• yrväder

pengar istället för presenter!

Jag VET att många opponerar sig mot detta, MEN; Jag och mitt yrväder till karl VILL INTE ha nåt i present!!!!! Är det inte ok att att önska sig pengar till bröllopsresan/Det Framtida Livet i stället??!! Och Hur Gör Man? Man skriver det i inbjudningskortet, eller hur? Men hur gör man på själva Festen??

• Svar på tråden pengar istället för presenter!
  • mimmis

Jag och min blivande man har funderat precis om ni, hoppas det kommer några bra tips och förslag!!/ mia

• mimmis

Jag och min blivande man har funderat precis om ni, hoppas det kommer några bra tips och förslag!!/ mia

• Aggy

Vi kommer skriva tostmasters telefonnummer i inbjudan och om någon undrar över present kan de i så fall ringa dem. Vi kommer ge toastmastrarna en lista på lite grejor vi vill ha men be dem framföra att vi skulle uppskatta ett bidrag till en längre resa som vi gärna vill göra. Och detta får de säga på ett smidigt och vackert sätt... ;)

• Rakel

OK, ni vill inte ha några presenter. Det är väl inga brudpar i dagens samhälle som kräver men om ni då vill ha pengar, är inte det en present?? Jag vill inte starta en hetsig debatt (igen..) men att önska sig pengar tycker jag är lite väl...

Om ni inte vill ha fula vaser, brödrostar odyl. kan ni väl önska ett bidrag till en organisation som ni brinner för? Amnesty, Greenpeace, Rädda Barnen eller nåt.

DET tycker jag är den finaste presenten!
    (men blommor är oxå väldigt fint!!!)

• f.d. Svart brud

Vi bifogade en informationslapp till inbjudan, bl a där vi skrev att vi senare skulle skicka ut vägbeskrivning till gästerna som tackat ja, lite information om övernattningsmöjligheter och "Tips på bröllopspresent", där vi skrev att vi redan hade allt vi kunde behöva och att det enda vi därför önskade oss var bidra till en minnesvärd bröllopsresa.

Till bröllopet hade jag tagit en stor låda för kopiatorpapper, klätt den i enfärgat presentpapper och klistrat på en bild på en vit sandstrand med parasoll och två solstolar på. I locket hade jag gjort en stor slits, där man kunde ploppa ner kuverten med pengar och vackra kort. Lådan ställdes på presentbordet och de som ville lämna bidrag gjorde det och de som ville gav presenter istället.

Vi hade ingen presentöppning på bröllopet, utan tog det i lugn och ro under bröllopsnatten i sängen tills vi somnade...

Pengarna vi fick ihop hjälpte oss en bra bit på vägen, resten tog vi lån på. Resan gick till Thailand i tre veckor.

• cilla

Vi önskade oss pengar, hittade en tramsrolig vers som beskrev vår önskan här på bröllopstorget och vi skickade den med inbjudan. Jag tror det beror lite på vilka gäster man bjuder, en del personer uppfattar pengaönskan som lite bortskämt och som om gästerna tillskrivs dålig smak och fantasi. Våra kompisar och släktingar tog inte illa upp, många tyckte det var skönt att slippa springa i affärer.
    Är man osäker kanske man ska ta upp frågan med några av gästerna och hoppas att de svarar ärligt.

• Wonderbaum

och vad skulle det vara för fel att önska sig pengar till en bröllopsresa tex ?
    Skulle du Rakel, vilja utveckla dig lite...
    menar du att du hellre skulle köpa en ful vas till dina vänner i bröllopsgåva än att ge motsvarande bidrag som vad den fula vasen skulle ha kostad dig i bidrag till dina vänners bröllopsresa ?
    Vad är du för kompis undrar jag stilla ?

• LillanP

Vi önskar oss presentkort på nån resebyrå. Vi har skrivit mina tärnors namn som kontaktnamn så får dom föra vidare vad vi önskar oss och vilken resebyrå, så det inte blir flera olika.

• Norpan

Vi är också ett par som har bott ihop ett tag, vi har allting - vissa saker i dubbel uppsättning. I ett av våra förråd står det kartonger i travar med porslin, glas, handdukar, uppläggningsfat etc. Vi har heller inga barn, och vi behöver därför inga "skämma bort oss dagar" - det gör vi så bra själva än så länge... Därför har vi räknat på ett ungefär vad vi har gett per person när vi har varit gäster på ett bröllop, och beslutat oss för att ta ut en del av kuvertavgiften (250kr) från våra gäster, som en present till oss. Vi tycker det är helt OK med detta, och för detta får gästerna välkomstdrink, mat och dryck, tårta med avec och två drinkbiljetter samt underhållning i form av levande musik. Det blir billigare än en kväll på krogen.
    Det är ert bröllop och er dag, och tar gästerna illa upp så är det deras problem.

• f.d. Svart brud

Rakel

Vad är det för fel med att bidra till en oförglömlig upplevelse till brudparet?

Blommor vissnar... Och måste man vara så osjälvisk på sin bröllopsdag om man inte önskar sig materiella ting att man ger bort sina bröllopspresenter till t ex Röda korset?

Svar på tråden pengar istället för presenter!