Fattar inte sjalv vad vi ska gora med saker som aldrig kommer att komma till anvanding. Till saken hor att han inte ar det minsta intereserad av inredning eller hur det sur ut hemma. Sjalv ar jag kanska petig och avskyr 'krafs'.

•  Miss Cee

Så länge man verkligen uppskattar gesten och tackar artigt för presenten så tycker jag att man har rätt att göra vad man vill med presenten, men att man bör se till så att givaren inte får se annonsen på blocket eller liknande ;)

Enda undantaget: Om presenten är någon som givaren gjort själv (tex tavla, kostverk) eller något arvegods så anser jag att man har ett annat krav på sig. Då få rman faktiskt behålla eller återlämna.

...

Själv tycker jag att det är bättre att förflytta presenten till en familj där den kommer till glädje! Fick själv en anskrämlig stor porslinsfigur på en halvmeter, med glitter och fåglar på. Riktigt hemsk 80-talssak. Den blev snabbt vidaregiven till svärmor som har massor av liknande saker henne och som blev uppriktigt glad för den!

• mammacatta

Tja, de står och samlar damm hos oss tills min man ÄNTLIGEN ger upp och låter mig packa undan dem. MIN plan är tippen, hans är låda i garaget.
    Vi har flera karaffer, en chokladfonue, små fula glas- och tennfigurer och en hel del kläder och ljusstakar. Vi får alltså märkliga presenter VARJE gång.

• anne på grönkulla

Jag tycker allment att det är bättre att saker finns där de gör nytta och försöker ge bort det jag inte använder. Men visst kan det bli känsligt med presenter... frågan är ju hur länge de ska få damma?

• mammacatta

Hans doppresenter: 30 år.
    Mina: tills jag skulle damma första gången som 7åring.
  • hew

OJOJ , det är kanske viktigt med en önskelista ??

hew
    Ja se till att ni har en onskelista men kom ihag att det inte ar nagon garanti da vissa gaster inte tycker det ar sa orginellt/roligt.

Ja (*suck*), grejorna far val sta och damma nagra ar, dock ej 30 tills vi far familj och platsbrist. Tycker bara det ar trist da nagon annan kunde ha nytta/gladje av dem.

Svar på tråden Oonskade brollops presenter