• _Carro_

Hur ska jag göra?

Sambon och jag har varit förlovade i 3 år och 3 månader. Så jag tycker väl att det är dags att vi gifter oss
    Men frågan är hur ska jag fria så att han tar det på allvar? Och hur ska jag få honom att förstå att bröllopet blir om lite mer än ett år?

Har friat till honom flera gånger, men då har han inte tagit det på så stort allvar. Är det typiskt män?

• Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • Joleen

Fria på allvar, ordna en romantisk middag, klä upp dig, sätt på musik, öppna en flaska champagne och ställ frågan!

Sen tycker jag att det är ett gemensamt beslut när bröllopet ska ingås inte någonting som du som friare ska bestämma!

• rocketqueen

"Och hur ska jag få honom att förstå att bröllopet blir om lite mer än ett år?"
    Ehh...är det här något ni är införstådda med båda två eller är det något du kommit på själv?

Det är nog typiskt din man att inte ta det på allvar, som tur är representerar inte han alla männen på jorden... :D Kan du inte ägna en hel dag åt bara er två, med middag, något romantiskt på hotell eller spa och sedan avsluta med att "fria" (varför ska du förresten fria igen när ni är förlovade?). Säg till honom att det är på allvar helt enkelt, förstår han då är han nog inte så pepp på att gifta sig after all...

• _Carro_

Ahh glömde att skriva att han tror ju att friar man så ska bröllopet bli nästan på engång, vilket verkar få honom att säga nej och inte ta det hela riktigt på allvar.

Jag hade ju tänkt att göra en romantiskt middag och sen tappat upp ett varmt bad med levande ljus, rosenblad och champange. Men frågan är bara hur jag ska lyckas då vi har en 3 månaders som kräver all uppmärksamhet fram till klockan 10 på kvällen (sover gör hon, men i korta perioder)

• Kakan -07

Då kanske du får lägga upp det annorlunda helt enkelt! Jag har inte en susning om hur det är att leva med ett spädbarn, så vad du kan/hinner göra vet jag inte. Men en lördagkväll när bäbisen lagt sig för kvällen, vid 22-tiden. Be honom lämna rummet en stund, tänd ljus, byt om, ställ fram en bukett rosor (eller nåt), två champagneglas och en flaska bubbel. Så ber du homom komma in och ställ frågan.
    Förklara hur du känner och vad du vill och avsluta med att fria.

• _Carro_

Har funderat idag och kom fram till att när tösen har somnat så tappar jag upp ett varmt bad med levande ljus och lite annat smått och gott

Vad tror ni?

• rocketqueen

Det låter superbra! Låt det få bli som det blir också, skulle er dotter vakna så improvisera! Jag tror du kommer att lyckas jättebra.

• jagärsåkär

Om du köper hem lite röda rosor också blir det pricken över i:et. Jag tror du kan få det hela att kännas allvarligt genom att förbereda väl och att inte fnissa o skratta utan väldigt seriöst fria till honom.

Ha en sån där allvarlig röst och blick. Han kommer fatta på en gång!

• _Carro_

Åhh har ni några bra tips på hur man inte fnissar? Jag gör ju det då jag blir nervös. Kommer ju vara jätte nervös, Vet ju inte hur han kommer att reagera.

Hmm frågan är bara när jag ska komma iväg och köpa rosor. Fast han är ju ganska lättlurad. Kan köpa saker mitt framför ögonen på honom och han fattar inte att det är till honom Hoppas att det funkar isf med rosor också

• rocketqueen

Djupa andetag och kanske tänka på något tråkigt som brevlådor eller så? :D Det kommer nog gå galant med rosorna.

(Jag är lite nyfiken, skriv gärna sedan hur det gick!)

• gargis

Hmm,nu förstår jag ingenting!
    Om man är förlovad,måste man då fria igen för att kunna gifta sig?Jag trodde att man friade när man förlovade sig??
    Har jag missat något..

• _Carro_

gargis: Det är ju 3,5 år sen vi förlova oss. Så jag tycker att frågan behövs ställas igen. Om du förstår vad jag menar.

rocktqueen:Ahh då får jag tänka på något tråkigt om det nu går Återkommer och berättar hur det gick.

• _Carro_

Nu så ska jag berätta

Var in till stan idag och köpte de saker som behövdes. Köpte ljus, flytljus, hjärtformade badbomber och rosor.
    Sambon fråga inte ens vad jag skulle ha rosorna till.

Klockan börja närma sig 22 och tösen hade precis käkat men ville inte somna, så jag tappa upp vatten i badkaret i alla fall. Och väl när badkaret är fyllt då ska tösen ha mera mat. Så när klockan är lite innan 23 så har hon ätit klart och jag kan fortsätta med det jag höll på med, men somna det ville hon inte.

När jag blir precis klar så säger sambon att han är trött. Men jag ber honom att hämta babysittern och ställa den i badrummet och han säger att han ska gå och lägga sig (jag tänker: iiii Nej! Det ska du inte!). Han ställer in babysittern i badrummet och ser INTE vad jag har gjort i badrummet. Han går in till vardagsrummet och jag tar tag i honom och säger: Kom.
    Drar med honom lite försiktigt in till badrummet och frågar: Vill du bada med mig? Och klart att han ville det

Väl när vi sitter i badet så börjar vi att prata om vardagliga saker och vid rätt tillfälle så säger jag:
    Du älskling på tal om ingenting så är det ju över 3 år sen vi förlova oss så jag tycker att vi på allvar ska gå ett steg längre. Så jag undrar om du vill bli min man?
    Det blev tyst i några sekunder och sambon fråga: Vill du det?
    Jag: Mmm
    Sambon: Vill du verkligen det?
    Jag: Ja!
    Sambon: JA det vill jag!
    Sambon: Men när hade du tänkt dig när det skulle bli?
    Jag: Ja du. I alla fall tidigast nästa sommar så att vi har tid på oss att planera och spara ihop pengar. Och sen vorre det ju roligt om dottern kunde vara brudnäbb.
    Sambon: Men det låter ju jätte bra! Undra vad alla kommer att säga nu?

Så det kommer antingen att bli bröllop 2008 på sensommaren eller så blir det i februari 2009, på den dagen vi firar 5 år som förlovade.

• rocketqueen

Jaaa! Grattis, hurra hurra hurraaa! Vad kul att det gick så bra.

• Lady o Lufsen

Grattis!!!

rocketqueen... "kanske tänka på något tråkigt som brevlådor eller så"...Hahahahahaha

• _Carro_

Tackar! Så vi ska väl snart sätta oss och planera hur vi ska ha allt så att man vet hur mycket pengar som behövs.

• Secondhandbarn

GRATTIS...gud vad kul! Nervöst också kan jag tänka mig.

• _Carro_

Ska bli kul Jag vill börja planera på engång!

• rocketqueen

Lady o Lufsen
    Hahahaha! :D Det var det jag kom att tänka på bara... :D:D

Svar på tråden Hur ska jag göra?