• carroWG

Vem och hur ärvs det

Vet inte om det är rätt ställe att fråga på men jag gör det ändå.
    Vi är sambos med ett barn, bor i hus, sambon har enskild firma. Om något skulle hända t.ex min sambo...vem ärver vad då?

• Svar på tråden Vem och hur ärvs det
  •  Miss Cee

Förutsatt att det är ert gemensamma barn (ingen av er har någr aandra barn) och inga testamenten finns:

Om någon av er dör så görs en bodelning. Er egen "del" får ni ju behålla, övriga 50% av huset och allt i huset ärver barnet.

Firman ärver ert barn direkt om pappan dör.

Sambos ärver som mest till 1 prisbasbelopp (ca 30.000kr).

• Joleen

Jag är inte jurist men har uppfattat det så här, om han INTE testamenterar hälften till dig så ärver barnet allt. Barn har alltid rätt till hälften, den delen GÅR inte att testamentera bort, men den andra halvan måste han testamentera till dig. Man kan ju skriva samboavtal etc men vad jag förstår så GÅR det INTE att få samma skydd somm gifta makar, oavsett hur mycket man garderar sig. Mitt tips till dig om ni inte ska gifta er är att skriva samboavtal, testamente samt skaffa en livförsäkring med den andre som förmånstagare. På så sätt kan ni få upp til 1,4 miljoner (tror jag det är) om något händer.

• Nessan

Jag utgår från att barnet är ert gemensamma...?
    I sådana fall har detta barn full arvsrätt. Sambor ärver inte varandra, men man har möjlighet att täcka upp denna brist med ett testamente. Skulle din sambo avlida delas det ni skaffat gemensamt efter ert förhållande lika. Du behåller alltså hälften, och hälften går till hans arvingar (i detta fall ert barn). Har han fler barn sedan tidigare är dessa också arvsberättigade.
    Utöver det ni införskaffat som gemensamt bohag behåller du det du ägde innan ert förhållande och hans egendom ärvs av barnet/n. Har ni skaffat huset tillsammans eller är det hans och du flyttade dit? Isf ärver ditt barn huset också, och i teorin blir du bostadslös.

•  Miss Cee

Vill också tillägga att:

* Barn kan inte avsäga sig ett arv oavsett om det gör mamma bostadslös..

* Barn som ärever större summor får en överförmyndare på kommunen som man får dras med tills de blir 18 år.

* Jag _tror_ att den regel som säger att barn inte får ut sitt arv förrän båda föräldrarna dör enbart gäller barn till gifta föräldrar. Särkulls barn får ut sitt genast, likaså barn med "samboföräldrar".

• 7/7-07

hej .
    sambo ärver aldrig varandra!!
    barnet ärver efter förälder direkt om inte barnets biologiska föräldrar är gifta.(då får de vänta tills båda föräldrarna har avlidit).

så i detta fall ärver barnet pappan.
    Det kan ju bli komplicerat att äga ett hus tillsammans med sitt barn. En God man eller överförmyndare till barnet i kommunen ser ofta till i sådana fall att barnets del av huset blir utköpt. Så det finns kontanta medel att förvalta tills barnet fyllt 18år.
    Så en livförsäkring på varandra är att rekommendera..

• carroWG

Huset byggde vi tillsammans och står 50/50 på lånet. Barnet är vårt gemensamma. Inga andra barn finns.
    Tack för svaren:) Vi funderar på att gifta oss. Ska utomlands i december och funderar på att göra det då. Men inte för att vara negativ...man vet ju aldrig om det händer nåt. Bäst att ta tag i det här.

• zorrogirl

Man skriver samboavtal om man vill frångå sambolagen. I ditt fall verkar det dock mer vara ett testamete som ni behöver, särskilt om ni har barn.

Om ni inte skriver ett testamente så får barnet ärva din sambos del av er bostad. Barnet kommer få en överförmyndigare som sköter barnets ekonomi och du får INGENTING att säga till om. Låt säga att huset måste målas om, då måste du gå till barnets överförmyndigare och be om lov...inte så kul i längden. Testamente är lätt att skriva, det finns exempel både i bokhandeln och här på nätet. Glöm bara inte att det ska bevittnas av två personer för att vara giltigt!

•  Miss Cee

Så om killen dör så får du ju behålla dina 50% av huset, och de andra ärvet barnet. Då blir du tvungen att hosta upp 50% av husets värde för att köpa ut barnet. Kan du inte det så tvångsförsäljs huset, och ni tvingas flytta för att barnet ska få ut sitt arv i pengar.

Skriver ni testamente så kan pappan ge dig ytterligare 25% av huset, men aldrig hela sin del.

Så skynda er att gifta er ;)

• Nessan

carroWG - Det första rådet de flesta jurister ger sambos som vill ordna upp sina mellanhavanden med olika typer av papper är: Gift er! :) Det finns ett helt regelverk (äktenskapsbalken och ärvdabalken) som är utformat för att lösa dylika saker och den enklaste juridiska åtgärden är att ingå äktenskap. Så jag tycker att det är en bra idé att ni har börjat fundera på detta, särskilt eftersom ni har barn ihop.

• Gift & Lycklig

Att du står för 1/2 av lånen räcker inte för att göra dig till 1/2 ägare av huset. Du måste även stå på lagfarten...

• Lothis

Allmänna arvsfonden som bevakar ert barns intresse tar ingen hänsyn om att både du och barn bor i huset, utan du får helt enkelt köpa ut barnet, å har du inte råd sååå. otur... Lite dumt för det blir i princip otur för både dig och ditt barn.
    Mitt råd , eftersom du ändå är inne på den här sidan; Gift er och skriv ett testamente som innehåller "odelat bo" innan något har hänt!!!
    Man tänker att det händer aldrig oss, men tro mig det gör det! Å att mitt i all sorg och förtvivlan är det inte säkert att man orkar med att tjafsa ( med jurister som dessutom har rätt )

• Tant Brud

Jag tycker också ni ska gifta er, men det ska ni ju
    Vi gifter oss just av detta skäl, att slippa skriva testamenten och samboavtal och "tjafs" som vi trots våra nio år tillsammans inte fått ändan ur och skrivit..

Men OM den ena samboföräldern dör, så ärver mycket riktigt barnet den föräldern. Är barnet under 18 så får han/hon en god man. Den gode mannen ska bevaka barnets intresse. I barnets intresse ligger ABSOLUT att den kvarvarande föräldern ska ha möjlighet att bo kvar! Men om den kvarvarande föräldern vill sälja huset för att ex flytta, kanske gode mannen har invändningar. Gagnar det barnet att flytta?

• Gift & Lycklig

Allmänna arvsfonden har ingenting med saken att göra.
    Du kan däremot läsa en hel del nyttigt på lagen.nu/1958:637

• snart Jockes fru...

Ni kan ju alltid skaffa livförsäkringar och skriva dom växelvis på varann. Då utfaller utminstone försäkringspengar om den andra går bort.
    Så har vi gjort och lagt beloppen så att den som eventuellt blir ensam kan lösa ut alla lån på hus och bil å sånt om man vill så man kan fortsätta leva med samma standard som innan och slipper lämna det viktigaste man har kvar-sitt hem.

• Swing

Allmänna arvsfonden ärver om arvingar saknas eller man testamenterat till fonden. Pengarna går till mycket bra saker, bl.a. till bl.a. barn, ungdomar och personer med funktionshinder.

•  Miss Cee

Tant Brun>>

Nej det gagnar inte barnet personligen att flytta, men överförmyndaren (inte God Man, det är en annan sak) har inte som uppgift att bry sig om hur barnet mår, endast om barnets pengar. Och pengarna är mera lättskötta på ett konto eller i fonder etc. än i ett hus. Därför är det inte ovanligt att en kommunal överförmyndare gör såhär, oavsett om det innebär att barnet skulle få flytta..

• minimupp

Det låter som att du redan har fått det bästa av alla råd man kan ge sambor med gemensamma barn: gift er! Brukar också bli billigare (om man går till rådhuset i alla fall) än att få hjälp att upprätta testamente :)
    Men om ni inte tänker gifta er genast MÅSTE ni snarast upprätta ett testamente. Precis som många andra skrivit här så ärver inte sambor varandra, det är barnet som ärver. Däremot görs en sambodelning, om den efterlevande sambon begär det, där samboegendomen (bostaden och bohaget som är anskaffat för gemensamt bruk) delas. Äger ni redan halva huset var så spelar en sambodelning inte så stor roll. Därmeot är det viktigt att veta att det bara är övervärdet i fastigheten, på den halva som ägs av den avlidne, som ärvs av barnet. Övervärdet är mellanskillnaden av marknadsvärdet på fastigheten och alla lån som löper i den. Det innebär att om huset är ganska nyköpt så kanske ni har lån som nästan motsvarar marknadsvärdet och då är det inte så stor summa som barnet ärver.

Jag måste få påpeka en sak som någon skrev att man inte i ett testamente kan skriva bort barnet helt, det är en bara en halv sanning kan man säga. Man får i sitt testamente skriva precis vad man vill, alltså att allt ska ärvas av sambon och att barnet får sitt arv när båda är borta. Sedan är det upp till barnet att själv kräva sin laglott, är barnet omyndigt så kommer laglotten alltid att krävas genom överförmyndaren, men är barnet myndigt kan det ju själv välja hur det vill ha det.

Sen som någon skrev så har sambon alltid rätt att få behålla egendom till ett värde av 2 (!) basbelopp, alltså cirka 80.000 kronor men i det beloppet medräknas även den efterlevande sambons egna egendom.

oj detta blev långt men jag hoppas att det kan vara till någon hjälp

• Tant Brud

Miss Cee - är du inte mrs Cee nu
    Jag är inte jurist, det kanske du är? Jag tycker inte man ska köra skrämselpropaganda dock,visst är det bra att vara gift, men lagstiftningen i Sverige värnar barnen.
    Om två sambos med gemensamt barn bor i ett hus och den ene föräldern dör så kommer inte tvångsförsäljning av huset ske för att barnets pengar ska sättas på fonder/aktier etc. Det vore väl vansinne på många sätt.

Jag kanske har fel om god man, men vad jag kan läsa mig till är det god man som förordnas till barnet om en föräldern dör och det således blir en förälder(fd sambo) och minderårigt barn som äger huset.

Barnets förmyndare är den efterlevande föräldern, om inte den personen är psykiskt sjuk eller missbrukare, då samhället får utse en förmydnare.
    www.ostersund.se/kommunalservice/overformyndaren/formyndare.4.1fca020210a49d6d7a3800010467.html

•  Miss Cee

Tant Brun>>

Jodå, det är Ms Cee numera, fast nicket får stå kvar ;)

Är inte jurist, men har läst en del juridik och socialrätt iaf.. och jag har som sagt inte jobbat med frågorna själv så jag tänker inte påstå att jag är allvetande på det här.

Men vad jag fått lära mig är en God Man en som hjäper till med hela kittet för någon som är vuxen men inte klarar det själv. Dvs räkningar etc. Du gör vardagsekonomin för någon.
    Däremot om du är minderårig och har ett arv så får du en förvaltare (överförmyndare hette det för några år sedan). Jag har själv haft en då jag var underårig. En sådan sköter inga löpande saker, utan kontrollerar din förmögenhet och att inte dina föräldrar blåser dig mer eller mindre...
    Förmyndare i meningen vem som har vårdnaden om ett barn, är ju alltid föräldern (om de inte avsagt sig denna). Men det är ju en annan sak. En viktig sak i ärendet är ju också att ingen kan bli omyndigförklarad i Sverige, dvs ingen vuxen kan fråntas rätten att själv förvalta sina pengar, även med en god man...

Det finns många exempel på föräldrar som varit tvugna att lösa ut sina egna barn, även om det givetvis inte alltid sker. Själv hade jag "Förmånen" att ha en överförmyndare som inte krävde det. Mina föräldrar fick istället inte röra ett dugg av det jag ägde utan att han skrev på ett godkännande, och dessutom betala arrende till mig.
    Så det behöver inte ske, men det kan ske och det sker. Tyvärr.

Det är ju som alltid, olika myndighetsfunktioner gör olika saker. Socialtjänsten tex bryr sig om vad som är bäst för barnet. En God Man bryr sig om vad som är bäst för den vuxne (och sköter därför hans/hennes ekonomi på bästa sätt). En förvaltare (eller överförmyndare som man sa på "min tid" ;) bryr sig eg bara om att pengarna ska må bra...

• Tant Brud

Grattis fru "miss Cee"
    (hade för mig att jag sett det någonstans här på BT men var inte säker).

Ja, det är trassligt med juridik, och det är inte självklart att det blir enklare för att man gifter sig. Men annorlunda

Vi har konsulterat jurist för vår egen del, och enligt denne finns det inte någon förvaltare/förmyndare/god man som skulle ta och sälja "halva huset" för att den efterlevande föräldern skulle tvingas köpa ut barnet/barnen.

Däremot är det förstås skillnad med vuxna barn, ett myndigt barn kan själv säga att han/hon vill sälja sin del av huset, och har man då inte råd att köpa ut barnet så måste ju huset säljas. Det är ju också så om flera syskon äger, vill ett syskon sälja, så måste de andra hiva upp pengar, alt sälja huset.

Sambos kan testamentera till varandra, och det är förstås att rekommendera. Vi har aldrig fått tummen ur och gjort det, så vi gifter oss istället

Svar på tråden Vem och hur ärvs det