• carroWG

Vem och hur ärvs det

Vet inte om det är rätt ställe att fråga på men jag gör det ändå.
    Vi är sambos med ett barn, bor i hus, sambon har enskild firma. Om något skulle hända t.ex min sambo...vem ärver vad då?

• Svar på tråden Vem och hur ärvs det
  •  Miss Cee

Förutsatt att det är ert gemensamma barn (ingen av er har någr aandra barn) och inga testamenten finns:

Om någon av er dör så görs en bodelning. Er egen "del" får ni ju behålla, övriga 50% av huset och allt i huset ärver barnet.

Firman ärver ert barn direkt om pappan dör.

Sambos ärver som mest till 1 prisbasbelopp (ca 30.000kr).

• Joleen

Jag är inte jurist men har uppfattat det så här, om han INTE testamenterar hälften till dig så ärver barnet allt. Barn har alltid rätt till hälften, den delen GÅR inte att testamentera bort, men den andra halvan måste han testamentera till dig. Man kan ju skriva samboavtal etc men vad jag förstår så GÅR det INTE att få samma skydd somm gifta makar, oavsett hur mycket man garderar sig. Mitt tips till dig om ni inte ska gifta er är att skriva samboavtal, testamente samt skaffa en livförsäkring med den andre som förmånstagare. På så sätt kan ni få upp til 1,4 miljoner (tror jag det är) om något händer.

• Nessan

Jag utgår från att barnet är ert gemensamma...?
    I sådana fall har detta barn full arvsrätt. Sambor ärver inte varandra, men man har möjlighet att täcka upp denna brist med ett testamente. Skulle din sambo avlida delas det ni skaffat gemensamt efter ert förhållande lika. Du behåller alltså hälften, och hälften går till hans arvingar (i detta fall ert barn). Har han fler barn sedan tidigare är dessa också arvsberättigade.
    Utöver det ni införskaffat som gemensamt bohag behåller du det du ägde innan ert förhållande och hans egendom ärvs av barnet/n. Har ni skaffat huset tillsammans eller är det hans och du flyttade dit? Isf ärver ditt barn huset också, och i teorin blir du bostadslös.

•  Miss Cee

Vill också tillägga att: